פעם, לפני שהעידן הדיגיטלי השתלט על חיינו, היה משהו מרגש מאוד בכרטיסי הברכה שהיינו שולחים, נותנים ומקבלים לחגים. "מובן שהנושא של כרטיסי ברכה לראש השנה אינו דומה כיום למתכונת שהייתה בעבר, אפילו עד לפני שנים ספורות", אומר דורפצאון, ומספר: "המקור של כרטיסי ברכה הוא בסוף המאה ה־19. זאת הייתה תקופה שבה משפחות התפצלו והייתה הגירה גדולה לארה"ב. בהמשך המשיכה מלחמת העולם את הטרנד, ומלחמת העולם השנייה גרמה למשפחות להתפצל. גלויות וכרטיסי ברכה היו אמצעי קשר מדרגה ראשונה לאחים ולאחיות שהיו באזורים אחרים ושונים לגמרי בעולם. בתקופה מאוחרת יותר, לקראת הקמת המדינה, מי מהמשפחה שעלה לארץ ישראל, שמח לשלוח חומרים שמראים את התפתחותה".
בואו לא נקבור מהר מדי את כרטיסי הברכה. "עדיין יש ביקוש לכך ברמות מסוימות, ואנחנו מכינים בכל שנה עיצובים חדשים לראש השנה", אומר דורפצאון, "מובן שזה לא אותו ביקוש כמו שהיה פעם, אבל יש לקוחות שמחפשים. עדיין יש גם מסורות במשפחות לשלוח כרטיסי ברכה לפני סעודת החג לבני משפחה שמתגוררים בחו"ל, או לצרף כרטיס ברכה יפה למתנה".
עם כניסת הדור השני לעסק, התחילו יוזמות חדשות. כיום חברת פלפוט עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק מתנות, מזכרות לתיירים ומוצרי חזרה לבית הספר, בשילוב זכיינות למותגים בינלאומיים מקומיים. בין שלל המוצרים עדיין אפשר למצוא כרטיסי ברכה. "היום רק בנישה של כרטיסי ברכה וגלויות כבר אין פרנסה", מודה דורפצאון, "אם פעם גלויות וכרטיסי ברכה יכלו להיות עסק בפני עצמו, כיום זה הפך להיות חלק בתוך עסקים רחבים יותר. אבל אנחנו עדיין מתייחסים לזה ברצינות מאוד".
אפשר בהחלט לומר שהברכות הדיגיטליות החליפו את כרטיסי הברכה המסורתיים. פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם וכל פלטפורמה דיגיטלית אחרת היא זמינה, נגישה ומהירה. בתוך שניות ספורות אפשר לאחל חג שמח למשפחה, לחברים הקרובים וגם לחברים הווירטואליים, שאולי אינכם מכירים כלל. בלחיצה אחת, בלי יותר מדי מאמץ, אין־ספור נמענים יקבלו את אותו השטנץ של "שנה טובה", שהנגיעה האישית חסרה בו כל כך. מי שירצה להתאמץ קצת יותר עבור היקרים לו, יוכל למצוא פתרונות באתרים שונים המאפשרים לעצב כרטיסי ברכה ללא תשלום.
אולם, למרות זאת, דורפצאון וגם אחרים העוסקים בתחום טוענים כי עדיין יש דרישה מסוימת גם לכרטיסי הברכה המסורתיים, שבהם אפשר לכתוב ברכה אישית לאדם היקר לך. "כמה את באמת מתייחסת להודעות הלקוניות של 'שנה טובה' שאת מקבלת בוואטסאפים או במיילים?", שואל אסף יולזרי, מבעלי "יולטה", חנות למוצרי נייר. בחנויות בתל אביב וברמת השרון אפשר למצוא בין היתר אקססוריז למשרד, מוצרי יצירה, מחברות, מכשירי כתיבה וגם כרטיסי ברכה לאירועים ולחגים. "זה בטח יפתיע אותך, אבל אחת הקטגוריות הנמכרות ביותר אצלנו היא דווקא כרטיסי הברכה", הוא מבהיר, "בעבר רבים נטשו את כרטיסי הברכה המסורתיים ועברו לכל מיני ברכות דיגיטליות, אולם בשנה האחרונה יש עדנה מחודשת ורצון לחזור לנייר, למגע, לחומר".
העלויות, גם אם בוחרים במוצר היקר ביותר, עדיין שוות לכל כיס. "המחירים מתחילים בגלויה בחמישה שקלים ויכולים להגיע עד 17 שקלים לכרטיס ברכה בודד, תלוי בסוג ובעיצוב", אומר יולזרי, "אנחנו עובדים כל השנה עם כרטיסי ברכה. קטגוריה של יום הולדת חזקה מאוד, ובחגים מתווספות הברכות לחגים. כרטיסי ברכה בפני עצמם לא יכולים להחזיק עסק, אבל הם אחד מתוך המון קטגוריות מוצרים שיש לנו".
כשהייתה בת 16 החלה הילה קומם - כיום בעלת משרד "אוצר תרבות" העוסק בתחום יחסי הציבור - למכור כרטיסי ברכה מצוירים ביד. "בחופש הגדול הסתובבתי בין בתי קפה בתל אביב, הצגתי את הכרטיסים ואנשים קנו", היא מספרת. "סבי, משה פלקוביץ ז"ל, שורד שואה שהיה חרש מגיל 6, רצה לתמוך בי, ובסוף הקיץ הכפיל את הסכום שהרווחתי. כך עד שהייתי בת 17. באביב לאחר מכן הוא הלך לעולמו. לאחרונה, כשהכנתי כרטיס ברכה מצויר ומחורז לאחיין שלי, נזכרתי שיש לי את היכולת הזאת ושזה עוד ערוץ להכנסות בזמנים הללו של הקורונה. מכיוון שקידמתי עד היום בעיקר תרבות ומופעים, לרוב הלקוחות שלי אין כרגע מה לקדם, ולכן חשבתי על אפיק הכנסה נוסף. כל ברכה שאני מכינה נוצרת ביד עם טוש וצבעי מים, ויש שמזמינים ברכה אישית לאדם מסוים. את הברכות האלה לא שולחים בוואטסאפ. נותנים ביד או שולחים בדואר מהיר".
אף שאנשים רבים עדיין מחפשים לקראת החגים כרטיסי ברכה מיוחדים שאותם יוכלו לשלוח או להעניק לבני משפחתם ולחבריהם הקרובים, אי אפשר להתעלם מהעובדה שכל סוגי הברכות הדיגיטליות השתלטו על חיינו. בעלי עסקים, למשל, שרוצים לברך את לקוחותיהם לקראת החגים, אף ישקיעו סכום סמלי בעיצוב כרטיס הברכה הדיגיטלי. "כבר בקושי מבקשים ממני לעצב כרטיסי ברכה מודפסים. הרוב מבקשים דיגיטלי. לצערי, הדפוס נעלם מהעולם. אני מעדיפה נייר מודפס, אבל אני מהדור הישן", אומרת רות רודין, אומנית ומעצבת גרפית, העוסקת גם בעיצוב כרטיסי ברכה דיגיטליים.