בנק ישראל הודיע אתמול על הכוונה לבטל את הרכב ריבית המשכנתה. בעשור האחרון הוחלט להגביל את ההלוואה ללקוחות לשליש בריבית קבועה, שליש בריבית משתנה צמודת מדד ושליש בריבית פריים. בעקבות ההוראה החדשה, הלקוחות יחויבו לקחת לפחות שליש משכנתה בריבית קבועה, ואת היתרה על פי בחירתם ורצונם. ההנחה היא כי רבים יעדיפו לקבל את המשכנתה בריבית פריים, שנחשבת לנמוכה יחסית, אבל עם רמת סיכון גבוהה יותר. 

בתוך כך, שוק הדיור חוזר להתעורר על כל היבטיו השונים: דירות יד שנייה, דירות יד ראשונה, דירות להשקעה ודירות מחיר למשתכן. לפי נתונים שנמסרו על ידי הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג נמכרו באוקטובר 7,700 דירות – עלייה של 20% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

עוד עולה מהנתונים כי בהשוואה לחודש ספטמבר מדובר בירידה של 19% - בין השאר בהשפעת חג הסוכות וכניסת המשק לסגר. ללא עסקאות מחיר למשתכן נמכרו באוקטובר 6,700 דירות, עלייה של 33% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. על פי הנתונים, בחודש אוקטובר נמכרו 3,000 דירות חדשות, מתוכן 1,000 במחיר למשתכן. הורדת מס הרכישה עודדה את משקיעי הדיור לרכוש 14 אלף דירות - זינוק של 83% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. המשקיעים מהווים 18% מהיקף העסקות שבוצעו.

המשקיעים מתחרים עם הזוגות הצעירים וגורמים בסופו של דבר לעליות מחירים. על פי ההערכות של מרבית המומחים, מחיר הדיור נמצא בדרך להמשך עלייה. הסיבות לכך הן ביטול מחיר למשתכן ותוכנית סבסוד הדיור ב־100 אלף שקל על ידי שר השיכון החדש יעקב ליצמן. סיבה נוספת היא הפחתת מס הרכישה עבור משקיעי הדיור, והסיבה האחרונה היא הירידה הצפויה בהתחלות הבנייה, עקב המחסור בעובדים ומשבר הקורונה שפגע בקצב הבנייה.

מפילוח הנתונים של הלמ"ס עולה כי בחודשים אוגוסט־אוקטובר נמכרו 10,550 דירות חדשות, וכשליש מכלל הדירות החדשות שנמכרו התרכזו בערים אשקלון, בית שמש, תל אביב, באר שבע, חריש, ראשון לציון ורמת גן. מפילוח נתוני מכירת הדירות החדשות עולה כי במחוז המרכז נמכרו 2,567 דירות, במחוז הדרום – 2,526, במחוז תל אביב – 1,640, במחוז חיפה – 1,617, במחוז הצפון – 837, במחוז ירושלים – 999 ובמחוז יו"ש – 368. בלמ"ס ציינו עוד כי בסוף אוקטובר מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד על כ־39,720, לעומת כ־41,220 בסוף ספטמבר.