החלטת משרד הבריאות להפוך החל מיום ראשון הבא את כל המדינות לאדומות ולחייב את כל הישראלים החוזרים לארץ מכל יעד להיכנס לעשרה ימי בידוד – מעוררת ביקורת קשה בענף התעופה וחששות מהשלכות קשות, אם אכן ההחלטה תיושם.

"זו נראית החלטה הזויה מאוד ואנחנו פועלים בכל המישורים, גם מול משרדי הבריאות והחוץ, כדי לשנות אותה", אמר ל"מעריב" סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו.

"מי שהיה בדובאי יודע שמקפידים שם על עטית מסיכות וריחוק החברתי יותר מאשר בישראל. כל נוסע מישראל מגיע לדובאי לאחר שעבר שתי בדיקות קורונה – 96 שעות לפני הטיסה ועם הגעתו לנמל התעופה, והרוב שוהים בדובאי רק שלושה-ארבעה לילות, כך שהסבירות להידבקות נמוכה ביותר", הוא הסביר והוסיף: "אחוז התחלואה בדובאי נמוך לעומת ישראל ורק כ-0.15% מהנוסעים שחזרו לארץ היו בבדיקה חיוביים לקורונה".

לדבריו, "התחושה היא שאם אכן יגדירו את כל המדינות כאדומות, מדובר כנראה במהלך פוליטי או במשחקי כוחות".

סתיו סיפר עוד שגם באיחוד האמירויות הביעו פליאה על הכוונה להגדיר אותן בישראל כמדינה אדומה. "האמירתים מרימים גבה, חלקם אפילו נפגעים ומדגישים שאצלם קיימת הקפדה על עטית מסיכות וריחוק חברתי יותר מאשר בישראל".

סתיו הזהיר מהמשמעויות הקשות הצפויות לענף התעופה כאשר גם מי שיחזור מדובאי ואיי סיישל יהיה מחויב בעשרה ימי בידוד.

"המשמעות לענף התעופה עלולה להיות הרסנית והענף יחזור אז לחודש מרץ, כאשר אלפי עובדים בתעשייה יאלצו לצאת שוב לחל"ת וחברות תעופה ייסגרו. לא נראה שיש הצדקה להחלטה על הפיכת כל המדינות לאדומות ואני מקווה שהיא עוד תשתנה", הוא ציין.

השבוע אמורות לצאת מידי יום 16-12 טיסות של חברות התעופה (ישראייר, אל על ארקיע, ופליידובאי) מנמל התעופה בן גוריון לדובאי. "בינתיים לוח הטיסות שלנו לא ישתנה ואנחנו ממשיכים לפעול על פי המתוכנן", הבהיר סתיו.

מנכ"ל ישראיר אורי סירקיס אמר על החלטת משרד הבריאות להגדיר את כל המדינות כאדומות: ״החלטה אומללה ואומציונאלית שאיננה מתבססת על נתונים סטטיסטים. החלטת משרד הבריאות, פוגעת פגיעה אנושה, בתשתית התעופה והתיירות ובפרנסתם של עשרות אלפי משקי בית, בהם סוכני נסיעות, עובדי נתבג, ספקים ועובדי חברות התעופה.

"ההחלטה הינה אמוציונאלית, שכן על בסיס נתוני אתר משרד הבריאות, בשבועיים האחרונים אותרו חולים ב - 75 טיסות. מרבית הטיסות מוצאן במדינות אדומות. מנגד, באותה תקופה, אותרו במעבדת הבדיקה בנתבג, כ 75 איש,  שנמצאו חיובים לקורונה, ונתגלו באקראי, בשל הדרישה לבצע בדיקת קורונה לפני המראה למדינה ירוקה.

"אנשים, ללא תסמינים, שהסתובבו באופן חופשי במקומות ציבוריים, שילדיהם נשלחו לבתי ספר וגני ילדים, גילו כי הם חיובים לקורונה, אך ורק הודות לבדיקה הנדרשת ביציאה מישראל. כתוצאה מכך, נקטעו, עשרות רבות של שרשראות הדבקה. אנו בישראיר, בטוחים, כי המתווה אותו מובילה שרת התחבורה מירי רגב, לפיו כל החוזרים מחול יחוייבו בבדיקת קורונה בכניסה לישראל, הוא הפתרון המעשי להורדת התחלואה. פתרון זה יאפשר לקיים את ענף התיירות והתעופה, ויאפשר לעשרות אלפי ישראלים לטוס לחול למדינות ירוקות״.

גם במגזר העסקי שורר זעם על האפשרות לסגירת העסקים בעקבות העלייה בתחלואה. נשיא לשכת ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, הזהיר מפני הטלת סגר נוסף.

רועי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רועי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הכוונה להטיל סגר שלישי על המגזר העסקי תוביל לקטסטרופה כלכלית. אני קורא לראש הממשלה ולחברי קבינט הקורונה לא לסגור את ענף המסחר וחנויות הרחוב. אין שום נתון המעיד שעליית התחלואה קשורה לפתיחת החנויות והמסחר", הוא ציין והוסיף: "בעלי העסקים לא יהיו עוד היו-יו של המדינה. פעם סוגרים ופעם פותחים ובינתיים עולם כמנהגו נוהג".

עו"ד כהן הודיע שהפעם צפויה מחאה גדולה נגד ההחלטות על סגירת המסחר. "תהיה מחאה גדולה נגד החלטות המתקבלות עקב שיקולים פוליטיים ולא ענייניים ומקצועיים", אמר והוסיף: "לא נהיה עוד חלק מפסטיבל המסכות של הממשלה. הגיע הזמן לטפל בצורה מקצועית ועניינית ולא להוביל לעונש קולקטיבי של כלל בעלי העסקים הקטנים בישראל".

הוא הודיע שכבר היום צפויה לצאת לדרך המחאה של המגזר העסקי, ביחד עם חנויות הרחוב ויצרני האופנה. "הממשלה מובילה במו ידיה את בלעי החנויות לאנרכיה, להחליט בין אוכל ופרנסה וקיום למשפחתם לבין ציות להגבלות שיוטלו ללא כל הצדקה".

מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", תומר מור, הגדיר את המציאות אליה נקלע ענף המסעדות ובתי הקפה כ"תיאטרון האבסורד".

"ביום שישי הסתובבתי בשווקים והם היו מלאים ועמוסים. אנשים מתגודדים מחוץ למסעדות ויושבים על הרצפה. עדיף היה שהם יוכלו לשבת במתחם המסעדה או בית הקפה תוך הקפדה על שמירת ריחוק חברתי, בהתאם להנחיות משרד הבריאות", הוא אמר בשיחה עם "מעריב".

"חייבים להחזיר את ההושבה במסעדות ובבתי הקפה, בשלב הראשון בחוץ, תוך שמירה על הנחיות הריחוק החברתי", הוא ציין עוד והזהיר: "אם שוב יחליטו על הגבלות, אסור להפסיק את המשלוחים והטייק-אווי במסעדות ובבתי הקפה. אין בזה רווח למסעדנים וזה לא מאפשר להם להמשיך לשרוד בתנאים הקשים והבלתי אפשריים".

מור אמר עוד, כי במקביל למאבק נגד "החזרה לאחור" ופתיחת ההושבה בחוץ, נמשכת הפעילות למתן פיצוי מלא לכל העסקים בענף המסעדנות שנפגעו בשל משבר הקורונה. "חלק מהעסקים לא קיבלו כלל פיצוי והיו עסקים שקיבלו רק פיצוי חלקי. אנו פועלים למען פיצוי מלא לכולם", הוא הודיע.