על רקע אסון הפיצוץ בלבנון, שאירע ככל הנראה מפיצוץ מכלי אמוניה שאוחסנו בנמל ביירות, חברת KOYS הודיעה כי היא מקדמת את הפרויקט הלאומי להקמת מפעל מתקדם לייצור אמוניה בדרום הארץ. החברה, שמובילה את הפרויקט, דיווחה כי ביום בו אירע הפיצוץ בלבנון היא הגישה את תכניות הבניה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לאחר שכבר אושרה תכנית התב"ע בהיקף של 214 דונם. 

"בשיא משבר הקורונה הבינלאומי", אמרו בחברה, "מתקיימים בימים אלה מגעים מתקדמים עם מספר תאגידים וחברות תעשייתיות בינלאומיות אשר לבסוף אחת מהן תצטרף ליזמי חברת KOYS, אדריאן הלל וצ'רלי שפר, בפרויקט האמוניה השאפתני. גורם המעורב בפרויקט מסר: "לאיומים של נסראללה לאורך השנים להפציץ את מפרץ חיפה יש תרומה משמעותית בהקמת פרויקט האמוניה הציוני בנגב".

החלק של החברה הבינלאומית שתצטרף לפרויקט צפוי להגיע ל-25% בשווי כ-100 מיליון דולרים, והיא תהיה שותפה פעילה בהליך התכנון, ההקמה והתפעול של המפעל ותתרום מניסיונה הבינלאומי בתחום. משרד הכלכלה מבצע לאורך החודשיים האחרונים עבודות פיתוח תשתיות באתר בו יוקם המפעל, אשר צפויות להסתיים עד סוף שנת 2020. ההשקעה בפרויקט נאמדת בכ-1.5 מיליארד שקל, וצפי להשלמת הקמת המפעל ותחילת ייצור - סוף שנת 2023.

בחברה מסבירים כי "המפעל יספק מענה לפחות לכל הצריכה הקמעונאית של אמוניה בשוק המקומי. בנוסף, ייצר המפעל גזים לתעשייה (כגון מימן טהור ופחמן דו חמצני באיכות מזון), דשן איכותי ביותר וידידותי לסביבה לחקלאות וכן מוצרים שמשמשים לאגירה והולכת חום החיוניים בתעשיות ייצור האנרגיות  המתחדשות ו/ או אנרגיה מיוצרות בשיטות מסורתיות". 

מבט מהאוויר על האסון בביירות. צילום: רשתות ערביות

המהנדס אדריאן הלל, מבעלי חברת KOYS טכנולוגיות ומיזמי הפרויקט, ציין: "אנו שמחים מאוד על הצטרפותה של השותפה הבינלאומית החדשה לפרויקט וסבורים כי ניסיונה הבינלאומי העשיר של החברה בתחום העיסוק של המיזם, יתרום רבות להצלחתו של הפרויקט. בנוסף, שמחים על הגשת תכניות הבנייה של הפרויקט לוועדה המקומית, שזה צעד משמעותי נוסף בהתגשמות החזון שלנו ובמימוש החלטת הממשלה בנושא משנת 2017.

יצאנו לדרך השאפתנית להקמת הפרויקט כבר לפני כעשר שנים עם תחושת שליחות והרבה מאוד ציונות, שהיא חלק בלתי נפרד מהפרויקט מבחינתנו לאורך כל הדרך. התקופה המאתגר של משבר הקורונה אינה מאטה מבחינתנו את קצב ההתקדמות בהקמת הפרויקט, אלא ההפך הוא הנכון. המצב המורכב בו שרוי המשק בישראל והשלכות משבר הקורונה על החברה הישראלי רק מדרבנים אותנו עוד יותר למהר בהקמת הפרויקט המשמעותי, שכבר בתקופת הקמתו יביא הן במישרין והן בעקיפים למעלה מ-1,000 מקומות עבודה בדרום הארץ ותעסוקתם של רבים אחרים במעגלים נוספים בכלל רחבי הארץ, ובשלל תפקידים. זוהי שליחות מבחינתנו, במיוחד בעת הזו".

"קצב ההתקדמות בעבודות", הסביר הלל, "התכנות והתשתית צפוי לאפשר את התחלת עבודות הקמת המפעל בשטח כבר ברבעון הראשון בשנה הבאה. זהו צעד חשוב עבור מדינת ישראל, הקמת מפעל בסטנדרטים הגבוהים והמתקדמים  ביותר בעולם לייצור אמוניה ומוצרים נוספים וישמש כאבן פינה להמשך פיתוח  תעשייה כחול לבן. 

עם  חלוף הגל הנוכחי של הקורונה עומדת הממשלה החדשה בפני משימה אדירה לשקם את המשק ממיתון עמוק. למטרה זו, הממשלה תצטרך להזרים סכומי כסף גדולים, בצורות שונות ובפרט למשק הפרטי, על מנת  להחזיר את המשק לרמת פעילות סבירה ולהחזיר את האבטלה לרמות הדומות לאלו שהיו לפני המשבר. אנו מצפים מהממשלה להמשיך ולתת רוח גבית לפרויקט ולהזרים בהקדם את הכספים שיאפשרו לפרויקט הלאומי שאנו מובילים, להאיץ את התקדמותו, יאפשרו להעסיק עובדים רבים, יתרמו לתל"ג ולייצוא ויתרמו להתאוששות המשק". 

הלל אדריאן (צילום: סיון פרג')
הלל אדריאן (צילום: סיון פרג')

צ'רלי שפר (צילום: סיון פרג')
צ'רלי שפר (צילום: סיון פרג')