המפקחת על הבנקים חדוה בר זומנה היום לדיון דחוף בוועדת הכספים של הכנסת על רקע הטענות לקשיים שהבנקים מערימים בנוגע למתן אשראי לעסקים קטנים. ל"מעריב״ נודע שהדיון זומן לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ששמע בשבועות האחרונים טענות קשות כלפי מדיניות האשראי והריבית בבנקים.

עיקר הטענות הן שהבנקים ניצלו את המשבר להעלאת ריביות על הלוואות לעסקים קטנים, באמצעות העלאת מרווח הסיכון. טענה נוספת היא שהבנקים אינם ממהרים לאשר אשראי על חשבון הקרן לעסקים קטנים בטענה שמדובר בעסקים בסיכון.

במקרים שכבר ניתן אישור עקרוני, חזרו בהם הבנקים בנימוק שבקרוב תוקם קרן אשראי לעסקים בסיכון (כמו מסעדות ואולמות אירועים), ומוטב לנצל את כספי הקרן, שבה תנאי המימון משופרים.

המפקחת תצטייד בנתוני המערכת הבנקאית המעידים על כך שבמרבית המקרים, למעט אשראי נקודתי לעסקים גדולים, הריבית על האשראי לא עלתה. כמו כן הבנקים נענו לעשרות אלפי בקשות לדחייה של שלושה חודשים בפירעונות של הלוואות המשכנתה ללקוחות פרטיים.

לחצים נוספים מופעלים על המערכת הבנקאית מהכיוון הפוליטי. ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) ושר הכלכלה אלי כהן הכינו השבוע הצעת חוק המחייבת את הבנקים לדחות לחצי שנה הלוואות לעסקים, ללא שינוי בתנאי ההלוואה.

לחצים נוספים הגיעו מכיוונו של שר האוצר משה כחלון. הוא שוחח בנושא עם הנגיד פרופ' אמיר ירון. שלשום הוא קיים שיחה נוספת גם עם מנהלי הבנקים והאיץ בהם לגלות גמישות ולהגדיל את מסגרות האשראי. כחלון מודע לסיכון הבנקאי, ולמרות זאת, הוא מבקש לגלות גמישות בתנאים.

נזכיר כי בקשה להפעלת לחצים על הבנקים נעשתה על ידי מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. בשיחה עם קמעונאים, קרא באב"ד להפעיל לחצים בתקשורת על הבנקאים כדי שיגמישו את התנאים לניצול מסגרות האשראי.

בהנהלת האוצר מנהלים בימים אלה מגיעים מתקדמים להקמת קרן למימון עסקים בקשיים בעלי רמת סיכון גבוהה. מדובר בקרן המיועדת לעסקים מענפי התיירות, המלונאות, המסעדות ורשתות האופנה. ערבות המדינה על הקרן תהיה גבוהה יותר ותנאי ניצול האשראי יהיו נוחים יותר.