הצפי - המשק לא יחזור לתעסוקה מלאה גם עד סוף 2021: למרות חוסר הוודאות הכלכלית, האבטלה הגואה והירידה החדה שנרשמה בחודשים האחרונים בצמיחה במשק, הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה אתמול להותיר את הריבית ללא שינוי, כך שתמשיך לעמוד על 0.1% לשנה.

ההחלטה על הריבית התקבלה ברוב דעות ולא בפה אחד, כאשר הנגיד, פרופ' אמיר ירון, הוביל אותה. יצוין כי מדובר בתרחיש צפוי, כאשר מרבית האנליסטים העריכו כי בשלב הזה יעדיף הנגיד להימנע מקבלת החלטה דרמטית יותר. על פי הודעת בנק ישראל, הגל השני של מגיפת הקורונה ממשיך לתת את אותותיו במשק, וקיימת השפעה הדדית בין מחזור העסקים הכלכלי ומחזור התחלואה. רמת התוצר ברבעון השני הייתה נמוכה ב־11% מזו שהייתה צפויה אלמלא המשבר.

עוד נמסר כי עיקר הפגיעה נרשמה בצריכה הפרטית ובהשקעה. הפגיעה ביצוא מתונה יותר, ואילו הצריכה הציבורית גדלה. לאחר התאוששות מהירה יחסית בחודש יוני האחרון, חלה האטה בקצב בחודשי יולי ואוגוסט. נמשך הרפיון בשוק העבודה, ו"שיעור האבטלה הרחב" ביולי (על פי סקר הלמ"ס) עומד על 12%.

אמיר ירון - נגיד בנק ישראל (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
אמיר ירון - נגיד בנק ישראל (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

לפי בנק ישראל, שיעור האבטלה הרחב בגילאי 15 ומעלה יעלה ברבעון האחרון של 2020 ל־11.6% (לעומת 10% בתחזית הקודמת), וברבעון האחרון של 2021 שיעור האבטלה יירד ל־7.7%, כך שגם בסוף 2021 המשק לא צפוי לחזור לתעסוקה מלאה.

למרות הנתונים המדאיגים, בבנק ישראל מודים כי פגיעת המשבר בכלכלה "נמוכה מכפי שהערכנו בבסיס התחזית ביולי". עוד נמסר: "ההתכווצות הנמוכה מההערכה שעליה התבססה התחזית, והפער בין ההערכות - נובעים מהערכת יתר של השפעת אי־הפעילות הכלכלית בזמן גל הסגר הראשון והתאוששות הפעילות הכלכלית בחודש יוני מעבר לצפוי". על פי תחזית מחלקת המחקר - בתרחיש האופטימי, המגיפה תהיה תחת שליטה, התוצר יתכווץ ב־2020 ב־4.5% בלבד, והוא יתחיל לצמוח ב־2021.

בתרחיש הפסימי, השליטה במגיפה תהיה חלקית בלבד, תירשם צמיחה שלילית ב־2020 של 7%, ותהיה צמיחה של 3% בלבד ב־2021. בתרחיש האופטימי, יחס החוב לתוצר בשנת 2021 יעמוד על 78%, ועל 87% בפסימי. עוד נמסר כי בשל עוצמת הפגיעה של המשבר בפעילות הכלכלית, הוועדה ממשיכה להפעיל מגוון כלים, "כדי להעמיק את מידת ההרחבה המוניטרית, כולל כלי הריבית, ככל שתעריך כי המשבר מתמשך".

דיון בוועדת הכלכלה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
דיון בוועדת הכלכלה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

על פי הנתונים, בשנה האחרונה נרשמה אינפלציה שלילית של 0.6% כאשר מחירי הדלק תרמו לעליית המדד. קצב העלייה של מחירי הדירות והשכירות מתמתן כעת, מקצב שנתי של מעל ל־3% לקצב של 1.9%.

עוד מעריכים במחלקת המחקר כי האינפלציה בשנה הקרובה תעמוד על 0%, ובסוף 2021 תסתכם ב־0.4%. בתרחיש הפסימי, האינפלציה בשנה הקרובה תעמוד על מינוס 0.6%, ובסוף 2021 תסתכם ב־0.9%.

בעוד שנה, כך סבורים בחטיבת המחקר, ריבית בנק ישראל תעמוד ברמה של 0%־0.1%, בדומה להערכה בתרחיש הבסיסי בתחזית יולי. עם זאת, ייתכן כי בנק ישראל ירחיב או יאיץ את השימוש בכלי מדיניות קיימים או נוספים, כולל כלי הריבית, בהתאם להתפתחויות.