גם מי שפתחו ידעו מראש כי ייאלצו להתמודד עם מצב לא פשוט. ללקוחות רבים כבר אין אפשרות להוציא כסף כמו פעם על ארוחות במסעדות, ויש גם כאלה שמטעמים בריאותיים עדיין חוששים לאכול מחוץ לבית, למרות שהמקומות הפתוחים אמורים לפעול בהתאם לתו הסגול. הסיטואציה שנוצרה גורמת לבעלי המסעדות לחשוב מחוץ לקופסה ולחשוב על הטבות למיניהן כדי למשוך לקוחות אל בתי העסק שלהם בתקופה המטלטלת הזאת.
ואלו לא השינויים היחידים שיעברו על מסעדת צ'לו: "אני מתכוון להכניס מעט מאוד אנשים למסעדה, לא יותר מ־10־12 לקוחות בזמן נתון, גם כדי לתת תחושה בטוחה יותר. עד שיתבהר המצב הכלכלי וגם הבריאותי אעבוד עם צוות מאוד מצומצם ונקווה לטוב".
כהן מספר שחברים לענף שכבר פתחו שוב את מסעדותיהם, מספרים לו שהתפוסה היא כ־30%, ובהתאמה גם המחזורים שהם עושים מהווים שליש לעומת השגרה טרום קורונה. "זה אומר שהמסעדות מפסידות", הוא מסביר, "זה לתפעל את המקום ולהפסיד כסף. לרוב, פתיחת העסק במתכונת הזו תעלה לבעלים אפילו יותר מאשר בזמן הקורונה, כשהמקומות היו סגורים".
"פתחתי את שתי המסעדות שלי בהרצליה ובתל אביב, והן ממש לא חזרו להיות כמו שהיו פעם", מספרת רינה פושקרנה, מייסדת רשת מסעדות טנדורי הרצליה ותל אביב. "באים מחצית מכמות הלקוחות. למרות שאנחנו עומדים בכל ההוראות של משרד הבריאות, אנשים עדיין מפחדים. במיוחד עכשיו, כשיש גל שני. לאנשים יש גם פחות כסף. אני רואה מסעדות נסגרות וזה כואב. כדי לפתוח מסעדה, מישהו שם את כל החיים שלו והחלומות שלו".
בסופי שבוע הגיח תפריט זוגי, שמורכב מארבע מנות ראשונות, מנה עיקרית וקינוח, בעלות של 200 שקלים. "המטרה היא לא להיות מנותק מהמציאות", מסביר מלילי. "ירד עכשיו לכולנו הפדיון, כמות העבודה ירדה ואנחנו מתנהלים בהתאם למצב. גם הספקים שלנו עוזרים לנו. זו תקופה מכווצת כזאת וכל אחד נותן מעצמו. אנחנו לא רק מקבלים הנחות מהספקים, אלא גם נותנים הטבות לאורחים. אתה מגיע למסעדה, רואה את המחירים ומוציא פחות כסף. המחירים האטרקטיביים נועדו למשוך את הלקוחות, והלקוחות הקבועים שלנו רואים שאנחנו לא מנותקים. בקאב קם אנשים ממלאים את המסעדה ואני מופתע מהעניין. הם לא חזרו מיד, זה עבד בהדרגה ופתאום אתה רואה אותם חוזרים".
בתקופה הזאת, אומר מלילי, בעלי העסקים חייבים להיות יצירתיים. "למרות שאנחנו עובדים בהתאם לנוהלי משרד הבריאות, עדיין יש אנשים שמאוד חוששים להגיע", הוא אומר. "מבוגרים למשל לא מגיעים ועכשיו גם תיירים לא מגיעים, וגם כל אלה שהיו ניזונים מהתיירות לא מגיעים כי העסק שלהם נפל. זו שרשרת של אנשים. יש הרבה פחות קהל עכשיו וחייבים להיות יצירתיים. הבית התאילנדי למשל התחיל לעשות משלוחים, מה שלא עשינו קודם".
במסגרת מיזם Take Eat Drink It מציעה פריאל־אביחי ארוחה מלאה של מנה ראשונה, עיקרית וכוס בירה ב־119 שקלים. "זה נחשב מחיר זול", היא אומרת. "אני רואה שיש יותר שיקול דעת כיום בהזמנות של אנשים. הם לא מזמינים בלי לעשות חשבון, כמו שהיה לפני הקורונה".