"הפוטנציאל הכלכלי של הסכם השלום עם איחוד האמירויות הוא גדול מאוד", אומר בראיון ל"מעריב", אריה ויסמן, הבעלים והמנכ"ל המשותף של קבוצת ויסמן, חברת רהיטים ותיקה שנוסדה לפני 88 שנה בירושלים. "באבו דאבי ובדובאי יש תנופת בנייה. הם זקוקים, בין היתר רהיטים ועוד. אני חושב שגם התעשיות הסולאריות יוכלו ליהנות מכך. ישראל חזקה מאוד מאוד בקולטי שמש ויכולים לתת שם מענה להרבה מאוד בניינים וגם בתים פרטיים כדי לנצל את השמש".

ויסמן תיאר איך הרומן העסקי שלו עם מדינות ערב, כולל איחוד האמירויות, החל עוד לפני כמה שנים ועד כמה הסכם השלום יעשה את החיים קלים יותר לאנשי עסקים: "הצגנו בדובאי בתערוכת רהיטים כבר לפני שש שנים, בשיתוף חברה מהונג-קונג. לא הייתה אז הצלחה גדולה, כי גם לא היינו מוכנים. נפרדנו מאותה חברה ופתחנו חברה בינלאומית בשם קבוצת ויסמן, ומזה שנה אני מחפש את הדרך למכור במדינות ערב, בעיקר פינות אוכל, כיוון שאנו מומחים בינלאומיים בתחום של פינות אוכל שאפשר לפתוח אותן עד ל-6 מטר אורך, כך שיקבלו עד 24 איש, כך שזה טוב למשפחות מרובות ילדים.

"באמצעות החברה הבינלאומית החלנו למכור רהיטים בעולם. למשל, מוכרים הרבה רהיטים מטורקיה לאוקראינה, מוכרים קצת מגרמניה לליטא, מוכרים מספרד למוזמביק ועוד כמה דברים מעניינים, והחלטנו להתרכז במדינות ערב. התחיל רומן שלנו עם חברה שמארגנת את התערוכות עם חברה שמארגנת את התערוכות בריאד, ערב הסעודית והן בדובאי.  

אריה ויסמן (צילום: ארכיון פרטי)
אריה ויסמן (צילום: ארכיון פרטי)

ממש לפני כשבועיים התחלנו לדבר בצורה רצינית יותר וניהלתי כמה שיחות עם המארגנים. עכשיו, כשנתניהו הודיעו על הסכם השלום עם האמירויות, זה יותר נחמד וקל, כי כל הזמן חששנו להופיע בפרונט כישראלים, בגלל זה פתחנו חברה בחו"ל שאין לה קשר לישראל. 

גם לאחי וגם לי יש דרכונים זרים, כך שאין לנו בעיה להיכנס למדינות ערב. אנחנו פועלים מספר שנים באינדונזיה, במלזיה, מדינות שישראלים לא יכולים להיכנס אליהם. אנחנו מקווים שנוכל במאי בשנה הבאה להופיע בתערוכה בדובאי ואנחנו עכשיו בודקים אם יש עוד שותפים ישראלים שרוצים להצטרף ואם מכון היצוא יוכל לעשות דוכן ישראלי בדובאי.

אי מלאכותי בדובאי (צילום: רויטרס)
אי מלאכותי בדובאי (צילום: רויטרס)

"הפוטנציאל הכלכלי בתעשייה גדול מאוד כי אין באיחוד האמירויות תעשיית עץ, לא גדלים עצים, הרוב מדברי. כך שרוב הרהיטים במדינות המפרץ, החלק הארי מגיע מייבוא מארה"ב, אירופה, סין, אינדונזיה ומלזיה, ויטנאם ועוד – כך שאין שום סיבה שחברה ישראלית לא תציג בדובאי. 

אנחנו לא מייצרים אמנם בישראל, אנחנו מייצרים ב-14 מדינות עם 64 בתי חרושת, כאשר כל הפיתוח הוא ישראלי. מדובר בספות, שולחנות אוכל וכיסאות. הייצור לא בישראל כיוון ששכר העבודה בחו"ל נמוך יותר. בישראל רמות שכר המינימום עם ההוצאות הסוציאליות של המעביד כיום מגיעות ל-2,000 דולר הוצאה על עובד. כאשר אנחנו עובדים במדינות כמו פולין, ליטא, בולגריה ועוד – ששם העלות למעביד היא 400-500 דולר לחודש. זה היתרון של שכר עבודה סביר עם תכנון ישראלי".