בעקבות משבר הקורונה, כ־10% ממשכירי הדירות בישראל חווים אובדן הכנסה כתוצאה משוכרים שאינם משלמים שכר דירה או מסרבים להתפנות. כך עולה מנתונים שפרסמה חברת דיפרנט, המבטיחה לבעלי דירות הכנסה בטוחה משכר דירה.

בחברה טוענים כי ההפסד המצטבר לבעל דירה עלול להגיע לכ־60 אלף שקל, השווים לכ־14 חודשי שכירות בממוצע. הבדיקה נערכה בקרב כ־70 אלף בעלי דירות המשכירים את דירותיהם.

לפי נתוני הלמ"ס, כ־875,705 דירות מוצעות להשכרה וכ־20 אלף דירות מתפרסמות להשכרה מדי חודש. עוד עולה מהנתונים כי כ־30% מהמשכירים בישראל מחויבים בתשלומי משכנתה שנטלו כדי לרכוש את המושכר וכשליש מלקוחות החברה דיווחו שהם מסתמכים על שכר דירה כמשכורת למחייתם. בחברה ציינו עוד שבעקבות משבר הקורונה חלה החמרה בעמידה בתשלומים של דיירים ולכן חל זינוק של כ־400% לעומת אשתקד במספר בעלי דירות שפנו לקבלת סיוע עקב אי־תשלום שכר דירה, או סירוב של דייר להתפנות מהנכס.

מפילוח הנתונים עולה כי בחיפה חלה ההחמרה הגדולה ביותר באי־תשלומים של שכר דירה בידי הדיירים, ונרשמו 220 מקרים, שהם 42% מסך כל הפניות שנעשו לחברה. משרד התיווך נדנליסט מצביע על ירידה של 16.5% בממוצע בהשכרת דירות בבאר שבע. השנה הושכרו שם רוב הדירות רק לאחר הורדת מחירים וכ־10% מדירות המגורים נותרו ריקות ללא שוכרים.

"משבר הקורונה החמיר את המצב, ובחברה הבינו שחייבים להיות סוציאליים כדי לצלוח את המשבר. ראינו שיש דיירים שעד לפני המשבר עמדו בתשלומי שכר הדירה מדי חודש, ואילו כיום אותם הדיירים, לאחר כמה חודשים של חל"ת, מצויים בסיטואציה לא פשוטה שהם לא מצליחים לשלם שכר דירה", ציין מנכ"ל דיפרנט אלעד שריקי.