אחת ל־100 שנים פורצת מגיפה כלל עולמית, ו־2020 הייתה שנה כזו. היום היא תינעל עם הנתונים הכלכליים הגרועים ביותר בתולדות המשק הישראלי.

השר עמיר פרץ בוועידת ישראל לביטחון המזון של מעריב

לפי הנתונים המקרו־כלכליים, הצמיחה במשק תעמוד על מינוס 4%, הגירעון במשק יגיע לשיא של 165 מיליארד שקל (כ־12% מהתוצר) ומספר מחוסרי העבודה יהיה כ־700 אלף. תחזיות הצמיחה המעודכנות של בנק ישראל יפורסמו ביום שני הקרוב, עם פרסום החלטת הריבית.

השנה ננעלת עם סגר המביא לאובדן תוצר בסכום הנאמד ב־2.5־3 מיליארד שקל לשבוע, אך עם תקוות שהחיסון נגד נגיף הקורונה יביא לתפנית חיובית, שבידה שיפור במצב הכלכלה והמשק.

אלא שאת הציפיות לכך יש לקבל בעירבון מוגבל: הממשלה לא ניצלה את המשבר לשינויים ולרפורמות בתחומי יוקר המחיה, האנרגיה, החשמל, הבריאות, התחבורה והחינוך, שעשויים להקל על המשק ביום שאחרי.

אחד הנושאים שהוזנחו הוא ענף הבנייה. היום יפקע תוקף שהייתם של 5,000 עובדי בנייה זרים מסין, מולדובה ואוקראינה, זאת לאחר שהממשלה לא אישרה את הצעת משרדי האוצר והשיכון להגדלת מספר המועסקים בענף הבנייה ל־18,500.

יו"ר העובדים הזרים באיגוד לשכות המסחר אלדד ניצן הזהיר אתמול כי המחסור בעובדים זרים בענף הבנייה יגרום נזקים עצומים לענף ולעלייה דרמטית במחירי הדירות. בשלב הראשון צפויה להערכתו עלייה של 3% במחירי הדירות.

למרות כל אלה, ובהיעדר תקציב מאושר, הסיכוי לקבלת החלטות כלכליות ארוכות טווח הוא אפסי. ההחלטות העתידות לגבי תקציב 2022 יכללו גם החלטות לא פופולריות, כמו האפשרות להעלאת מסים.

למרות המשבר הכלכלי, השווקים הפיננסיים התנהגו בשנה האחרונה כאילו הם חיים בעולם מקביל. הבורסה בישראל התאוששה ותאפשר לקופות הגמל ולקרנות ההשתלמות לסיים את 2020 בתשואות של 3%.

הבורסות בעולם שברו השבוע שיאים: מדד מניות הטכנולוגיה נאסד"ק זינק מתחילת 2020 ועד אתמול ב־47%. דאו ג'ונס הוסיף מתחילת 2020 6.3% ו־S&P500 עלה בשנה האחרונה ב־15.3%.