המצב הבלתי אפשרי הביא רבים לחשב מסלול מקצועי מחדש, אז שמענו על שחקנים שהפכו לשליחים ושכירים שהפכו לעצמאים, אבל לעתים עסק שלם עושה הסבה מקצועית כפתרון יצירתי בניסיון לשרוד כלכלית.

בתחילת השבוע הורה משרד הבריאות על סגירת מכוני הכושר, אבל עריכת שיעורי סטודיו רגילים, בהתאם להנחיות התו הסגול, אושרו. הדבר עורר מחאה בקרב בעלי מכוני הכושר, שחיפשו פתרונות שונים כדי להמשיך לפעול.

רעיון מקורי, שהפך לוויראלי תוך רגע, היה פתרונו של ירון כהן, מנהל חדר הכושר "קרוספיט" בבית שאן, שהחליט להפוך את מכון הכושר לבית כנסת. לטענתו, אם בית כנסת רשאי לאכלס 19 מתפללים, אז גם מכון כושר יכול.

“לצערי, עקב החלטת הממשלה שעדיין לא אושרה, מועדון הכושר במתכונתו הנוכחית כנראה לא ימשיך לעבוד וייסגר. עם זאת, מאחר שניתן לקיים שיעורי תורה עד 19 נוכחים, החלל הוסב להעברת שיעורי תורה”, כתב כהן בעמוד הפייסבוק של חדר הכושר. “התורה – קרוספיט, האלוהים - אלוהי הכושר הגופני, והאמונה - כושר גופני תורם לבריאות הגוף והנפש ומציל ממחלות רקע. הרשמה לשיעורים באפליקציה, בואו להרביץ תורה".

חדר הרצאות בוטיק  (צילום: צילום פרטי)
חדר הרצאות בוטיק (צילום: צילום פרטי)

גישה כל כך שונה

הפתרון היצירתי של כהן הוא אומנם אקט מחאה, אבל יש לא מעט בעלי עסקים שאכן עשו הסבה, קבועה או זמנית, של עסקיהם. כך למשל אבי מרן, תקליטן והבעלים של מרכז ההרצאות “אל סירקולו” בגבעת שמואל, שמשמש בעיקר כסטודיו ללימוד תקלוט, החליט לשנות את פניו של המקום ולארח קייטנות לילדים בחופש הגדול, משהו שמעולם לא העלה בדעתו לעשות לפני כן.

"עם פרוץ הקורונה המקום שלי היה סגור למשך כמה חודשים ואיבדתי יותר ממחצית מההכנסות", מספר מרן. "נוצרו נזקים כלכליים בשל סגירת המשק והייתי חייב להשלים הכנסה של שלושה חודשים. לכן, בזמן שישבתי עם המשפחה והילדים, עלה לי הרעיון להפוך את המקום לקייטנה והחלטתי להתאבד על הרעיון הזה. הייתי זקוק לכסף בשביל לשלם שכירות ועוד חובות שקשורים למקום".

הקייטנה שפתח מרן פתוחה בכל יום משמונה בבוקר ועד אחת בצהריים ומיועדת לילדים בכיתה ד’, שמקבלים סדנאות ושיעורי תיאטרון ואמנות. "זה משהו איכותי וכיפי", הוא מעיד. "אומנם אני מנקה הרבה יותר ויש סימני טושים ו’נזקים’ אחרים שצריך לנקות, אבל זה מקום אידיאלי לקייטנות: יש פה מקרנים וסאונד מטורף והילדים רואים סרטים ועוסקים בסדנאות יצירה. אני אוהב אנשים וזה די מתחבר לי".

ניב כהן ומיטל פטש כהן, זוג מוזיקאים ומנהלי אמנים, הם בעליו של אולפן ההקלטות KNOB ביפו, בו הם יוצרים מוזיקה ופרסומות. בקומה שמתחת לאולפן נמצא המוסך של אביו של ניב, אורי. בתקופת הקורונה החליטו השניים לשפץ חצי מהמוסך שלא היה מנוצל ולהסב אותו לאולם הרצאות. "ייעדנו את המקום להרצאות בנושא ניהול פיננסי, ניהול זמן, נוכחות ברשת ובאינסטגרם והרצאות בנושאים שקשורים גם לאמנים כמו זכויות מאסטר, זכויות יוצרים, קורס עמידה מול קהל וכו’”, מסבירה מיטל. "עיצבנו את המקום בווייב שמתאים לנו ולמוזיקאים, אבל לא רק. המטרה היא להשכיר אותו לפי שעה או לפי יום למי שמעוניין להעביר הרצאות בוטיק".

“מקום למחשבה” בבעלות נילי שחר ושירן נאורי במושב חגור באזור השרון משמש כבית תוכן להרצאות וסדנאות. כשהגיע הגל הראשון ועמו בוטלו כל ההרצאות והמפגשים, החלו השתיים לחשוב על פתרון שיאפשר את המשך קיומו של המקום. "בגלל שיש לנו ניסיון רב בניהול משברים ישבנו ביחד וחשבנו מה אפשר לעשות", אומרת שחר. "המקום שלנו הוא אינטימי ובוטיקי. היינו צריכות לעמוד בתקנות, ואנחנו עדיין צריכות, אז אנחנו לא יכולות לאפשר התקהלויות".

"חשבנו מה אנחנו כן יכולות לאפשר והסבנו את המרחב לעמדות עבודה לעצמאים, הן בחדרים בפנים והן בחצר בחוץ, כדי לאפשר עמדות עבודה נוחות ומרווחות", מוסיפה נאורי. "אם בעבר היה אצלנו בופה למפגשים חברתיים והרצאות, אז עכשיו אנחנו מספקות מנות אישיות וקפסולות קפה ללקוחות. יש לנו לקוחות מתחום הדיגיטל, עורכי דין, אנשים מענף הבנייה ואפילו מטפלים שמגיעים ומקיימים טיפולים מול לקוחות בעמדת העבודה. יש לנו גם שחקנית ששכרה עמדה ומעבירה הרצאות בזום מאצלנו".

"חשוב לנו הקשר עם הלקוחות ואנחנו מתחברות אליהם, חשוב לנו להכיר את הלקוחות וליצור עמם קשרי עבודה וקשרים חבריים כדי ליצור אווירה מיוחדת במקום", מסכמת שחר.

מסעדת בראסרי הפכה לגלריית אמנות (צילום: צילום פרטי)
מסעדת בראסרי הפכה לגלריית אמנות (צילום: צילום פרטי)

אוכלים אחרת

מסעדת "האחים" הממוקמת ברחוב אבן גבירול בתל אביב היא אחת הפופולריות בעיר כבר עשור. היא נוסדה על ידי האחים יותם ואסף דוקטור וכוללת עוד שני סניפים בעיר: "דוק" ו"אייבי". בחודש מרץ, עם ההגבלות החדשות, נאלצו האחים לסגור את המסעדה ולחשב מסלול מחדש. "איך שפרצה הקורונה ניסינו לחשוב מה נכון לעשות”, אומר יותם. "הפתרון הברור היה לעשות משלוחי אוכל מהמסעדה. זה הפתרון הידוע לכולם והכי קל, אבל הרגשנו שזה לא מייצר ערך אמיתי עבור הלקוח. בתקופה כזו, שבה אנשים תקועים בבית וכסף זה פקטור מאוד חשוב ואין הרבה ממנו, לא הרגשנו נוח לקיים משלוחי אוכל, שלא מגיע במיטבו במשלוח. זה לא כמו לאכול במסעדה. החלטנו שמשלוח מנות מוכנות זה לא משהו שאנחנו מאמינים בו".

ואז מצאו האחים את הפתרון: מכולת. "הבנו שאנשים רוצים אוכל טרי הביתה. המסעדות שלנו בעצם מתמחות בחומרי גלם מקוריים, שחלק גדול מהם מגיע אלינו מחקלאים ויצרנים קטנים שאינם מסחריים או שיווקיים אבל מאוד איכותיים ומיוחדים", מסביר יותם. "לכן החלטנו לחבר בין אותם חקלאים ויצרנים לבין קהל הלקוחות שלנו והפכנו את המקום למכולת. כך אנחנו מאפשרים לאותם חקלאים ויצרנים להמשיך להתפרנס וללקוחות שלנו אנחנו מספקים אוכל מיוחד מאוד ואיכותי במחיר מכולת, שהוא הרבה יותר זול מלאכול במסעדה. בגלל שהמקום היה סגור בזמן הקורונה, הפכנו את המכולת, שהתחלנו אותה כווירטואלית, גם לפיזית. גם כשפתחנו שוב את המסעדה, בהתאם להנחיות, אנחנו ממשיכים עם המכולת, לפחות לתקופה הקרובה".

"האחים" היא לא המסעדה היחידה ששינתה את פניה. כך עשתה גם המסעדה הירושלמית "בראסרי" בעין כרם, שהתהדרה בסגנון צרפתי המפואר והיוקרתי, שמצאה את עצמה מושבתת ונאלצה לחשוב על פתרון מקורי. המסעדה בעלת שתי הקומות הפכה בחלקה למעדנייה כדי למשוך לקוחות ולשרוד כלכלית, ובשבוע שעבר הפכה את הקומה הראשונה שלה לגלריה לאמנות המציגה פסלים ותמונות. "חשבנו ‘איך נביא אנשים?’, איך נגרה קהל להתגבר על החרדה? תרבות!", מסבירה אוצרת האמנות מיכל סדן שאמונה על עיצוב הגלריה. "המוטו שלנו היה להציג בגלריה אך ורק אמנות ישראלית עכשווית. מטרת הגלריה היא למשוך קהל תרבותי מכל הארץ והכניסה היא חינם. המסעדה עם התקרות הגבוהות מאפשרת תצוגה נפלאה לאמנות ותאורה בהירה. הגלריה תציג בכל חודשיים בערך תערוכה אחרת".