אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות בישראל, עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל, גיא בז ראק, מנהל השוק המקומי בפייסבוק ישראל, וד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, השתתפו בפאנל "שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות" בהנחיית יהודה שרוני. זאת, במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020.

לירז, מה את חשה בחודשים האחרונים עקב הקורונה?
"יש שינויים מגוונים. אני מחלקת את זה לשינויים שקרו מהצד של הצרכנים ולכאלה שקרו מהצד של החברות. היו שני סוגי חברות, מצד אחד אלו שעשו את 'מבצעי הקורונה' - לבוא ולראות שכולם בבית ושיש להם עודף זמן. אנחנו יודעים היום שהקנייה עונה על צרכי אסקפיזם, וחלק מהברנדים ניצלו את המצב. היו ארגונים שבאו והבינו את התפקיד שלהם. הם הבינו שיש להם תפקיד מכריע בכל הסיפור של הקורונה, ושיש להם צורך לקחת אחריות כשכל מקבלי ההחלטות קורסים. אנחנו מדברים על ארגונים כמו לינקדאין שבאו לקראת העסקים הקטנים. אם מסתכלים על הצד של הצרכן, אז ראינו שינויים וטרנדים לכיוון לבשל בבית, קניית מכשירי כושר, לעשות יותר פעילויות בבית עם המשפחה. במשבר משתנים ההרגלים".

פאנל בנושא שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות

את מרגישה שינוי? אולי הלקוחות רוצים לפצות את עצמם?
"אני מרגישה שינוי משמעותי. אלו שאיבדו את העבודה היו מודעים למחירים יותר והפסיקו לקנות שטויות. מצד שני, מכיוון שאנשים לא יכלו לבלות ולצאת לבתי מלון, אז הם קנו יותר מוצרים בשביל הרגש. פתאום ראינו עלייה בסכום שמוציאים על מותגים ומוצרי צריכה שלא הוציאו לפני כן".

גיא, אתם רואים את זה בפייסבוק כהזדמנות עסקית?
"לפני הזדמנות עסקית היה כאן משבר חמור שמשפיע על אנשים, וכמו כל משבר הוא מייצר הזדמנויות. 25% מהישראלים אומרים שאם המוצר לא מוצג באונליין הם לא ירכשו אותו. הטרנדים הללו הם כאן בשביל להישאר, ואנחנו רואים שעסקים מאמצים את זה. מה שניכר בישראל זה שעסקים קטנים יכולים לנוע מהר יותר מהגדולים, וכשאנחנו רואים את הפער ביכולות הדיגיטליות בין העסקים הגדולים לקטנים - אז אנחנו מבינים שזה פער שחייבים לסגור אותו".

אמיר חייק התייחס למשבר בענף המלונאות, ואמר: "אנחנו צורכים מכאב, זה ענף שנכנס ראשון וייצא אחרון. רק 30% מהענף פעיל ופתוח, יש ערים שייקח להן המון זמן להתאושש, אלו ערים שמבוססות על תיירות חוץ. הענף הזה בנוי על אנשים עם אופטימיות, וכן הם יתאוששו. צריך להבין שזה מנוע צמיחה מטורף למדינה כמו ישראל, ולאט לאט התחילו להבין את זה. התשתית המלונאית נבנתה במשך עשרות שנים, ואם מישהו יפגע בה עכשיו יינזק כל המנוע שנקרא תיירות בישראל. יש תשתיות שאפשר היום להרוס אותם, ומחר אתה פותח את הסלולר ומחדש אותם. המצב במלונות הוא לא כזה".

"אנחנו רואים ושומעים את הקהל שרוצה להגיע למלונות", הוסיף חייק. "רוב האנשים גרים בדירות קטנות, קשה וצפוף. המפתח לשפיות של הישראלים נמצא אצלנו והמדינה צריכה להבין את זה. במקום לעודד נסיעות ליוון, קפריסין וסיישל, היא צריכה לדחוף ישראלים להגיע לבתי המלון בארץ. תראה מה קורה לשער הדולר, גם זה לא מטופל. יש נושאים שקשורים לתזרים, שכירויות, תפעול, כוח אדם. אנחנו לא יודעים מה יהיה עם כוח האדם שלנו. 41 אלף עובדים עבדו במלונות עד המשבר, אנחנו לא יודעים אם כולם יהיו זמינים ביום שאחרי".

פאנל בנושא שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות (צילום: ליאור לב)
פאנל בנושא שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות (צילום: ליאור לב)

רועי, שמעת מה גיא אמר. הקורונה היא הזדמנות עסקית עבור העסקים הקטנים?
"אני שמח שהכנס הזה נעשה בנובמבר, כי הוא חודש הקניות באונליין וכולם חוגגים, אבל צריך להגיד - ממשלת ישראל מחסלת במו ידיה ענפים שלמים במשק. היא עושה את זה ביודעין, בצורה הכי מכוערת שאפשר, ומאפשרת תחרות לא הוגנת לאותן חברות מיסים שחוגגות על הכסף שלנו, כי ישראל נותנת להם פטור ממע"מ. לא יכול להיות שמדינה עם מיליון מובטלים מעודדת צריכה ממדינות זרות. בכל העולם קורה הפוך, מעודדים רכש מקומי".

ואתה מצפה מהצרכן להתייצב לצד העסקים הקטנים?
"אני מצפה מהממשלה להוריד את היוקר והארנונה העסקית, מצפה שתבין שיש עלויות נוספות. אתה יודע מי מממן לחברות מסין את המשלוח? הממשלה. אני זועק את הזעקה של האנשים שנמצאים ברגעים אלה בחנויות שלהם ברחוב, ועכשיו מדברים על סגר שלישי. באנו עם פתרונות להוריד את עלויות החשמל והמים, וזה לא קורה".

ד"ר מרגלית הסבירה: "יש תנועה של צרכנים לתוצר מקומי כי הבינו שהעסקים בקריסה, אבל בסופו של דבר אנשים לא חושבים פעמיים כשזה מגיע למחיר. הם יקנו פעם אחת את התוצר המקומי, אבל לאורך זמן הם לא יעשו את זה".

חייק ביקר את התנהלות הממשלה: "מלון בישראל משלם פי חמישה ארנונה ממלון בגרמניה ופי שניים מים, הוא לא יכול להתחרות בתחרות הוגנת. אני חושב שממשלת ישראל צריכה לחשוב על ענייה קודם, צריך לדחוף לשם. כל עוד פועלים הפוך זה צעד לא נכון".

גיא, אתה חושב שהצרכן שקונה באתרים מביא בחשבון שיקולים של לוקל-פטריוטיזם?
"חד משמעית הוא חושב על זה, אבל זה לא מספיק. אחד הדברים שחסרים בישראל זה תשתית, גם בעסקים קטנים חסרה תשתית. עסקים קטנים צריכים תשתית למכירה אונליין. אנחנו התחלנו פרויקט במרץ, והמטרה הייתה לתת במה לעסקים קטנים. היום אנחנו מבינים שיש פער עצום בין היכולות הדיגיטליות של עסקים קטנים בישראל לבין עסקים קטנים בחו"ל. יש המון חברות גדולות שנרתמו, והיום אנחנו נותנים כלים לעסקים הקטנים שגם אם יהיה סגר הם יוכלו למכור באינטרנט".

פאנל בנושא שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות (צילום: ליאור לב)
פאנל בנושא שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות (צילום: ליאור לב)

אמיר, מה אתה אומר על היום שאחרי הקורונה?
"יום אחרי הקורונה יהיה כמו יום אחרי מלחמת עולם, הכלכלה תטוס, אבל יהיו ענפים שיישארו מאחורה ולכן בהם צריך לטפל. אני מאמין בכלכלה העולמית שתדחוף את זה קדימה".

עו"ד כהן תקף: "עצם זה שמדברים על סגר שלישי זה שערורייה, הם פוגעים בוודאות הכלכלית של אותם עסקים וגורמים לזה שהמשק שלנו מתרסק. זה כמו מערכון של הגשש. קבלת ההחלטות פה היא פוליטית ולא על בסיס נתונים, וגורמת לכך שהמשק שלנו הולך להתרסקות".

לירז, יש אור בקצה המנהרה?
"אני חושבת שיש אור, כי עסקים שמצאו את עצמם עם המכנסיים למטה יבינו שכל חברות ההייטק שהמשיכו למכור אונליין יכלו להמשיך לשרוד".