בחירות מצטיירות כמשהו רע לכלכלה. אבל הבחירות הללו, בהנחה סבירה, יסמנו את תחילת היציאה של המשק ממשבר הקורונה וחזרתו לצמיחה. תחילת החיסונים מוקדם מהצפוי היא החדשה הכלכלית הטובה ביותר, בלי כל קשר לבחירות. אבל כיוון שאלו יתקיימו בסוף מרץ, המשמעות היא שאז המשק כבר יהיה בתחילת ההתאוששות ממשבר הקורונה, וכשתוקם הממשלה ההתאוששות כבר תהיה בעיצומה.

ומה עם התקציב, שהפך לכאורה לסוגיה כה רבת־משמעות בשיח בתקשורת? ובכן, מדינת ישראל הסתדרה בלי תקציב זמן רב והיא תסתדר בלעדיו גם ב־2021, עד הרכבת הממשלה החדשה וגיבושו. האם זו קטסטרופה כפי שנוטים להציג זאת? לא, יש לכך חסרונות אבל יש גם יתרונות. מסגרת תקציבית אכן נחוצה לתפעול המשרדים, אבל כל עוד פנים התקציב הוא בלוף אחד גדול שעובר אין־ספור שינויים מרגע שאושר בכנסת, אין לתקציב המאושר שום משמעות.

מה שכרגע חשוב יותר הם המספרים של המשק ותמונת המצב המשקית, ולטעמי, יש כמה נתונים חשובים הרבה יותר מכל תרחישי האימה על היעדר התקציב. הראשון: התוכנית הכלכלית לטיפול במשבר הקורונה. מתוך כ־140 מיליארד שקל המתוכננים ל־2020, בסיוע ישיר (מענקים וכדומה) או עקיף (הלוואות), כבר הוצאו 73% מהיקף התוכנית, נכון לחודש נובמבר. זוכרים את הקולות המוצדקים בתחילת הדרך, שמחו על כך שהכסף לא מגיע לסקטור הפרטי? ובכן, הוא הגיע. ועוד איך הגיע, גם לעצמאים.

ההצבעה במליאת הכנסת על דחיית התקציב (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
ההצבעה במליאת הכנסת על דחיית התקציב (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)


המספרים הנוספים והחשובים מאוד הם נתוני גביית המסים בישראל. הראשון הוא שבנובמבר עמדה גביית המסים על 26.5 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של 3% לעומת החודש המקביל אשתקד. עלייה, לא ירידה, וזה עוד עם סדרת הגבלות על המשק, כולל חלק מהעסקים שהושבתו מכורח הנסיבות; הנתון השני מצביע על כך שגביית המסים ירדה ב־2% ריאלית מתחילת השנה - 2% בלבד - באחד המשברים הקשים שחווה הסקטור הפרטי, יצרן ההכנסות ממסים. מדובר בגביית מסים של כ־280 מיליארד שקל מתחילת השנה, לעומת כ־290 מיליארד שקל בשנה שעברה. "בור" סביר של 10 מיליארד שקל, בהתחשב בהיקף המשבר.

אז המשק עובד, ועובד די יפה, למרות המשבר, למרות ההגבלות ולמרות העלייה בשיעורי האבטלה (נזכיר שוב, יש רשת ביטחון עד למחצית 2021 לתשלום דמי אבטלה). המשק יעבוד יפה עוד יותר כשיסתיים מבצע החיסונים והמשק כולו יהיה פתוח ומרבית העובדים, כך נקווה, יחזרו לעבודתם. ואז, באותה סביבת זמן, תוקם הממשלה החדשה בנקודת פתיחה כלכלית טובה, והמטרה שלה תהיה לצמצם את הגירעון.

ח"כ ד"ר שלמה קרעי הוביל בשבוע שעבר לרפורמה נכונה ומוצדקת במשכנתאות, בעת שהפיקוח על הבנקים הודיע כי בכוונתו לבטל את המגבלה, שלפיה אפשר לקחת משכנתה בריבית פריים בהיקף של עד שליש מהיקפה. המשמעות היא שנותרה רק מגבלה שלפיה על המשכנתה לכלול לפחות שליש בריבית קבועה, כך שאפשר לקחת משכנתה בהיקף של שני שלישים בריבית פריים. זה חשוב מאוד משום שמשכנתה בריבית פריים נחשבת לזולה ביותר, ולכן הצעד עשוי לחסוך למשק בית עד מאות שקלים בממוצע לחודש.

ההנחיה של הפיקוח על הבנקים עשויה להיכנס לתוקף בקרוב, והשאלה הטריוויאלית היא מה זוג צעיר אמור לעשות ומה זוגות שכבר לקחו משכנתה אמורים לעשות (למשל, מחזור משכנתאות). התשובה שלי לכל המתעניינים היא: תנשמו עמוק ולכו ליועצים, במקרה הזה יועצים למשכנתאות. ובכלל, כדאי לכל משק בית לשים לב: החלק הגדול ביותר בעוגת ההוצאות הביתית הוא המשכנתאות פלוס פנסיה פלוס ביטוחים - שלושה תחומים מורכבים מאוד שדורשים מומחיות וייעוץ. כולנו חוסכים לפנסיה, וסביר להניח שלמרבית משקי הבית יש כמה צורות של חיסכון לטווח ארוך. כל משק בית גם משלם אלפי שקלים בחודש למגוון ביטוחים: הבביטוחי בריאות (ייתכן גם כפל של ביטוחי בריאות) וכלה בביטוחי משכנתה וביטוחי דירה, ביטוחי רכב, ביטוחי חיים, אובדן כושר עבודה ועוד ועוד.

שלמה קרעי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
שלמה קרעי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)


אתם ודאי רוצים לדעת איך אפשר לצמצם את התשלומים לביטוחים? ובכן, למרות העלייה במודעות הצרכנית לעולמות הפנסיה, הביטוח, ההשקעות והמשכנתאות, אנו מניחים שרוב משקי הבית לא מוצאים את הידיים והרגליים בכל ים המידע הזה, ומשקי הבית הללו כוללים גם כלכלנים, עורכי דין ורואי חשבון, שאיכשהו משיקים לפיננסים ואמורים להבין בתחום. כן, גם הם לא מוצאים את הידיים והרגליים בתוך שלל המוצרים והאפשרויות בכל תחום, וגם הם בדרך כלל לא טורחים לבדוק וגם הם סומכים על מה שאומרים להם בבנק או בחברות הביטוח.

מדובר, אם כן, בהוצאה של אלפי שקלים לחודש לכל משק בית, שאפשר, בניהול נכון, לחסוך חלק ממנה. איך מרימים את הכסף מהרצפה? המידע כולו נמצא, גלוי ושקוף, אך כמובן די מורכב. אם לרוב משקי הבית אין הרצון או היכולת לצלול לתוך עולם הביטוח, המשכנתה והפנסיה, - יש לשם כך יועצים. יועצים טובים או רעים, אובייקטיביים או שאינם אובייקטיביים ומייצגים אינטרס מסוים, זה כבר עניין אחר, אבל יש חשיבות עצומה לייעוץ הזה.

תמיד עולה התהייה איך משקי בית נוטלים הלוואה, משכנתה, בהיקף של מאות אלפי שקלים בחודש, ומקדישים לכך מחשבה פחותה בהרבה מאשר לקניית אייפון חדש למשל. הרי מדובר בהלוואות ענק, שיש בהן כמה וכמה מסלולים, החל בריבית פריים וכלה בריבית קבועה לא צמודה ועוד. אפשר "לשחק" עם המסלולים ואפשר לשחק עם זמני ההחזרים ויש אפשרות גם למחזורי משכנתה. כל ה"משחקים" הללו לאורך המשכנתה עשויים לחסוך הון תועפות, ובלבד שיש מישהו (טוב) שייתן לכם עצה.

בכל עולם הייעוצים למשכנתאות, ביטוחים ופנסיה, יש בעלי מקצוע טובים יותר ויש בעלי מקצוע טובים פחות, כמו בכל תחום. איך בוחרים את הטובים? בהמלצות מפה לאוזן בדרך כלל, אבל על דבר אחד אסור לכם להתפשר: אל תתקמצנו על כמה אלפי שקלים לתשלום לייעוץ, כי הקמצנות הזו עשויה לעלות לכם בעשרות, אם לא מאות, אלפי שקלים לאורך כל חיי המשכנתה, הפנסיה או הביטוח.

יעילות בסקטור הציבורי איננה עוברת דרך רפורמות גרנדיוזיות, אלא במאות ובאלפי צעדים קטנים, סיזיפיים, שיכולים לחסוך במצטבר מיליארדי שקלים. את זה אני חוזר ומדגיש בכל פעם שמדברים על "רפורמות" גדולות כדי להעביר את השמן (הסקטור הציבורי) דיאטה חריפה. נכון, הכל מתחיל בדיאטת שכר ובפנסיה תקציבית, המספרים הגדולים, אבל יש עוד הרבה חגורות שומן מסביב.

הנה דוגמה קטנה לייעול: מערכת המשפט מבזבזת, לפי הערכות, מיליוני ועשרות מיליוני שקלים על מושג אנרכוניסטי כמו נציגי הציבור בוועדת הערר, במערכת בתי הדין לעבודה וגם בוועדות השחרורים לקיצור עונשי מאסר. במה מדובר? במערכת בתי משפט השלום, למשל, פועלות 11 ועדות ערר שונות שבהן נידונות השגות על החלטות מנהליות של גופים כגון ביטוח לאומי, משרד הביטחון ועוד. הוועדות הללו דנות בערעורי נכים, משפחות וחיילים, חוק שירות קבע, אבחון לפי חוק הסעד לטיפול במפגרים, נכי רדיפות הנאצים, נכי מלחמה בנאצים, רשויות מקומיות (ביוב), תפיסת מקרקעין בשעת חירום, חוק ההתיישבות החקלאית, ועדת פיצויים לפי חוק כביש ארצי לישראל ועוד.

הרכב הוועדה יהיה בן שלושה חברים: יו"ר הוועדה הוא שופט בית משפט שלום ושני חברי הוועדה האחרים הם פקיד סעד ופסיכיאטר. הוועדות פועלות בכל אחד מהמחוזות של בתי המשפט, כך שמדובר ב־50־60 ועדות ערר. כן פועלות גם ועדות שחרורים לקיצור עונשי מאסר. בכל ועדת שחרורים יושבים ארבעה חברים, בהם שופט, נציגי ציבור וקצין שב"ס, וההרכב הפנימי של החברים בה משתנה לפי סוג הוועדה. נציגי הציבור מתמנים בידי שר המשפטים, ועליהם להיות בעלי ניסיון באחד התחומים המקצועיים הבאים: קרימינולוגיה, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה או חינוך.

מה שצורם במיוחד - ואת זה רואה כל מי שמתגלגל בבתי הדין לעבודה - הם שני נציגי ציבור, מעסיקים ועובדים, שיושבים לצד השופטים בבתי הדין האזוריים לעבודה וגם בבית הדין הארצי לעבודה. נציגי הציבור ממונים, מכוח חוק ישן מ־1969, בידי שר המשפטים ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה (היום משרד הכלכלה).

בית משפט השלום בירושלים, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בית משפט השלום בירושלים, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


מה שקרה עם השנים הוא שזה הפך לסידור עבודה מהסוג המפא"ינקי הידוע לשמצה, כדי להשלים הכנסה לפנסיונרים ולפעילים פוליטיים זוטרים שחלקם הם אנשי הסתדרות. אומנם זו הכנסה צדדית, אבל היא אינה רעה כלל. לפי העדכון האחרון, הם מרוויחים 503 שקל ליום בבית הדין האזורי לעבודה ו־727.5 שקל ליום בבית הדין הארצי לעבודה. מה רע? אך השאלה החשובה יותר היא בשביל מה בדיוק הם מרוויחים את זה. היו בטוחים: בניגוד לנגזר משם התפקיד, זה לא לתועלת הציבור.

הם הרי לא שופטים במקצועם ולא כותבים פסקי דין (למעט חריגים), אלא שותפים להליך המשפטי, לרוב בהסכמה להחלטת השופטים. כלומר, אין להם שום ערך משפטי ושום ערך מוסף: לא לעובדים ולא למעסיקים שבשמם משלמת להם המדינה את שכרם. לרוב הם מגיעים לשעתיים־שלוש ומרוויחים בשעתיים את מה שהאוכלוסיות החלשות מרוויחות ביומיים (שכר המינימום השעתי עומד על כ־29 שקל).

בואו נתאר איך חיסכון קטן יכול להפוך לרווח גדול: חוסכים את כל התשלומים המיותרים והמנופחים לנציגי ציבור שממילא לא זקוקים לכך, לא הם ולא הציבור, מעבירים את כל החיסכון להוספת תקנים חדשים לשופטים כדי לנסות ולפתור את המחלה הקשה של עינויי הדין - והנה הרווח האמיתי. פתרון כל כך פשוט וכל כך ישים. למה לא עושים זאת? כי למרבה הצער, מפא"י ושיטותיה הכלכליות אולי עברו מן העולם, אבל המבנים המיושנים והבזבזניים שלה נותרו לכל אורכו ורוחבו של הסקטור הציבורי. מועצות כלכליות, ועדות ערר ועוד, כולן שמות קוד לסידורי עבודה מיותרים.

פערים מהותיים

בתחילת נובמבר עדכנה חברת בזק על אי אלו אירועים מוזרים בחברת הבת "בזק בינלאומי" והמשיכה לעדכן על אודותיהם בזו הלשון: "בהמשך לדיווח על יתרות נכסים נטו בלתי מוסברות בספרי החברה של בזק בינלאומי ניתן בזאת דוח משלים: מאז פרסום הדיווח הקודם נמשך תהליך הבדיקה המבוצעת גם בליווי של יועץ חיצוני, רואי חשבון ועורכי דין - בנוגע לרישומים ולתנועות בספרי בזק בינלאומי. במסגרת זו עלו ממצאים ראשוניים הן ביחס לתקופות עבר והן ביחס לשנים האחרונות, שלפיהם קיימים בספרי בזק בינלאומי פערים מהותיים בין יתרות הנכסים שלה (נטו) בספרים לבין יתרות הנכסים שלה (נטו) בפועל, אשר סך השפעתם מוערכת באופן ראשוני בסכום של כ־195 מיליון שקל ברוטו לפני השפעת מס, כאשר מסך זה תופחת השפעת מס בגין השנים הרלוונטיות לפי הפירוט הבאה: הקטנה של יתרות העודפים בסך של כ־110 מיליון שקל בין יתרות עבר מהשנים 2002־2017 כאשר רוב הסכום, כ־80 מיליון שקל, מקורו בשנים 2002־2003; כמו כן הקטנה של רווחי בזק בינלאומי בסך מצטבר של כ־85 מיליון שקל בגין יתרות מהשנים 2018־2020... הפערים נובעים בעיקר מכך שלא בוצעה על ידי בזק בינלאומי באופן שוטף זקיפה מלאה של רישום הוצאות...".

אני מניח שרוב הקוראים לא ממש מבינים את הג'יבריש שנכתב וקיבלו סחרחורת, אלא אם כן הם מתחום ראיית החשבון. נפשט לכם, בלי "יתרות נכסים נטו", כלומר, הסינית הזו. הדוחות הקודמים של בזק בינלאומי היו שקריים ולא שיקפו את המציאות לאשורה, בהיקף של כ־200 מיליון שקל.

איך זה אירע ולמה בזק צריכה פתאום ייעוץ חיצוני בשביל להבין מה קרה? מה, אין לה אנשי פיננסים בתוך הבית, אין לה רואי חשבון שמבקרים את הדוחות? בטח שיש לה, וזו בדיוק הבעיה. חברה גדולה ורצינית כמו בזק לא יכולה לקום בוקר אחד בהיר ולומר לציבור בעלי מניותיה: פוף, יש "פער מהותי" של כ־200 מיליון שקל בדוחות של החברה־הבת בשנים עברו, חלקן, אגב, תחת ההנהלה החדשה של החברה.

נער הייתי וזקנתי, ולאורך כל השנים ראיתי איך החשבונאות היא חומר ביד היוצר של אנשי הפיננסים; לעתים מייצרים רווחים יש מאין ומגישים דוחות שלא משקפים את המציאות. זה מצער, אבל מה שמצער עוד יותר הוא שרשות ני"ע לא נדרשה עד כה לעניין התמוה הזה של בזק. עדיין לא מאוחר בשביל להתעניין, לתשומת לבה של ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע.