מוריס מונייר: עברנו ממגשי אירוח למארזים אישיים
"שותפי רפאל טרגן ואני הקמנו את העסק ב־2002 תוך התמקדות בהכנה ובמשלוח של מגשי אירוח לאירועים ולמפגשים בבית ובחברה. אנו מתמחים ב'פינגר פוד' – כריכונים, מאפים קטנים, מיני קישים וגם מתוקים כמו פטיפורים, להגשה במרכז השולחן או במזנון. העסקנו 80 איש, והעבודה רצה טוב. כשהתחיל הסגר הראשון קיבלנו אישור של עסק חיוני בתחום המזון, אבל העבודה ירדה לאפס, כי נפסקו האירועים והשמחות, ועובדי המשרדים נשארו בבתים".
"הוצאתי את העובדים לחל"ת ונשארנו בעסק רק רפאל, הנהלת החשבונות ואני. עשינו מהר חושבים והחלטנו לעבור לארוחות אישיות או זוגיות ארוזות, וגם דאגנו שהן יהיו הכי יפות ומדוגמות שיש. התגובות היו מדהימות, והחלו להגיע הזמנות מבעלי מטוסים פרטיים שקונים הרבה אוכל לטיסות שלהם, מחברות שעושות ישיבות או כנסים וירטואליים ושולחות את המארזים לבתים של העובדים, וגם מרשתות של בתי מלון שרוכשות מאיתנו ארוחות אישיות ומגישות ללקוחות בחדרים שלהם".
ברכה פקטר: שליחות אישית חוסכת זמן ועלויות
"בית העסק שלנו ללבני נשים הוא בין הראשונים בארץ – סבתא שלי הקימה אותו ב־1932 בשוק הכרמל, ההורים שלי לקחו אותו לידיים ועברו למיקום הנוכחי ברחוב נחלת בנימין, ואני, שהייתי מורה לחינוך מיוחד, באתי לפני 30 שנה לשבוע כדי להחליף את אמא שחלתה - ונשארתי עד היום. עד שהגיעה הקורונה עבדו כאן שתי נשים, אחת מהן תופרת, אבל אז הוצאתי אותן לחל"ת ונשארתי לבד בחנות. זה היה השלב שבו שלמה בעלי ואני התחלנו להפעיל שירות שליחויות ללקוחות – בין אם באופן אישי ובין אם דרך הדואר".
"מאוד מכעיס אותי שמסרבים להעניק לנו אישור של עסק חיוני, כי אנחנו חיוניים בתחום הרפואה. אני מכינה פרוטזות לנשים שעברו כריתת שד וצריכות התאמה מאוד מדויקת. אני עובדת מול כל בתי החולים. רק לאחרונה התקשרה אליי רופאה מאיכילוב והודיעה לי 'תגיעי דחוף, מחר בבוקר אני מנתחת אישה וצריך להתאים לה את החזייה המיוחדת שהיא צריכה ללבוש אחרי הניתוח'. אז במקרים כאלה אני לא חושבת פעמיים ויוצאת לפגוש באופן אישי את הלקוחה. כתבתי כבר מאות מכתבים למשרד הבריאות, למשרד הכלכלה ולפיקוד העורף, ושם דבר לא עוזר".
שלומי לחנה: סטנדרטים גבוהים בניהול המשלוחים
משבר הקורונה הוביל להפנמה של הרבה מאוד בעלי עסקים כי הזמנת מוצרים באמצעות פתיחת אתר סחר אלקטרוני עשויה להיות קרש הצלה עבורם ואף להוות מציאות שתלווה אותם זמן ממושך. עם זאת צריך לזכור את האתגר הכרוך בכך, בעיקר בהיבט של ניהול המשלוחים: הלקוחות מגיעים לעסק שלכם כשהם מצוידים בסטנדרטים מאוד גבוהים של ציפיות שגובשו בעקבות הזמנות מוצרים באתרים מחו"ל, ציפיות שמתבטאות בזמני מענה ומשלוח מהירים. אתגר נוסף הוא איך להעביר את החוויה של הקנייה בחנות לעולם המשלוח והקבלה בבית. ההיבטים המרכזיים שיכולים להעביר עולם רגשי מתבטאים באריזת המוצר, בעטיפה של הפריט, בברכה אישית בכתב יד שתוסיפו – ואפשר גם מתנה אישית קטנה מהעסק. אסור לבעלי עסקים להזניח עם הכניסה לעולם המשלוחים את המענה ללקוחות ואת השירות המצופה גם לאחר קבלת המוצר. כל המרכיבים הללו הם מפתחות הצלחה של בעלי עסקים ליצירת נאמנות, גם בעולם שבו איננו פוגשים פיזית את הלקוחות.
שרית ערה: התאמה לדפוסי הרכישה החדשים
תקופת הקורונה יצרה אתגרים ומציאות עסקית חדשה. בעלי עסקים רבים התחילו להמציא את עצמם מחדש, לחשוב מחוץ לקופסה, להיות דינמיים ופתוחים לשינויים ולהתאים את עצמם גם לדרישות החדשות של השוק וגם לדרישות המשתנות של הלקוחות והצרכנים. מנגד, עליהם לפעול לצמצום העלויות ולהתייעלות של בתי העסק שלהם. במצב שנוצר, היערכות מוקדמת ונכונה של בעל העסק והיכולת שלו להתאים את עצמו לדפוסי הרכישה החדשים ולצרכים המשתנים של לקוחותיו יספקו לו יתרון משמעותי על פני כל מתחריו. לדוגמה, שיווק מקוון ונכון ופרסום ממוקד יכולים להפוך עסק מקומי לעסק ארצי ובכך להגדיל את מעגל לקוחותיו באופן שיאפשר לו בסיס עסקי וכלכלי מוצלח.