מאז פרצה לחיינו בסערה מגפת הקורונה, כולנו חווים טלטלות ושינויים. בניסיון לצמצם את הפגיעה הכלכלית במשק הישראלי, הכריזה הממשלה על שורה של צעדים והקלות שונים, ממענקים לעצמאים ולהורים, ועד הקלות במשיכה מקרן השתלמות.

 
סימני השאלה מה ילד יום ומה יהיו הצעדים הבאים עליהם תחליט הממשלה, לצד החשש מהידבקות בנגיף ומפגיעה כלכלית, מעלים את סף הלחץ והחרדה עבור רבים. כ-2.4 מיליון איש, המהווים כ-42% מהאוכלוסייה הישראלית, דיווחו על תחושות כאלה בסקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנערך בחודש יולי האחרון. [1]
 
המצוקה לא ניכרת רק במצב הרוח הלאומי, שכן רבים חווים פגיעה ממשית במצב הכלכלי: 55%  דיווחו בסקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה[1] כי הם חוששים שלא יצליחו לעמוד בכיסוי הוצאותיהם ו-41% דיווחו שחלה החמרה במצבם הכלכלי אמנם מדובר בסיטואציה מאתגרת, אך ישנם לא מעט דברים שניתן לעשות כדי לנסות לצמצם את הפגיעה ולאפשר לנו להגיע לסיום המשבר הנוכחי במצב טוב ככל שניתן. 

מאילו טעויות חשוב להיזהר עוד יותר כשהמצב הכלכלי מאתגר?
כאשר הסיכוי לפגיעה בהיקף המשרה או לפגיעה בהכנסות מהעסק עולה, לא מומלץ לבצע רכישות גדולות במיוחד שניתן לדחות להמשך. כדאי למשל לשקול אם להיכנס להתחייבות כספית משמעותית לטווח ארוך, כמו משכנתא למשל, או מעבר לדירה חדשה שתשלום השכירות בגינה גבוה יותר, שכן גם אם כרגע אתם מסוגלים לעמוד בהוצאות החודשיות הקיימות, בהמשך אתם עלולים להיקלע לקושי מסוים אם תחוו ירידה בסך ההכנסות.
 
גם דחיית תשלומים גדולים איננה תמיד מומלצת. אמנם הבנקים, בברכת הרגולטור המפקח עליהם, אפשרו ללקוחותיהם לדחות את תשלומי החזרי המשכנתא – אך דחייה זו כרוכה בהגדלת הריבית הכוללת שתשלמו כחלק מהחזר ההלוואה, ולכן כדאי לשקול היטב האם אכן כדאי לכם לנצל אפשרות זו.
 
אם פוטרתם מעבודתכם או שהוצאתם לחל״ת, זה וודאי לא פשוט להסתדר עם הכנסה נמוכה יותר. כדי לסייע במצבים אלה אישרה הממשלה בצעד חריג לעובדים שכירים ולעצמאיים שנפגעו מהמשבר למשוך כספים מקרנות ההשתלמות שאינן נזילות ללא תשלום מס,[2] ואף פרסמה טיוטת תקנות שיאפשרו לעצמאים שנאלצו לסגור את העסק למשוך חלק מכספי החיסכון הפנסיוני בפטור ממס.[3] יחד עם זאת, לפני שאתם ממהרים להשתמש בכספים הללו, זכרו שמדובר בכספים אשר אמורים לשמש אתכם בעתיד, כשתפרשו ותזדקקו למקור הכנסה קבוע. בנוסף, כספים אלה עשויים לזכות אתכם בהטבות מס משמעותיות, כך שמשיכה מוקדמת של כספים אלה עלולה לפגוע בעתידכם הכלכלי.
 
ככל שההכנסות שלכם נפגעו, או שאתם חוששים שהן עלולות להיפגע בעקבות המצב, כדאי להיערך לכך כמה שיותר מוקדם ולהתאים את ההתנהלות השוטפת למצב החדש. חשוב לבנות תקציב אחראי שיסייע לכם לעבור את המשבר בשלום, לזהות את החסכונות שיאפשרו לכם להתגבר על פגיעה משמעותית ולבנות את כרית החיסכון שלכם לעתיד.

מאילו טעויות חשוב להיזהר (צילום: Shutterstock)
מאילו טעויות חשוב להיזהר (צילום: Shutterstock)

שלב 1: ממפים את כל החסכונות והנכסים שלכם
כדי לעמוד בכל ההתחייבויות הקיימות שלכם גם כאשר ההכנסה מצטמצמת, חשוב לזהות את כל החסכונות והנכסים שצברתם לאורך השנים ולהבין מה ניתן וכדאי לעשות איתם. ריכזנו עבורכם את מקורות המידע הרלוונטיים כדי לבצע מיפוי מדויק של הנכסים שברשותכם:

  • אתר הבנק 
    באזור האישי שלכם באתר הבנק תוכלו לקבל מידע על תוכניות חיסכון ופיקדונות שיש לכם בבנק, וכן על השקעות בניירות ערך שביצעתם באמצעותו. אם תרצו למשוך כסף מתכנית חיסכון, כדאי לבדוק תחילה האם הוא נזיל, והאם ישנה עמלה שנידרש לשלם על משיכה מוקדמת. בחשבון הבנק נוכל לראות גם את המצב הקיים ואת ההכנסות השוטפות שלכם מעבודה ומכל מקור אחר.
  • אתר הר הכסף ואתר המסלקה הפנסיונית
    כדי למפות את הכספים שצברתם בחיסכון הפנסיוני לסוגיו, כמו למשל בקרן השתלמות, בקרן פנסיה או בקופת גמל, ניתן להשתמש בשני מקורות מידע מרכזיים: 

באתר הר הכסף ניתן לקבל מידע על החברות בהן יש לכם חסכונות לא פעילים שאתם לא ממשיכים להפקיד בהם כספים. לאחר שזיהיתם חברות שבהן יש לכם חיסכון כלשהו, תוכלו לקבל מידע מפורט אודותיו באזור האישי באתר האינטרנט של כל חברה. גם אם מעולם לא נרשמתם לקבלת מידע באתר, תוכלו להיכנס לאזור האישי שלכם באמצעות תהליך הזדהות פשוט יחסית ולקבל סיסמה חד-פעמית ישירות לנייד שלכם. באתר המסלקה הפנסיונית תוכלו לקבל מידע מקיף ומפורט על כל אחד מהחשבונות שלכם בחיסכון הפנסיוני בצורה מרוכזת. חשוב לדעת שבקשת המידע דרך המסלקה הפנסיונית כרוכה בתשלום עמלה. החיסכון הפנסיוני כולל הטבות וזכויות שונות שכדאי להביא בחשבון לפני שמחליטים למשוך את הכסף.

שלב 2: מקבלים תמונה מלאה וממפים את כל ההוצאות
אל מול ההכנסות חשוב למפות גם את ההוצאות. כדי להתחקות אחר ההוצאה החודשית הממוצעת שלכם, כדאי לעבור על רישומי הבנק וכרטיסי האשראי, ולרשום את כל ההוצאות שהיו לכם מדי חודש במהלך שלושת החודשים האחרונים. מומלץ להתחיל מההוצאות הגדולות והקבועות כמו שכר דירה או החזרי המשכנתא, חשבונות חשמל, גז ומים ולעבור בהדרגה להוצאות המשתנות. 

גיליתם שההוצאה הממוצעת שלכם גבוהה מההכנסה החודשית? חשוב לנסות לחשב מסלול מחדש ולהתאים את תקציב ההוצאות למסגרת ההכנסות הקיימות. אם אתם מתנהלים בתוך מסגרת ההכנסות וההוצאות שלכם מדי חודש נמוכות מההכנסות, אתם נמצאים במצב טוב יחסית וחשוב להמשיך ולשמור על כך. 

שלב 3: חושבים רחוק ונערכים לעתיד
בין אם אתם מצליחים לשמור על איזון בהוצאות השוטפות או לא, לכולנו יש תכניות גדולות לעתיד והן עשויות לכלול הוצאות משמעותיות כמו טיול בר מצווה לילד, עזרה ברכישת דירה ובמימון השכלה גבוהה לילדים הבוגרים או טיול משפחתי לחו״ל. מלבד מטרות מתוכננות אלו, כדאי מאוד להיערך גם למצב של הוצאה משמעותית בלתי מתוכננת כמו טיפול שיניים גדול, מקרר שהתקלקל לפתע או תיקון דחוף שיש לבצע ברכב. כדי שתוכלו להיערך להוצאות אלה וגם לבנות כרית ביטחון שתאפשר לכם להתמודד עם כל ההוצאות הבלתי מתוכננות, כדאי שיהיו לכם חיסכון אחד או יותר למטרות אלה. באילו מכשירי חיסכון והשקעה תוכלו לחסוך לטובת העתיד?

חושבים רחוק ונערכים לעתיד (צילום: Shutterstock)
חושבים רחוק ונערכים לעתיד (צילום: Shutterstock)

  • קרן השתלמות
    חיסכון להוצאה מתוכננת שאתם צופים שתקרה בעוד כמה שנים, יכול להתבצע למשל בקרן השתלמות שתהפוך במרבית המקרים לנזילה למשיכה תוך 6 שנים.[4] קרן השתלמות מציעה הטבות מס משמעותיות גם בשלב הפקדת הכספים לקרן ופטור מלא ממס רווח הון בעת ביצוע משיכה כאשר הקרן נזילה  (עד התקרה המוטבת[5]). אם אתם עצמאים תוכלו לפתוח לעצמכם קרן השתלמות[6], אך אם אתם עובדים שכירים רק המעסיק שלכם הוא שרשאי לפתוח עבורכם קרן השתלמות. אם יש ברשותכם קרן השתלמות כדאי לשקול היטב האם כדאי למשוך כרגע את הכסף או להמשיך וליהנות מהטבות המס הרבות שהופכות לרוב למשמעותיות יותר ככל שטווח החיסכון ארוך יותר. אם אתם זקוקים לכסף באופן מיידי, בדקו אם יש חסכונות אחרים שתוכלו להשתמש בהם או לקבל הלוואה על חשבון החיסכון הקיים בקרן.
  • קופת גמל להשקעה
    תוכלו לחסוך גם בקופת גמל להשקעה אשר הכספים בה ניתנים למשיכה בכל עת.[7] בקופת גמל להשקעה תוכלו לבחור את מסלול ההשקעות המתאים למטרה שלשמה אתם חוסכים ולשנות את מסלול ההשקעות בכל עת שתרצו.[8] הגמישות הגבוהה בשינוי אופי החיסכון ובאפשרויות המשיכה הופכת את קופת הגמל להשקעה למכשיר חיסכון אידיאלי לטווח זמן קצר עד בינוני, או לחיסכון ליום סגריר להוצאות בלתי צפויות.
  • חיסכון לכל ילד
    אם אתם הורים לילדים מתחת לגיל 21, כנראה שיש לכל אחד מהם חיסכון שפתחה עבורם המדינה (במסגרת תכנית חיסכון לכל ילד). הורים רבים בחרו להפקיד את אותו חיסכון לכל ילד בקופת גמל להשקעה, דומה לזו שתוכלו לפתוח בעצמכם לכל מטרה אחרת. חלק מההורים אף בחרו להגדיל את ההפקדה לחיסכון לכל ילד מתוך קצבת הילדים החודשית בהתאם לאפשרויות הקיימות בתכנית. 

דווקא בתקופה הנוכחית חשוב לפעול בזהירות ולא לקבל החלטות נמהרות. כדאי לדחות מעט הוצאות גדולות ככל שניתן, ולבנות בהדרגה כרית ביטחון בחיסכון להוצאות עתידיות. גם אם המצב הכלכלי שלכם מאתגר כרגע, אפשר לבנות כרית ביטחון גם בהפקדת סכומים קטנים מדי חודש שיצטברו תוך כמה שנים לסכום משמעותי. 

------------------------------------------------------------------

[1] כל הנתונים בפסקה לקוחים מסקר הלמ״ס מיום 26.7.2020
[2] בתקופה שהחל מיום 10.8.2020 ועד ליום 9.2.2021 ניתן למשוך מכלל קרנות השתלמות של עמית גם יחד, כספים שאינם נזילים בסכום של עד 7,500 ש"ח, בכל חודש, ללא ניכוי מס, וזאת בהתקיים אחד לפחות מהתנאים הבאים: (1) העמית או בן/בת זוגו פוטרו או יצאו לחל"ת החל מיום 1.3.2020 ועד ליום הגשת בקשת המשיכה. (2) ההכנסה החייבת החודשית הממוצעת של העמית ובן/בת זוגו החל מיום 1.3.2020 ועד לתום החודש שקדם ליום הגשת הבקשה פחתה ביחס להכנסה החייבת החודשית הממוצעת של העמית או בן/בת זוגו בשנת 2019.
[3] טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל) (משיכת כספים של עמית-עצמאי במצב אבטלה שחייב  בהפקדה), התשפ"א-2020.
[4] כספי קרן השתלמות יהפכו לנזילים במקרים הבאים: אם חלפו 6 שנים ממועד התשלום הראשון לאותו החשבון או אם חלפו 3 שנים לגבי עובד או יחיד שהגיע לגיל הפרישה או לגבי סכומים ששימשו את העובד או היחיד לצורך השתלמותו (השתלמות כהגדרתה בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961, להלן: "הפקודה").
[5] משיכה של כספים נזילים שנצברו בקרן מעל התקרה המוטבת תחויב במס רווח הון.
[6] עליכם לעמוד בתנאים הקבועים בהוראות הדין וכפוף לנהלי החברה.
[7] מכספים שימשכו באופן חד פעמי מקופת גמל להשקעה ינוכה מס בהתאם להוראות הדין כפי שיהיו רלוונטיים במועד המשיכה.
[8] מעבר בין מסלולי השקעה יתבצע בתוך 3 ימי עסקים ממועד קבלת בקשה מלאה ותקינה. ככל שהמועד נופל על אחד משלושת ימי העסקים הראשונים בחודש, הפעולה תתבצע ביום העסקים הרביעי באותו החודש.
9.המידע המפורט לעיל, לרבות הסכומים והשיעורים המפורטים בו, מעודכן לשנת 2020, והוא כפוף להוראות ההסדר התחיקתי, התקנון הרלוונטי ונהלי החברה, כפי שיעודכנו מעת לעת. במקרה של סתירה בין הוראות ההסדר התחיקתי ו/או התקנון הרלוונטי לבין המידע המפורט לעיל, תגברנה הוראות הדין ו/או התקנון הרלוונטי, לפי העניין. 
10. החברה רשאית לשנות את אופי מדיניות ההשקעה ו/או את הרכב הנכסים בקופות, כפי שיוחלט מעת לעת, בכפוף לתקנוני הקופות / הקרן ולהוראות ההסדר התחיקתי. 
11. המידע המפורט לעיל הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע שלם וממצה, הוא אינו מהווה ייעוץ משפטי, יעוץ או שיווק פנסיוני, המלצה ו/או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצורכי הלקוח. 
11. הנתונים והדוגמאות שלעיל הם לצורך המחשה בלבד ואין בהם משום התחייבות של החברה להשגת תשואות. עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל.
12. השימוש במידע המפורט לעיל הוא על אחריותו הבלעדית של המשתמש. רצוי ומומלץ להתייעץ לגבי סכום ההפקדה עם בעל מקצוע מתאים (בעל רישיון שיווק פנסיוני/יעוץ פנסיוני או יועץ מס/רו"ח).