שאול ירקוני: "הישראלים מחכים לרגע האחרון"

"הקמתי את המכוורת ב־1968, אחרי מלחמת ששת הימים, ומאז אני מגדל דבורים ומעבד פרדסים. חקלאי. את השם 'בית הדבש' נתתי בעקבות ספר שקראתי. יש לי כיום 230 כוורות שמייצרות שישה סוגים של דבש: הדרים, פרחי בר, ינבוט, פרחי זעתר מהרי ירושלים ואקליפטוס בשני טעמים – אביב וסתיו. אני מגדל, אורז ומשווק את הדבש שלי לבד – לחנויות שאני עובד איתן וגם ללקוחות פרטיים שמגיעים לחנות שלנו במשק. הקורונה לא השפיעה עליי עד כה ולא סבלתי ממנה. קודם כל בגלל שזה ענף חקלאי ואני נחשב לעובד חיוני, וגם בגלל שאני נמצא במקום המרוחק מהעיר ובכל פעם שמישהו היה צריך דבש, שזה מוצר מזון, היה מותר לו להגיע אליי".

"במהלך הסגר הקניינים הגדולים והחנויות אומנם לא לקחו סחורה, אבל הרבה לקוחות פרטיים הגיעו לחנות במשק, כך שכמעט לא הרגשתי צניחה במכירות. היתרון בדבש הוא שהוא יכול להחזיק שנים ולא מתקלקל. במקביל, המשכתי כל התקופה לטפל בכוורות בעזרת חברים או עובדים מזדמנים". 

"בראש השנה הזה אני לא מרגיש ירידה במכירות, אבל יש לחץ. זה בגלל שהישראלים כמו הישראלים תמיד מזמינים היום את מה שהם צריכים לאתמול. תמיד ברגע האחרון – גם הפרטיים וגם החנויות. למגדלים קטנים ובינוניים כמוני, שמסתמכים על מכירה עצמית, יש רף גבוה שאני רואה בו יתרון – הם חייבים למכור דבש איכותי ביותר. אני, למשל, מסנן את הדבש שלי כך שנשארים בו החומרים הטעימים והבריאים כמו אבקת הפרחים ופרופוליס. אני רוצה לציין שלאורך כל התקופה רואה החשבון שלי מציע לי להגיש בקשות למענקים מהמדינה, ואני מסרב. לא צריך".
הכותב הוא הבעלים של "מכוורת ירקוני בית הדבש", מושב בית עובד. טל' 053-8541195

עידו בשן: "ההאטה מורגשת במכירות לבודדים"

"המשק החקלאי שלנו במושב ניר בנים פעיל משנת 1955. עד לפני 20 שנה היו לנו המון גידולים חקלאיים שונים – עצים, פרחים וגידולי שדה. לפני 20 שנה, אחרי גישושים רבים, אבא שלנו יואב החליט להתמקד בענף הדבש. היום יש לנו בין 350 ל־450 כוורות, תלוי בעונה, ואנו מייצרים דבש בחמישה טעמים – אקליפטוס, פרחי בר, הדרים, אבוקדו ושזיף. 70% מהתוצרת אנו מוכרים בחביות באופן סיטונאי למכוורות גדולות, ו־30% בצנצנות ללקוחות בודדים שמגיעים אלינו למשק או מרכזים רכישות קבוצתיות".

"כשהגיעה הקורונה ולאורך הסגר הראשון המשק עבד כרגיל, כי חקלאות נחשבת לענף חיוני. יצאנו לשטח והמשכנו לטפל בכוורות. באותה תקופה לא מכרנו כמעט, והסחורה שלנו פשוט נשארה בחביות ובצנצנות. למרבה המזל, דבש הוא מוצר שיש לו חיי מדף ארוכים מאוד, כך שהוא לא התקלקל במהלך הסגר. הרי ידוע שהמצרים חנטו את מתיהם בדבש, שהוא חומר נוגד זיהומים".

"חלק ניכר ממכירות הדבש השנתיות הן לקראת חג הפסח ובעיקר ראש השנה, ועכשיו באמת אנו מרגישים את השפעות ההאטה במשק. אומנם המכירות למכוורות הגדולות נשארו כשהיו, אבל יש ירידה במכירות ללקוחות הפרטיים בקרב המכוורות הקטנות והבינוניות, כולל אצלנו, כי זה כרוך בהגעה פיזית. אז יש פחות תנועה ופחות הזמנות לעומת השנה שעברה. אנשים פחות יוצאים ויותר מהססים, חושבים פעמיים לפני שקונים ובאופן כללי מחפשים מוצרים יותר זולים ופחות 'בוטיקיים'. אני מניח שההשפעה של התקופה הנוכחית תורגש בעתיד במחזור, בתזרים ובמאזן השנתי".
הכותב הוא מ"משק בשן", מושב ניר בנים. טל': 052-5702719

עומר חרמוני: "זמינות - עכשיו יותר מתמיד"

"הביקוש לדבש בראש השנה הוא קשיח, ומכירות הדבש בתקופה זו מהוות כ־40% מהצריכה השנתית בישראל. הביקוש נובע מהמסורת של אכילת תפוח בדבש ולא בשל הטעמים והאיכויות של דבש מסוג זה או אחר. קהל הצרכנים בעונה זו מתייחס לדבש כאל מוצר צריכה הכרחי, ושלושה גורמים משפיעים במיוחד על החלטת הרכישה: זמינות, וזה ברור, כי מי שהמוצר שלו לא יהיה על המדף לקראת ראש השנה יפסיד 40% מהמכירות השנתיות שלו; גודל האריזה - למי שאין לו תקציב גדול, גם אריזה קטנטנה, במחיר נמוך, תספק את הצורך; ומחיר, כשבמקרה זה הרגישות למחיר על ידי צרכני החג, שברובם רוכשים דבש רק פעם בשנה, גבוהה. למחיר נמוך בעונה זו (ובייחוד לנוכח משבר הקורונה) השפעה רבה על החלטת הרכישה. בשאר השנה, לבידול של המוצר, הנתפס בידי רוב הצרכנים כמוצר חסר ייחוד, חשיבות רבה. הדגשת סוגי הפרחים שמהם הופק הדבש, יתרונותיו הבריאותיים, אריזה ייחודית, מוצרים ייחודיים (יערת דבש, מזון מלכות), היסטוריית המכוורת וכדומה יתורגמו לתג מחיר גבוה".
הכותב הוא יועץ עסקי

גבריאל מנשהאוף: שווקו עצמכם לקהלים חדשים

"בעלי העסקים בישראל מתנהלים גם בימים כתיקונם בסביבה המאופיינת בחוסר ודאות, ותקופת הקורונה אף העצימה את הצורך להיות ערוכים לתרחישים לא צפויים. כאשר לעסק יש מוצר ייחודי ואיכותי, גם תקופה מאתגרת כמו עכשיו אפשר לצלוח בעזרת ניהול גמיש ויצירתי. בימים אלה בעלי העסקים נדרשים להמציא את עצמם מחדש ולבחון איך הם יכולים, מצד אחד, לצמצם עלויות ומצד שני להגיע לקהלי יעד חדשים ולהגדיל את המכירות. בתחום כמו שיווק דבש אפשר לפתוח או להרחיב את ערוץ המכירה בדיגיטל ואת מערך המשלוחים. זו גם הזדמנות לחשוב איך משפרים את השיווק באמצעות שיתופי פעולה. למשל, לייצר מארזים לחג המשלבים את הדבש עם מוצרים נוספים. את העסקים שנדרשים למימון על מנת לצלוח את התקופה ולגשר על הפערים התזרימיים שנוצרו, אני מזמין להתייעץ עם הבנקאים שלנו לעסקים, שיידעו להתאים להם פתרונות מותאמים לתקופה".
הכותב הוא מנהל סניף נס ציונה בבנק הפועלים


על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.