המפקחת על הבנקים חדוה בר פרסמה אתמול את אחת ההנחיות החשובות ביותר בתקופת כהונתה, שתסייע לעודד את פעילות האשראי בקרב גופים חוץ־בנקאיים ומפעילי מערכת לתיווך באשראי (P2P). עדכון בנושא זה שוגר לכל הבנקים, וההנחיות צפויות להיכנס בתוקף בקרוב, לאחר שמיעת הערות הבנקאים

בר אמורה לסיים את תפקידה כמפקחת בעוד כחודשיים, ובימים אלו בוחנת ועדת איתור כמה מועמדים לתפקיד. כמה מהמועמדים מגיעים מתוך בנק ישראל ואילו האחרים מתוך המערכת הבנקאית.

עד היום גופים חוץ־בנקאיים שהיו מעוניינים לפעול בשם לקוחותיהם לא היו מסוגלים לפתוח את החשבונות בבנקים בטענה כי ההליך עומד בסתירה לכללי איסור הלבנת הון. עקב כך הגופים המתחרים בבנקים במתן אשראי ובפעילויות פיננסיות נוספות, שהלכו וגדלו בשלוש השנים האחרונות, לא יכלו לפעול. גופים אלו נזקקים לשירותי הבנקים וצריכים להחזיק חשבון בנק לביצוע תנועות של כספים מול לקוחותיהם. משמעות הדבר היא כי חלק מהכסף שנצבר בחשבונות אלו שייך למעשה ללקוחות ולא לגופים החוץ־בנקאיים.

המציאות גילתה כי הבנקים ערמו קשיים ומנעו בפועל את פתיחת החשבונות בנימוק כי דבר זה עומד בסתירה לכללי איסור הלבנת הון, הקובעים כי לקוחות הבנקים (במקרה זה נותני האשראי החוץ־בנקאי) נדרשים להצהיר אם הם פועלים בחשבונם עבור צד ג'. במקרה שמדובר בתאגידים, הרי שהם נדרשו בעת פתיחת החשבון או בשינוי בבעלות להצהיר מי בעלי השליטה בהם. גם בעת ביצוע פעולה בסכום גבוה נדרשה הצהרה שכזאת. הבנקים טענו למרות כל זאת כי הם פועלים בהתאם לחוק וכי אינם מונעים מאותם גופים פתיחת חשבונות.

בתגובה פנו הגופים החוץ־בנקאיים לבנק ישראל והגישו אין־ספור תלונות נגד הבנקים, בטענה כי אלו חוסמים לטענתם ממניעים לא ענייניים את התחרות. המפקחת בר החליטה להיענות לאתגר לאחר שהבינה כי אכן הבנקים הם אחד מחסמי התחרות הפוגעים בלקוחות.

ההקלות, הצפויות להיכנס לתוקף בקרוב, יחולו אך ורק על חשבונות של גופים המפוקחים על ידי רשות שוק ההון, ובתנאי כי אותם גופים קיבלו מהאוצר רישיון למתן אשראי או רישיון להפעלת מערכת לתיווך אשראי. אותם נותני אשראי חוץ־בנקאי לא יידרשו להעביר לבנקים את ההצהרות.

בבנק ישראל הסבירו כי הואיל ומדובר בגופים מפוקחים על ידי רשות שוק ההון, שנדרשים ליישם את הוראות חוק איסור הלבנת הון, הרי שאין צורך בהצהרה נוספת ולכן ניתן יהיה לפתוח את החשבונות בקלות.

בשלוש השנים האחרונות החלו לפעול בישראל עשרות גופי מימון חוץ־בנקאיים (חלקם חברות ציבוריות) המעניקים אשראי בעלויות נמוכות משמעותית מהבנקים. במקרים מסוימים חלק מגופים אלה מקבלים באמצעות המערכות הממוחשבות פיקדונות שהריבית עליהן גבוהה יותר. כעת, על פי ההערכות, יעודדו ההקלות הללו יזמים פיננסיים נוספים להיכנס לתחום. 

המפקחת על הבנקים הוסיפה: "התיקון שפרסמנו יקל באופן ניכר את פעילותם השוטפת של גופים פיננסיים שקיבלו רישיון למתן אשראי מרשות שוק ההון באוצר. הבנקים נדרשים לתת שירות לגופים אלו, אבל מבלי להתפשר על הציות להוראות איסור הלבנת הון".