שנת 2021 צפויה להיות שנה של התאוששות בפעילות הכלכלית בעולם ובישראל. מגיפת הקורונה תפסה את העולם בהפתעה בשנת 2020, והובילה למשבר הכלכלי העמוק ביותר מאז המשבר הגדול של שנות ה־30 במאה הקודמת. בזכות התגובה הנחושה של קובעי המדיניות הפיסקלית, כלומר על ידי ממשלות, והמדיניות המונטרית, על ידי בנקים מרכזיים, נמנעה קטסטרופה כלכלית וחברתית רבת־ממדים.

מציאת חיסון לקורונה היא שוברת השוויון היוצרת פוטנציאל להתאוששות כלכלית ב־2021. מדובר בהישג מדעי, פריצת דרך היסטורית. בתוך פחות משנה מפרוץ מגיפת הקורונה, יש כיום דרך להגן על עצמנו, מה שמגדיל בצורה ניכרת את הסיכוי לחזרה לנורמליות מסוימת לקראת אמצע 2021. גם המדיניות הצפויה של ג'ו ביידן כנשיאה החדש של ארה"ב צפויה לתרום להתאוששות של ארה"ב והעולם.

משבר כלכלי (צילום: Shutterstock)
משבר כלכלי (צילום: Shutterstock)


עם זאת, בעיית הקורונה טרם נפתרה. בינתיים, בזמן  שגדל מספר האנשים המקבלים את החיסון לקורונה, חלה לאחרונה עלייה בתחלואה בישראל ובעולם ואף התגלה זן חדש של הנגיף, שתכונותיו טרם ידועות במלואן.

מבחינת ההשפעה על השווקים, חשוב להדגיש שלפחות בחלק הראשון של 2021 צפוי המשך לזיגזגים בין עלייה בתחלואה וכניסה לסגר וההפך - ירידה בהדבקות ויציאה מסגר. על כן, ההתאוששות הכלכלית צפויה להיות תנודתית, באותה המידה שהתפשטות הנגיף תהיה רחוקה מלהיות חלקה וידועה מראש.

שוקי ההון בעולם ובישראל הפגינו חוסן ועמידות השנה, והתמקדו בהזדמנויות החדשות שנוצרו בעקבות המשבר. עד כמה שהמיתון והמשבר הכלכלי השנה היו חריפים, שוקי המניות התאפיינו במגמה חיובית. ההנחה הרווחת בקרב המשקיעים הייתה ונותרה שגם משבר הקורונה הוא זמני, ושבמוקדם או במאוחר יצליחו כוחות המדע והטכנולוגיה להתגבר על המשבר. זאת, כאשר ברקע היו הריביות הנמוכות, הרחבות הנזילות והמדיניות הפיסקלית המרחיבה רוח גבית שתמכה במגמה החיובית.

אסטרטגיית ההשקעות המומלצת על ידי חברת פעילים לשנת 2021 מתבססת על ההנחה שהמדיניות הפיסקלית והמוניטרית המרחיבה בעולם ובישראל תימשך לאורך כל השנה. הגישה המקובלת כיום בקרב ממשלות ובנקים מרכזיים היא שאין לסגת מהמדיניות המרחיבה מוקדם מדי (וכל זמן שלא מתפתחת אינפלציה), או בטרם התבסס תהליך ההתאוששות הכלכלית, תוך ירידה מתמשכת של שיעור האבטלה ועלייה ניכרת בתעסוקה. זאת ועוד, אם יתעורר הצורך, סביר ומותר להניח שמקבלי ההחלטות יעמיקו את ההרחבות שלהם, כדי למנוע הידרדרות חזרה למצב של מיתון.

עולם ההשקעות של תחילת שנת 2021 מאופיין בריביות ריאליות שליליות, לא רק לטווח הקצר, אלא גם לטווחים הבינוני והארוך. במהלך שנת 2020, התמקדו מרבית הבנקים בעולם המפותח, כולל ישראל, לא רק בקביעת הריבית הקצרה, אלא גם ברכישות של אג"ח ממשלתיות וקונצרניות, במטרה לשטח את עקומי התשואות. כתוצאה מכך חלה ירידה ניכרת באטרקטיביות של אפיק איגרות החוב בתיקי הנכסים, ובייחוד הדברים אמורים  בנוגע לאג"ח ממשלתיות.

בנסיבות אלה, אפיק המניות הוא המועדף לשנה הקרובה, כמובן ברמת סיכון גבוהה מאג"ח, תוך שימת דגש על ענפים ואזורים גיאוגרפיים שונים. כידוע, בדרך כלל קיים קשר הפוך בין רמת הריבית הריאלית למחירי המניות, כך שריבית נמוכה תומכת באפיק המנייתי. שנת 2020 הוכיחה שלא מספיק להתמקד במדדי מניות רחבים, אלא יש לשים לב לשני נושאים מרכזיים: הרכב הענף וההרכב הגיאוגרפי של הפוזיציות במניות. בחברת פעילים אנו מאמינים בפיזור רחב של תיק המניות, כולל בין ישראל וחו"ל. מבחינת חו"ל, אנו סבורים שעיקר ה־upside בשנה הקרובה יגיע מארה"ב וממדינות באסיה כגון סין,  קוריאה הדרומית וטייוואן.

בנוגע לענפים המומלצים, הדגש שלנו הוא על טכנולוגיה, כולל תת־הענפים הנגזרים ממנה כמו בינה מלאכותית, סייבר, מחשוב ענן, למידת מכונה וציוד רפואי.  בנוגע לשוק המניות בישראל, אם הבחירות הכלליות שיתקיימו במרץ 2021 יובילו להקמת ממשלה יציבה, הדבר צפוי להגדיל את האטרקטיביות של ההשקעות בשוק. אין ספק שמשקיעים מהארץ ומחו"ל יראו בצורה חיובית מאוד מעבר ממצב של משבר פוליטי בממשלה בשנה שעברה למשטר של יציבות שלטונית, עם קביעת תקציב ומדיניות כלכלית יציבה לשנים הקרובות.

לסיכום, יש מקום לאופטימיות זהירה בעולם ההשקעות בשנת 2021. עם זאת, חשוב להבין שחזרה לרמות הביצועים הטובים מאוד של חלק ממדדי המניות תהיה מאתגרת וקשה במיוחד. יש סיכוי כי דווקא ענפים שהיו חלשים יחסית בשנה שעברה ייתנו את הטון בשנה החדשה.

* הכותב הוא מנכ"ל "פעילים ניהול תיקי השקעות"

*מסמך זה מבוסס על מידע שהיה גלוי לציבור, אך אין בסקירה זו משום אימות או אישור לנכונותו. אין לראות במסמך זה משום ייעוץ או תחליף לייעוץ והוא אינו מתיימר להוות פרשנות מקובלת על רשויות המס או על גופים נוספים