מסקנות הבודק בכלל ביטוח, שופט העליון לשעבר יורם דנציגר, עלולות לסבך את בעלי מניות המיעוט בחברה בחקירת רשות ני"ע ובסנקציות של הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון. דנציגר מונה בידי החברה כדי לבדוק את האירועים שהובילו לניסיון הדחתו של המנכ"ל יורם נוה בידי היו"ר דני נוה.

רשות ני"ע כבר אילצה את החברה לפרסם את מכתבו המלא של המנכ"ל, שבו הפנה טענות חמורות כלפי היו"ר וכלפי בעלי מניות מיעוט בחברה - איל לפידות (מחזיק בכ־4% ממניות החברה) ואלפרד אקירוב (5%). נוה כתב במכתבו המפורט כי היו"ר ציין בפגישת ניסיון הדחתו כי בעלי מניות מיעוט פנו אליו בעבר בעניין החלפתו וכי "הוא חסם זאת בעבר, אך כעת לא נותרה בידיו ברירה, ולכן לדעתו זה הדבר הנכון עבור החברה".

כמו כן ציין יורם נוה במכתבו: "דני נוה כבר סגר, בתיאום עם בעלי מניות מיעוט, את מינויו של רונן אגסי (שבינתיים ויתר על התפקיד - א"צ). הרגשתי שמדובר בחנות מכולת ולא בגוף מוסדי המנהל מעל ל־200 מיליארד שקל כספי עמיתים, שמתיימר להוביל את נושא הטמעת הכללים של ממשל תאגידי בקרב החברות המובילות במשק".

מנכ''ל כלל ביטוח יורם נוה (צילום: סיון פרג')
מנכ''ל כלל ביטוח יורם נוה (צילום: סיון פרג')

המנכ"ל נוה הפנה אצבע מאשימה לעברם של לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי, ולעבר אקירוב, בעל השליטה בקבוצת אקירוב, שניסו להדיחו לאחר שהוא ומנהלי ההשקעות בחברה סירבו לרתום את כספי העמיתים לצורך עסקאות שהיו מיטיבות לכאורה עם החברות בניהולם. אקירוב הכחיש מכל וכל את טענותיו של נוה, ואף שלח לו שני מכתבי אזהרה.

כזכור, ביום שישי נחשף ב"מעריב" כי יורם נוה תיעד את שיחותיו עם המעורבים בעניין. נוה, עו"ד בהשכלתו, כיהן בעברו כמשנה למחלקת התאגידים ברשות ני"ע, בזמן שד"ר משה ברקת, כיום הממונה על הביטוח, שימש כמנהל מחלקת התאגידים ברשות ני"ע. לכן, מטבע הדברים, מנכ"ל כלל ביטוח מכיר היטב את דיני ני"ע ולא היה מעלה על הכתב האשמות שווא.

יורם דנציגר (צילום: פלאש 90)
יורם דנציגר (צילום: פלאש 90)

עד כה החליט ד"ר ברקת להזהיר את בעלי היתר האחזקה במניות כלל ביטוח, אקירוב ומורי ארקין, ולהבהיר להם לא להתערב בניהול ובמינויים בחברה. עם זאת, אם דוח הבדיקה של דנציגר יגלה ממצאים חמורים, הדבר עלול לעלות להם בתקפות ההיתר שניתן להם ואף להגיע לכדי פתיחת הליכים פליליים.

אשר ללפידות, שאיננו בעל היתר אחזקה מרשות שוק ההון והביטוח, הרי שעניינו נמצא בעיקר בתחום אחריותה הרגולטורי של רשות ני"ע. גם במקרה שלו, אם ממצאי דוח הבודק יעלו ממצאים חמורים על מעורבותו בנעשה בכלל ביטוח, לא יהיה מנוס מחקירת רשות ני"ע בעניינו.