חמישה מתוך שבעת חברי דירקטוריון מגדל אחזקות (לא כולל שלמה אליהו וחיים רמון) שלחו אתמול מכתב זועם למפקח על הביטוח באוצר משה ברקת, בנוגע להתערבותו במשבר ההדחה של ניר גלעד והגיבוי החד־צדדי שהוא מעניק להמשך כהונתו כיו"ר החברה.

דירקטוריון מגדל אחזקות, כולל נציגי הציבור, אישרו פה אחד החלטה להדיח את גלעד בשל חילוקי דעות מהותיים על התנהלותו ומשבר האמון המהותי שנוצר בינו לבין הדירקטוריון ובעל השליטה אליהו. מהלך דומה שנעשה לפני חודשיים לא עלה יפה. אליהו התאפק בתקווה שהמצב ישתנה, אך לשווא. גלעד יוחלף כיו"ר חברת האחזקות בידי רן עוז, וכיו"ר חברת הבת מגדל ביטוח הוא יוחלף על ידי מוטי רוזן, איש ביטוח ותיק ומוערך.

ההתערבות של ברקת ושכיבתו על הגדר למען גלעד הן תמוהות, שלא לומר מוזרות. אם יש משהו שפוגע ביציבות קבוצת מגדל זה התערבות חריגה כזאת. נניח לרגע שמגדל תהיה זקוקה בדחיפות להזרמת הון. למה? כי ניר גלעד המליץ.

אבל אם אליהו אינו סומך על המלצות גלעד ויחליט שלא להזרים את הכסף, האם עדיף שמבוטחי ענקית הביטוח ייקלעו לסכנה? כשגלעד מונה לפני כשנה ליו"ר מגדל, הוא ידע בדיוק לאיזו מיטה הוא נכנס ומי בעל השליטה הדומיננטי שנמצא בה.

משה ברקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה ברקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אני מניח שהוא שמע שבארבע השנים האחרונות הוחלפו במגדל לא פחות מחמישה בעלי תפקיד בכירים: דורון ספיר, ענת לוין, עודד שריג, עמוס ספיר ולקינוח גם עופר אליהו, בנו של בעל השליטה. לא במקרה הוא שריין לעצמו חוזה לחמש שנים, שבו במקרה של הפסקתו המוקדמת הוא יזכה לפיצוי עבור שאר התקופה. אז מדוע עכשיו הוא מתעקש להישאר במגדל? רק כדי להתמקח על תנאי פרישתו? כשכיר לא הייתי נשאר אפילו שנייה נוספת אצל בעל בית שהפסיק להאמין ביכולותיי.

התערבותו הלא מוצדקת והלא מידתית של המפקח מהווה פגיעה חמורה בזכות הקניין וגם בחוק החברות. אליהו, ששפך על מגדל מיליארדי שקלים, אינו בעל השליטה הראשון או האחרון שמחליט מי יהיה איש אמונו בחברה שבבעלותו ובאילו תנאים. האם יעלה על הדעת שמישהו יכפה על בינו צדיק, בעל השליטה בבנק הבינלאומי, מינוי מנכ"ל או יו"ר דירקטוריון? האם מישהו חושב שיאיר המבורגר, בעל השליטה בהראל, יסכים שהמפקח יתערב במינוי הבכירים?

רק לפני כשנה הצליח לוי רחמני, בעל השליטה באיילון, להדיח בתום מאבק מר את שלמה גרופמן מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון. כמו גלעד, גם גרופמן התאהב בתפקיד ורצה להוביל בגיבוי האוצר מעין השתלטות עוינת. לרגע הוא התבלבל ושכח את זהות בעל הבית האמיתי.

מומלץ מאוד שבמקרה זה המפקח יירד בדרך אלגנטית מהעץ ולא יבחן את סבלנותו של אליהו, שכבר הוכיח שבאין ברירה הוא לא יירתע מחיפוש הצדק בבית המשפט. מהלך כזה יהיה רע למבוטחי מגדל, רע לבעלי המניות - ורע גם למפקח עצמו.