הקורונה מכה בכלכלה. המשבר הכלכלי כתוצאה מהנגיף הולך ומחריף. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ראשון), התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) ירד ברבעון השני של השנה ב-28.7% בחישוב שנתי - פי 4 מאשר ברבעון הראשון. זוהי הירידה הגדולה ביותר ב-40 השנים האחרונות. על פי הלמ"ס, במונחי רמות התוצר, ההתכווצות במשק מחזירה אותנו לרמת תוצר במונחים ריאליים מנוכי עונתיות הדומה לזו של הרבעון הרביעי בשנת 2016.

הירידה בתמ"ג נובעת מירידה בתוצרים שונים, בהם התוצר העסקי (33.4% בחישוב שנתי), יבוא הסחורות והשירותים (41.7%), יבוא ביטחוני, אוניות מטוסים ויהלומים (.5.3%). 

עוד עולה מנתונים, כי במחצית הראשונה של 2020 ירד יבוא הסחורות והשירותים ב-25.1% בחישוב שנתי, וכי סך המקורות שעמדו לרשות המשק מתוצר מקומי ומיבוא ירד ב-31.3% בחישוב שנתי.

התמ''ג בהשוואה בינ''ל (צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
התמ''ג בהשוואה בינ''ל (צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)

קונים פחות, ההוצאה על השכר ירדה

מהנתונים עולה עוד, כי ההוצאה לצריכה פרטית נפגעה משמעותית ממשבר הקורונה, וירדה ב-43.4% ברבעון הראשון. הצריכה בפרטית לנפש ירדה ב-44.2% בחישוב שנתי. כך, ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה וכלי חשמל, מוצרי בידור ופנאי, ירדה ברבעון השני ביותר ממחצית - 53.8%. ההוצאות על כלי רכב לשימוש פרטי ירדו ב-84.9% והירידה ברכישת ריהוט ותכשיטים ירדה גם היא ביותר ממחצית. ההוצאה לרכישת כלי חשמל גדולים, כמו מקררים, מכונות כביסה ומזגנים ירדה ב-45.9%. 

מנגד, ההוצאה הציבורית דווקא עלתה ב-25% בחישוב שנתי, זאת משום ההוצאות החריגות של הממשלה על הצטיידות רפואית. לעומת זאת, התשלום לשכירים ירד ב-34.3% בעקבות ההוצאה לחל"ת של עובדים רבים. ההוצאה לצריכה ביטחונית זינקה ב-144.6%, והיא משקפת עלייה בקניות המקומיות ומיבוא. 

גם בתחום הנדל"ן נרשמה ירידה בשל המשבר. ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד ובכלי תחבורה ירדה ב-31.6%. 

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו מאשרים עכשיו בממשלה עוד 8.5 מיליארד ש״ח להמרצת הכלכלה שלנו וליצירת מקומות עבודה. אני יודע שיש עדיין מצוקה כלכלית גדולה - אנחנו פועלים סביב השעון להקל עליכם, אזרחי ישראל".

בנימין נתניהו על התוכנית הכלכלית

הוא הוסיף: "קיבלנו עכשיו בשורה כלכלית מאוד חשובה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שהירידה בתוצר שלנו ברבעון השני של 2020 הייתה 7.8%, זה מחצית מהירידה של המדינות באירופה, זו כמעט הירידה מן הנמוכות בעולם. דרום קוריאה לפנינו ואולי עוד שתיים - שלוש מדינות. זו תוצאה של המדיניות האחראית שנקטנו, שלא רק שצמצמה את מספר המתים בישראל, אלא גם את היקף הפגיעה בכלכלת ישראל. אנחנו נמשיך לעבוד למען הפרנסה שלכם, למען עתיד הכלכלה שלנו וגם למען בריאותכם".