בתי המלון באילת מופלים במתווה חלוקת המענקים שקבעו משרדי האוצר והתיירות, ובפעימה השלישית הם עלולים שלא לקבל כלל פיצוי על הנזקים הכבדים שחוו, זאת למרות הפגיעה הקשה שחוו. הדבר הוביל את מלון קלאב הוטל אילת לשלוח היום (ראשון) מכתב התרעה, בו דרישה לשנות את המתווה, לצד התרעה לפני עתירה לבג"ץ, במידה והדבר לא יתוקן.

בקלאב הוטל טוענים שנוהל חלוקת המענקים של משרד התיירות לענף המלונאות מפלה בין מלונות, ובפרט מפלה את כל המלונות באילת. "הממשלה אישרה מענק בגובה 300 מיליון שקל לענף המלונאות לצורך התמודדות עם משבר הקורונה ולאחרונה החלו משרדי התיירות והאוצר לגבש נוהל, שייקבע את הקריטריונים לפיהם יחולק המענק", נכתב במכתב ההתרעה.  

כאמור, על פי הנוהל המתגבש, המענק יחולק על פי שלוש תקופות (פעימות): הפעימה הראשונה בגין הנזקים בחודשים יוני-יולי, הפעימה השניה בגין הנזקים בחודשים אוגוסט-דצמבר, והפעימה השלישית בגין הנזקים בינואר-מאי. במלון התריעו כי "הנוהל המתגבש כולל תנאי מפלה, אשר יגרום לאפליה חמורה בכל הנוגע לחלוקת המענק בפעימה השלישית", מתריעים בקלאב הוטל.

אילת (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
אילת (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

במלון הסבירו כי "על מנת שמלון יהיה זכאי למענק בפעימה השלישית (בגין הנזקים בחודשים ינואר עד מאי 2021) עליו לעמוד בתנאי סף מקדמי, לפיו, רק מלונות שהכנסתם מתיירות נכנסת (תיירים מחו"ל) בשנת 2019 הייתה גבוה מ-25% מכלל הכנסתם, יהיו זכאים לקבל מענק בפעימה השלישית".

שיעור התיירים מחו"ל בבתי המלון באילת עמד אשתק על 11% בלבד והמשמעות היא שהם לא יקבלו פיצוי. בקלאב הוטל מעריכים שאובדן הפיצוי לבתי המלון עלול להסתכם בכ-15 מיליון שקל. "באילת פועלים כ-15 אלף חדרי מלון והתחשיב לפיצוי הוא 1,000 שקל לחודש", הסבירו בקאלב הוטל. "מלונות באילת שכבר ידוע כעת שב-2019 הכנסותיהם מתיירות נכנסת היו נמוכות מ-25%, לא יהיו זכאים בכלל למענק בפעימה השלישית, גם אם הכנסותיהם נפגעו בצורה קשה בשל משבר הקורונה", נטען עוד.

המשמעות היא, שבאילת בתי מלון לא יהיו זכאים למענק, ולעומת זאת, בתי מלון בתל אביב ובירושלים, שם עמדו אשתקד ההכנסות מתיירות נכנסת על כ-75%, יהיו זכאים. בנוסף, גם מלונות שהוסבו למלוניות קורונה, ששיעור התיירים הנכנסים היה אשתקד למעלה מ-25%, יקבלו את המענק.

חיטוי מלון דן פנורמה (צילום: באדיבות דן פנורמה ת''א)
חיטוי מלון דן פנורמה (צילום: באדיבות דן פנורמה ת''א)

במכתב של קלאב הוטל ציינו עוד כי מלונות רבים שבעבר פנו לתיירות נכנסת, פנו ופונים בתקופת הקורונה לתיירות פנים, ובכך מקטינים את הפגיעה בהכנסותיהם וכך גם מלונות בתל אביב, בירושלים ובמקומות נוספים, שהפכו למלוניות קורונה והכנסתם לא נפגעה, יקבלו את הפיצוי. "איזו סיבה יש לאפלייה של מלונות אילת שבשנת 2019 ההכנסה שלהם מתיירות נכנסת הייתה נמוכה מ-25%? מדוע כל מלונות אילת לא יזכו למענק בגין הפגיעה בהם ממשבר הקורונה בתקופה שבין ינואר למאי 2021?".

עוד תהו במלון: "איזה מענק בפעימה השלישית יקבלו כל מלונות אילת שהכנסותיהם בשנת 2019 מתיירות נכנסת היו נמוכות מ-25%? ואם ההכנסות של כל מלונות אילת נפגעו כתוצאה מהקורונה ב-60% הם לא יהיו זכאים כלל למענק?". לדבריהם, "האם אתם ערים לכך, שלמעשה אתם קובעים שכל מלונות אילת לא יהיו זכאים למענק בפעימה השלישית, שכן בממוצע ההכנסות מתיירות נכנסת באילת עומדות על 11% בלבד? בעוד שגם מלונות הקורונה יקבלו מענק?".