על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים בתהליך החזרה לשגרה, ולתת כלים מעשיים, ידע והכוונה ליציאה מיטבית מתקופת המשבר ולצמיחה מחודשת במציאות החדשה. מדי שבוע נציג בפניכם כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה זו. המידע המופיע לעיל הינו כללי בלבד ונכון ליום פרסומו. המידע יכול להיות חלקי ו/או לא מעודכן ואינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ מומחים פיננסיים או עו"ד המתחשב בנתוניו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.  

רותם דביר: ההחלטה למכור זר־זר השתלמה

"כבעל תואר שני במינהל עסקים תמיד דחפתי להרחיב את השווקים ולפזר את הסיכונים - שליש מהסחורה לבורסת הפרחים הגדולה באירופה 'פלורה' בהולנד, שליש ליצואנים פרטיים ושליש לשוק המקומי, בדגש על שוק האירועים. זה לא עזר, כי כשהחל המשבר, חטפנו מכל הכיוונים. כשמחירי הפרחים בבורסה בהולנד נפלו לאפס, עצרנו את הקטיף - ונשארנו עם 35 עובדים, רובם מתאילנד ולאוס, שהמשכורות שלהם איימו למוטט אותנו. שיחק לנו המזל שסגרו את המעברים לשטחים, כך שכל החברים החקלאים שלי שמגדלים פירות נשארו בלי כוח אדם לקטיפים הגדולים. תוך יום הסעתי את העובדים הזרים למשקים שצריכים אותם בצפון ובדרום ו'הורדתי משקל מהספינה'.

"השינוי חל לאחר שאחד מהאחיינים שלנו בא עם יוזמה: אם החנויות סגורות והמשווקים לא עובדים - בואו נתחיל למכור את הפרחים זר־זר. זה נשמע בהתחלה מוזר, אבל זה עבד. הוא פתח אתר מכירות באינטרנט ועשה פרסום מאוד חזק בפייסבוק. שיגרתי קריאה לכל החברים שהוצאו לחל"ת, רבים מהם מהצבא - מי שרוצה לעזור וגם להרוויח כסף - מוזמן. המשפחה המדהימה התגייסה, הקמנו מערך שליחים, התחלנו לראשונה לשזור פרחים - ועד פסח הצלחנו למכור כמות נאה.

"אני מתגאה במיוחד בשת"פ שהיה לנו עם עמותת 'ושמרת' - חילקנו עבורם 27 אלף זרים בצבעי כחול לבן ב־310 בתי אבות ברחבי הארץ. עם זאת, לא החלטנו אם להמשיך להפעיל את החנות האינטרנטית גם אחרי המשבר - גם בגלל שצריך תוצאות שמצדיקות את זה, וגם כי אני מעדיף להישאר מגדל ולא סיטונאי. לאחרונה חזרנו קצת לפעילות, כי היה ביקוש לפרחים ליום האם, שנערך השבוע בהולנד, והמחירים השתלמו, אבל אף אחד לא יודע מה יהיה בשבוע הבא".

הכותב הוא בעלים שותף במשק פרחים דביר בכפר הס. 054־9720736

עמרי ישראל: מנסים לשווק באמצעות קבוצות רכישה

"סבא שלי הוא ממייסדי מושב ציפורי, ואבא שלי הקים את משק הפרחים בשנות ה־70. אנחנו משק עונתי, שרוב התוצרת שלו מיוצאת לחו"ל. המשבר תפס אותנו בשיא העונה, בחודשים פברואר־מרץ, עם 40 עובדים, רובם זרים, שקוטפים בעיקר כלניות וקלות צבעוניות ושולחים אותן לחו"ל. ואז, ביום אחד, התברר שכל הפרחים ששלחנו לשוק בהולנד 'עוברים לאפס', כלומר אף אחד לא רוצה לקנות אותם. אתה מגדל, קוטף, ממיין, שולח ומשלם גם על עלויות הדרך והפריקה - ובסוף אתה מגלה שאתה צריך גם לשלם כדי שמישהו ייקח את הפרחים ששלחת ויזרוק אותם לפח. חטפנו חזק, לא מכה קלה בפגוש.

"דבר ראשון לקחתי את העובדים הזרים וניידתי אותם למשקים שמגדלים פירות וירקות, כי שם עכשיו יש דילולים וקטיפים, ותמיד צריכים ידיים עובדות. אני נחשב לשכיר בחופשת מחלה, כי נפצעתי באופן קשה בעבודה, כך שאבא שלי עושה כיום הכל. אין ברירה, כי אין ביקוש בארץ ובחו"ל ואתה עומד בשטח עם כמויות אדירות של פרחים ושואל את עצמך - למה אני צריך את זה? הרי יותר זול לסגור.

"בשלב מסוים התחלנו לפרסם בפייסבוק את הפרחים ששמרנו במקררים לצורך מכירה ישירה, אבל הצלחנו לשווק כמות קטנה בלבד. קיפלנו את הציוד וסגרנו. השמאי שהזמנו העריך את הנזק במאות אלפי שקלים. אנחנו אמורים לשתול את המחזור הבא עוד ארבעה חודשים, ומקווים שעד אז תהיה לנו תמונה מה קורה. בינתיים אנחנו מריצים קמפיין ברשתות החברתיות כדי למכור לקראת חג השבועות כותנת נוי. נשארנו עם מלאי גדול, כי הלקוח ההולנדי ביטל את החוזה איתנו עם תחילת המשבר. השיווק הוא באמצעות קבוצות רכישה שדוחפות את זה, ואני מקווה שנצליח כדי שלפחות יהיה לנו תזרים כלשהו".

הכותב הוא ממשק הפרחים דני ישראל במושב ציפורי. 052-3786867

עמרי ישראל (צילום: ללא קרדיט)
עמרי ישראל (צילום: ללא קרדיט)


ניר שפיר: תגיעו לצרכנים דרך הרשת

"אנו מתמודדים עם שתי בעיות שיווקיות גדולות בענף הפרחים בישראל. הראשונה היא שהייצוא לחו"ל הופסק כמעט לגמרי, והשנייה הינה הפסקת הפעילות של האולמות וגני האירועים, שהם לקוחות משמעותיים. לפיכך, המלצתי למגדלי הפרחים היא - פנו למכירה בערוצים הדיגיטליים באמצעות חיבור עסקי עם בעלי אתרים ויזמים המוכרים תוצרת חקלאית ישירות מהחקלאי לצרכן. זה יכול לתת לעסק אוויר לנשימה עד תום המשבר".

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי

ניר שפיר (צילום: ללא קרדיט)
ניר שפיר (צילום: ללא קרדיט)

חגית ג'יאן: תכינו צפי לתזרים מזומנים

"בכל תקופה, וביתר שאת בתקופת שינויים כמו משבר הקורונה, מומלץ לעבוד עם תזרים מזומנים עם צפי לפחות לשלושה חודשים קדימה. כך, כאשר לעסק יש שליטה על התזרים הצפוי בחשבון הבנק, ניתן בליווי בנקאי מקצועי למצוא מגוון פתרונות מימון שאפשר להתאים לעסק לפי הצרכים הייחודיים שאותרו בתזרים, כמו למשל דחיית תשלומי הלוואות, מימון כנגד פער תזרימי ועוד".

הכותבת היא מנהלת בנקאות עסקית בסניף רמת ישי של בנק הפועלים 

חגית ג'יאן (צילום: ללא קרדיט)
חגית ג'יאן (צילום: ללא קרדיט)