חולמים על תיירים מדובאי וממרוקו/עודה סוהיל

"אני בעסקי המתוקים כבר 37 שנה, מגיל 17, בן למשפחת מוכתר שמאוד מפורסמת בתחום. למדתי את אומנות הכנת הכנאפה, הבקלווה, הקדאיף ושאר המתוקים המזרחיים מהמקצוענים ביותר בארץ ובטורקיה, וגם דרך האינטרנט ממומחים בלבנון ובסוריה. בדיוק לפני שנה פתחתי יחד עם דוד שלי ראתב, ובעזרת הילדים שלו את הקונדיטוריה שלנו במקום מרכזי בנצרת. הספקנו לעבוד טוב במשך חודשיים־שלושה, עם הרבה הזמנות ולקוחות שאהבו את המתוקים שלנו – ואז הגיעו הקורונה והסגר הראשון".

"לפני הקורונה עבדו כאן 16 איש, בעיקר בני משפחה וחברים שבאו לעזור. המשכנו לעבוד בסגרים אבל נאלצנו להוציא חלק מהם לחל"ת ולחלק מהם קיצצנו במספר ימי העבודה בחודש. הלקוחות הפרטיים ממשיכים להגיע, אבל את הפגיעה הקשה אנו חוטפים מכך שאין שמחות ואין חתונות. שתבינו, בחודשיים הראשונים שלנו הספקנו להכין מתוקים לכ־50 חתונות ואירועים, כולל הגעה עם תנור מיוחד להכנת כנאפה על המקום, ומאז – כמעט אפס הזמנות. התיירים חסרים, זה ברור, אבל גם המבקרים הישראלים, שהיו מגיעים מכל הארץ בימי שבת לעיר והיום אסור להם, כי היא הוגדרה 'אדומה'". 

"אנו רואים איך נחתמים הסכמי שלום עם האמירויות ובחריין ומרוקו ומאוד מאוכזבים שתיירים מהמדינות האלה לא יכולים עדיין להגיע הנה ולאכול אצלנו, כי הם בטח יודעים להעריך את התוצרת שלנו. ובכלל, נצרת עכשיו מאוד עצובה. אני נזכר שבערב חג המולד בשנה שעברה הגיעו 100 אלף איש לחגיגה ולתהלוכה, וזאת הייתה חוויה של פעם בחיים. העיר הייתה כל כך צפופה שאנשים החנו את המכוניות שלהם ליד כפר ריינה ויפיע, והלכו ברגל עד מרכז העיר. אני מקווה שבכריסמס הבא זה יחזור להיות כך".

עודה סוהיל מממתקי מוכתר בנצרת (צילום: צילום פרטי)
עודה סוהיל מממתקי מוכתר בנצרת (צילום: צילום פרטי)

חג מולד עצוב, במיוחד לילדים/ בולוס זהר

"אבא שלי איסקנדר הקים בשנות ה־50 את העסק המשפחתי לייבוא ושיווק של סובנירים ומזכרות לתיירים, עם התמחות בקישוט רחובות ועצי חג מולד. אני המשכתי עם העסק עד לפני שלוש שנים, כשהבנתי שכל הענף הזה בירידה. אז החלטנו להתמקד בשמלות ערב ושמלות כלה, כשבחודשים נובמבר־דצמבר, שהם לא עונת החתונות במגזר, אנו מוציאים את השמלות מהתצוגה ומתרכזים רק בסובנירים ובקישוטים לחג מולד.
 "לפני הקורונה היינו מרוצים מהעבודה. ביקרנו בתערוכות והבאנו המון סחורה מארה"ב וספרד לקראת עונת החתונות והחגים, שאצלנו מתחילה במרץ. אבל אז הגיע הסגר הראשון ואיתו גל של ביטולי הזמנות. בהמשך, כשהתברר שאולמות האירועים יהיה סגורים עוד הרבה זמן, כלות רבות החליטו להתחתן 'רגיל', בלי השמלות המיוחדות, ואנחנו נתקענו עד עכשיו עם הסחורה הזו במחסנים. נכון, קיבלנו מהמדינה כסף ב'פעימות' הראשונות, אבל זה לא מספיק, כי לשלם שכר דירה על 500 מ"ר במקום טוב בנצרת זה הרבה כסף. גם ההגבלות שאוסרות על יותר משלושה־ארבעה לקוחות בחנות פוגעת בנו, כי מספיק שכלה אחת מגיעה לבחור שמלה עם אמא שלה וחמותה ואחותה, כדי לסתום את החנות.
"לפני כחודש וחצי יצאנו מהסגר השני, הספקנו לפתוח את העסק למשך עשרה ימים עד ה־15 בנובמבר – ואז נצרת הוכרזה כ'עיר אדומה'. כמו תמיד, מילאנו את החנות בסובנירים וקישוטים לחג המולד, אבל נצרת השנה היא בלי תיירים, בלי צבעים ובלי קישוטים. עצוב לי במיוחד על הילדים. הם רוצים חגיגה של חג מולד עם סנטה קלאוס ועץ חג מולד מקושט וארוחות משפחתיות, וצריך לחשוב איך לשמח אותם במקום. כולנו מקווים שהשנה הבאה תהיה אחרת, טובה ושקטה יותר".

בולוס זוהר בעל עסק לשמלות כלה וערב, וקישוטים לחג המולד (צילום: צילום פרטי)
בולוס זוהר בעל עסק לשמלות כלה וערב, וקישוטים לחג המולד (צילום: צילום פרטי)

ליצור חוויה תיירותית וירטואלית/שלומי לחנה

העובדה שעיר כמו נצרת הוכרזה כ"אדומה" ולא מתאפשר לה, בשיא הפוטנציאל התיירותי, לממש את עצמה - יכולה להביא לקיפאון של עסקים בעשייה השיווקית. עם זאת, משבר הקורונה לא כיבה את הצורך לחוות ולקבל השראה. ואכן, בכל הערים התיירותיות בעולם חל גידול משמעותי במספר הסיורים הווירטואליים במוזיאונים, באתרים ובסמטאות. וכן, זה הזמן של מדריכי הטיולים בנצרת לספר על מקומות מעניינים בעיר, וזה הזמן של בעלי המלונות והאכסניות ליצור קמפיין של "בואו לחקור את העיר וללון בה". ואין זמן טוב יותר לעשות את זה מאשר באווירת החג, כי אין עוד מקום בארץ שיכול לתת תחושה ואווירה של כריסמס כמו נצרת. אז נצרתים - תצלמו ותעלו תמונות של העיר על שלל האורות והצבעים, כי לכל בעל עסק ישנה המחויבות לתרום את חלקו ביצירה הזו שנקראת תיירות חווייתית בנצרת.

שלומי לחנה יועץ אסטרטגי עסקי  (צילום: צילום פרטי)
שלומי לחנה יועץ אסטרטגי עסקי (צילום: צילום פרטי)

לתת מענה מהיר לצרכים החדשים/ ארוואא חאג' יחיא לואבנה

בתקופת הקורונה בעלי עסקים רבים עברו באחת ממצב של שגשוג למשבר. זו מציאות שהקצינה את הצורך להיות עם היד על הדופק ולבחון כל העת כיצד ואיפה אפשר להתייעל, להתחדש ולהתאים את העסק למצב החדש. לפיכך, במיוחד בעת הזו חשוב ליצור הזדמנויות המותאמות לרוח התקופה, למגבלות ולאופי הצריכה והביקוש המשתנים. לדוגמה: לפתוח אתר מכירות אונליין, לפתח מוצרים ושירותים חדשים וליצור שיתופי פעולה. בכל משבר טמונה הרי גם הזדמנות. אנו רואים כיצד בעלי עסקים ששואלים את עצמם "מה הלקוח שלי צריך כעת?" ונותנים מענה מהיר לצורך החדש, הם אלה שמצליחים לשמור ואף לשפר את הכנסותיהם. ובנימה אופטימית אבקש לאחל לכל בעלי העסקים - חג שמח, בריאות ושנה טובה יותר.

 ארוואא חאג' יחיא לואבנה מנהלת המחלקה העסקית בסניף נצרת עסקים פריפרד בבנק הפועלים (צילום: צילום פרטי)
ארוואא חאג' יחיא לואבנה מנהלת המחלקה העסקית בסניף נצרת עסקים פריפרד בבנק הפועלים (צילום: צילום פרטי)

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.