סטודנטים מהמחלקה להנדסת תוכנה במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה הדגימו לראשונה פיתוח חדשני: מערכת מציאות מדומה המשלבת משחק עם אימון אישי של תנועות הושטת יד (REACH) ותפיסה (PINCH) - אשר תסייע בשיקום מטופלים שעברו שבץ מוחי.

המערכת פותחה במסגרת הפרויקט המסכם בהנדסת תוכנה של שני זוגות סטודנטים - בר אטלי, אייל מעוז, נעם דרור ובר קורקוס - והיא עושה שימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה, אשר מאפשרת לייצר עולמות חדשים שבהם ניתן לאמן תנועות גפיים דרך משחק ובאופן המותאם אישית. המטופל מרכיב משקיפי מציאות מדומה ומבצע תנועות בהתאם למשחק. המערכת עוקבת אחר תנועות היד של המשתמש ומתאימה את המשך המשחק באופן אישי ליכולותיו. פתרונות אלו מאפשרים למשתקמים להתאמן גם בשעות שבהן אין מרפאים בעיסוק זמינים, ובכך להגדיל את שעות האימון במהלך אשפוזם בבית החולים ולהאיץ את תהליכי השיקום.

הפרויקט, בהנחייתן של ד"ר ענת דהן ובשיתוף עם ד"ר אורית בראון בנימין מהמעבדה לביומכניקה שיקומית, הוא פרי שיתוף פעולה בין המחלקות להנדסת תוכנה והנדסת מכונות במכללה לבין הצוותים הפרא־רפואיים של המרכז הרפואי לגליל בנהריה בהובלתה של דורית איטח, במטרה לייצר פתרונות המשפרים את תהליכי השיקום של החולים. המיזם המשותף נתמך על ידי פרויקט הדגל של המכללה, שמטרתו - תרומה של הסטודנטים לקהילה.

"מטופלים שעברו שבץ מוחי זקוקים לשעות רבות של אימון ולשיקום של תנועות שונות שנפגעו, כמו הושטת יד ותפיסת חפצים", אמרה ד"ר דהן. "המערכת החדשה מאפשרת לשקם ולשפר את הביצועים של תנועות הזרוע והידיים, תוך כדי הנאה מהמשחק, ולהגדיל את שעות האימון מחוץ לשעות הטיפול - דבר שיסייע בחזרה מהירה יותר לשגרה".

לדברי אטלי, מצוות הסטודנטים של פרויקט PINCH: "יצרנו את המשחק במערכת מציאות מדומה על מנת לאפשר למטופלים להשתקם בצורה נכונה, אשר מותאמת ספציפית לכל אחד מהם, ובו־זמנית ליהנות מהטיפול ולאפשר למטפלים לעקוב אחר ההתקדמות בשיקום".

לדברי קורקוס, מצוות הסטודנטיות של פרויקט REACH: "רצינו משהו שישלב את עולם הרפואה והאופציה לעזור לאנשים בעלי מוגבלויות עם עולם התכנות. הפרויקט דרש מאיתנו לבקר במחלקה שיקומית בבית חולים, להבין את הצורך של המטופלים ואת הדרישות של המטפלים למערכת שתהיה ידידותית ונוחה. ‎אנחנו שמחות שלקחנו חלק בפרויקט כזה, זה דרש מאיתנו חשיבה מחוץ לקופסה ולימד אותנו המון".