ל"מעריב" נודע כי מחלקת המחקר בבנק ישראל תעדכן כלפי מטה את תחזיות הצמיחה במשק לשנים 2020 ו־2021, לנוכח החרפת המיתון והחשש מגל שני של קורונה. העדכון יפורסם במסגרת החלטת הריבית במשק ב־6 ביולי.

בהחלטת הריבית האחרונה, שפורסמה ב־25 במאי, הבנק המרכזי גילה דווקא אופטימיות מסוימת, כאשר הצמיחה השלילית ל־2020 הופחתה ממינוס 5.3% למינוס 4.5%. הצמיחה החיובית ל־2021 הופחתה מ־7.3% ל־6.8%.

למרות זאת, כעת ההערכות מגלות פסימיות, ולפיהן הצמיחה ב־2020 תהיה שלילית, בגובה של יותר ממינוס 5%. הצמיחה החיובית ל־2021 תופחת מ־6.8% ל־6.5% ואולי אף מתחת לכך.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הסיבות העיקריות לתחזית הפסימית הן החזרה הנמוכה מהצפוי למעגל העבודה, הקצב הגדל והולך של סגירת עסקים והחשש מגל שני של קורונה - עוד לפני חורף 2020, שיאט אף יותר את מחזור העסקים. אמש לא נמסרה תגובת בנק ישראל לדברים.

בתוך כך, ועל רקע הנתונים המדאיגים, פנה אתמול המפקח על הבנקים יאיר אבידן לראשי הבנקים, והנחה אותם שלא למהר ולפעול באמצעים משפטיים נגד לקוחות שנקלעו לקשיים בשל משבר הקורונה. במהלך השבועות האחרונים חוזרת המערכת הבנקאית לפעילות שגרתית, לאחר שמרבית המגבלות בוטלו והמשק החל לחזור לפעילות כלכלית רגילה. ברם, שיעור האבטלה הגבוה והפגיעה בפעילות העסקית משפיעים לרעה על משקי בית, ועסקים רבים מתקשים בעמידה בהתחייבויות כלפי הבנקים.

במכתב ששלח לבנקים, מבהיר המפקח על הבנקים כיצד עליהם לפעול במטרה לסייע ללקוחות שנקלעו לקשיים בעקבות המשבר. כך למשל במקרה שבו לקוח נקלע לקשיים כלכליים ומתקשה לעמוד בהתחייבויותיו, "הבנק חייב לנסות למצות דרכים יצירתיות לגביית החוב לפני הפנייה לערכאות משפטיות".

במקביל, כך נמסר, הבנקים חייבים לשמור על הוגנות ושקיפות לאורך כל הליכי גביית החובות. הבנקים מתבקשים לזהות קשיים בקרב הלקוחות, ולסייע להם לצלוח את התקופה המאתגרת בשלב מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע את תפיחת החובות והידרדרות עתידית במצב.

בנק ישראל  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אבידן: "המערכת הבנקאית מובילה במערכת הכלכלית והחברתית, ועליה להמשיך לעמוד בעת הנוכחית לצד לקוחותיה במטרה לצלוח את תקופת המשבר. משבר הקורונה טרם הגיע לסיומו, ועל כן הבנקים נדרשים להמשיך להשקיע מאמצים ומשאבים בסיוע".

למרות המצב הקשה במשק, ל"מעריב" נודע כי עובדי בנק ישראל פתחו בעיצומים והם משבשים את העבודה. רק לפני כשנה נחתם הסכם עם הוועד, שבמסגרתו שולמו תוספות שכר, והוועד התחייב לשקט תעשייתי לתקופה של עשר שנים.

ועד העובדים נמצא כיום ללא יו"ר קבוע, כאשר היו"ר הקודם אייל חדד מונה כמנהל מאגר נתוני האשראי, וטרם מונה לו מחליף. ועד העובדים דורש בין השאר הקצאת שעה לספורט ייצוגי עבור העובדים, מינוי מזכירת ועד במשרה מלאה ועוד.

במסגרת העיצומים אסר הוועד על השתתפות יותר משלושה עובדים בישיבות. אתמול הוחלט לאסור על מפגשים של עובדי בנק ישראל עם גורמים חיצוניים, בהם נציגי הבנקים, במסגרת פגישות עסקיות.

מנכ"ל בנק ישראל חזי קאלו והממונה על משאבי האנוש פנינה קרן ניצבים חסרי אונים בעקבות חוסר הוודאות שנוצר. על פי ההערכות, הגישה המיליטנטית של הוועד דווקא בעיתוי הנוכחי מוסברת בהיעדר מנהיגות אחראית.