ארז מנור: לדעת מה קורה ולבצע התאמות

"אני בן קיבוץ בארי, רוכב על אופניים כל חיי. אחרי הצבא יצאתי עם אופניים לטיול בן שבע שנים בכל העולם - אירופה, אפריקה, אלסקה ואמריקה. כשחזרתי לקיבוץ הקמתי חוג רוכבי אופניים, פיתחנו מסלולי רכיבה באזור ובאופן אישי עברתי קורס מדריכי ומאמני רכיבה. לפני 16 שנים פתחתי את 'לה מדווש', שכשמו כן הוא - מעניק שירותים שונים למדוושים".

"המקום הוא גם חנות גדולה עם מזנון ופינת מידע שבה המבקרים מקבלים מפה ומסלולים באזור. אנו מוכרים וגם משכירים אופניים. יש לנו 300 זוגות שונים להשכרה - לילדים, עם עגלות, זוגיים, עם נגררים וגם תלת־אופן. יש מסלולים קלים למשפחות באורך 8־15 ק"מ, ויש מסלולים ארוכים ואקסטרימיים יותר. כל רוכב מקבל תדריך, ואם יש לו תקלה בשטח - נגיע ונעזור לו".

"אנחנו כאן חמישה עובדים קבועים, ובעונות השיא, שהן החורף, פסטיבל 'דרום אדום' וחול המועד פסח, אנחנו מגיעים לכ־20 עובדים בסופי שבוע. בסגר הראשון היינו סגורים כמעט חודשיים והפסדנו הרבה כסף בתקופה הזו, אבל לא הוצאתי אף עובד לחל"ת. מה שהחזיק אותנו היה הביקוש הגבוה לאופניים למכירה, וזה לימד אותי כמה חשוב לא לשים את כל הביצים בסל אחד".

"מסגר לסגר למדנו איך להתנהל ועשינו את ההתאמות הדרושות. למשל, למדנו איך למכור אופניים דרך הטלפון ואיך לתת שירות מחוץ לבית העסק הסגור. חוץ מהשכרות אופניים אנחנו גם מוציאים טיולי אופניים מודרכים לקבוצות. לרוב אני זה שמדריך אותם - אני בוחר מסלול שמתאים להם, בדרך כלל של שעתיים רכיבה, ומספר להם על האזור. הלקח שלי מתקופת הקורונה הוא שצריך להיות גמישים - לשמוע חדשות, לדעת מה קורה ולהתאים את עצמכם פעם אחר פעם למצב החדש".

הכותב הוא הבעלים של מרכז האופניים והרכיבה "לה מדווש". קיבוץ בארי. טל': 054-7918071

צאלה גורודנצ'יק משק צאן (צילום: רון רחמים)
צאלה גורודנצ'יק משק צאן (צילום: רון רחמים)

צאלה גורודנצ'יק: עובדים עם קבוצות רכישה פרטיות

"ההורים שלי הקימו את חוות הבודדים בשטח המועצה האזורית אשכול כבר ב־1967, כשהם משלבים גידולי שדה שונים עם עדר צאן לבשר. אני חזרתי למשק אחרי שהתחתנתי והקמתי משפחה, ולפני כ־15 שנה צץ לי הרעיון ללמוד גבנות ולהקים עסק משלי. אז הקמנו עדר לחלב, מכון חליבה וגם קייטרינג, ואנו מוכרים מוצרים שונים מחלב כבשים - גבינות כמו קממבר, פטה וקשקבל, וגם לבנה ויוגורט מדהימים. לפני כמה שנים, מסיבות רגולטוריות ובירוקרטיות, נאלצנו להעביר את ייצור הגבינות אל מחוץ לחווה, למחלבה שכנה, אבל אנו ממשיכים למכור אותן כאן וגם מציעים למבקרים את ארוחות הבוקר ואת סלי הפיקניק שלנו לאכילה במקום, בין הכבשים, שזאת חוויה שהם לא פגשו בחיים".

"חוץ ממני יש במשק הצאן עוד שני עובדים קבועים. כשהתחילו הסגרים, המשכנו לעבוד, כי אנו נחשבים לעסק חיוני בתחום המזון, אבל רוב העבודה הייתה במשלוחים. במהלך הסגר הראשון גם פתחתי חנות מקוונת. לאורך כל התקופה שמרנו על קשר עם הלקוחות הן דרך רשימות תפוצה וגם באמצעות טפסים ששלחנו בפורומים של קבוצות רכישה פרטיות. חילקתי את השבוע לימי ולאזורי חלוקה, בעיקר בדרום אבל גם במרכז הארץ, כשאני והצוות מבצעים את השליחויות בעצמנו".

"בשבתות אנחנו סגורים בגלל הכשרות, אבל בשאר ימי השבוע יש תנועה יפה של לקוחות ושל מבקרים לאכול ולקנות, ואין לי מה להתלונן. ההחלטה שלנו להתמקד בתיירות קולינרית הצדיקה את עצמה, ובמובן הזה המצב אפילו יותר טוב מלפני תקופת הקורונה. אני מניחה שזה גם קשור לעובדה שהשמיים עדיין סגורים והאנשים מחפשים לצאת החוצה למקומות חווייתיים. אני מקווה שגם אחרי שהתקופה הזו תסתיים, האנשים בארץ הזו ימשיכו להעריך את מה שיש להם מתחת לאף".

הכותבת היא הבעלים של "מחלבת משק צאן צאלה". הכניסה הדרומית לעין הבשור. טל': 052-8478935

שלומי לחנה: רשימות תפוצה הן נכס לעסק

"רצה המקרה ואת שני העסקים המופיעים במדור השבוע ביקרתי בחודש האחרון עם משפחתי במסגרת פסטיבל 'דרום אדום'. לשניהם הגעתי דרך החוברת שתוקשרה למבקרים ולשניהם נוכחות בולטת. מחלבת משק צאן צאלה מציעה סלסילות פיקניק. המקום אסתטי ומאיר פנים, העובדים אמפתיים, והסלסילה בהחלט ענתה על הציפיות ואף מעבר לכך, במחיר הוגן וראוי. האתר שלהם חווייתי ומסביר".

"שתי נקודות לשיפור: הטלפון שפורסם בחוברת לא היה פעיל. חשוב לבדוק שכל הנכסים הדיגיטליים שלנו תקינים ושהקישורים עובדים, במיוחד כשיש פסטיבל כה משמעותי. נקודה נוספת - גם כשלקוחות מגיעים לכאורה בצורה מזדמנת, שווה לקחת פרטים וליצור רשימת תפוצה, שהיא נכס לכל עסק. אני גם ממליץ לא להתבייש ולבקש מהלקוחות, במידה שהיו מרוצים, לפרגן לכם בביקורות בגוגל או באתר בפייסבוק".

 "לה מדווש מגלה נוכחות דיגיטלית מרשימה בכלל, ובאתרי המדיה של פסטיבל 'דרום אדום' בפרט. דף הפייסבוק מעודכן ועשיר במידע, השירות מצוין, וזה מתבטא בציוני משובים חיוביים. שאפו".

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה לשיווק במכללה למנהל

אושרת בוקובזה: לגוון ולמנף את הפלטפורמה הדיגיטלית

"אנו בפתחה של חזרה לשגרה, לאחר שנה מאתגרת. דווקא שנה זו יצרה לעסקים רבים הזדמנויות חדשות, בעיקר עקב ההאצה בשימוש בעולם השיווק הדיגיטלי. משבר הקורונה לימד אותנו עד כמה חשובות היצירתיות והיכולת לבצע התאמות מהירות - הן בעולם הדיגיטלי והן במינוף הזדמנויות חדשות. בימים אלה מתקיים פסטיבל 'דרום אדום' באזורנו, והשנה צפויה לבקר בו כמות אנשים גדולה מהרגיל. זו הזדמנות לבעלי העסקים לחשוף את המוצרים שלהם בפניהם, להציע להם חוויית ביקור בלתי נשכחת ולנצל את ההזדמנות להגדיל את מאגר הלקוחות".

"חשוב שבעלי העסקים ישקיעו, יגוונו וימנפו את הפלטפורמה הדיגיטילית שלהם, כך שתאפשר למבקרים להמשיך ליהנות בעתיד מהמוצרים שלהם גם מבלי שיגיעו פיזית לאזור. אני גם ממליצה ליצור שיתופי פעולה מקומיים אשר יאפשרו יצירת תשתית לפעילות שנתית מעבר לעונת הכלניות, כיוון שבאזור שלנו קיים פוטנציאל רב שיכול לבוא לידי מימוש לאורך כל חודשי השנה. לשם כך חשוב להיערך מראש עם תוכנית עסקית מפורטת, הכוללת התייחסות להצטיידות במלאי, להשקעה ברכוש קבוע, לתזרים מזומנים התואם את אופי העסק וכדומה".

הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף שדרות של בנק הפועלים


מעריב ובנק הפועלים ממשיכים ללוות ולתמוך בעסקים קטנים בהתמודדותם עם היציאה ממשבר הקורונה. והפעם, לרגל פסטיבל "דרום אדום" הנערך החודש, אנו מתמקדים בעסקים ובמשקים בדרום הארץ. הציבור מוזמן להגיע ולתמוך בעסקים שרק עתה נפתחים מחדש. לאור זאת, מגוון סיורים ופעילויות ייפתחו לציבור הרחב בימים א'־ד' בהנחה של עד %50, בחסות בנק הפועלים. לרשימת האטרקציות והעסקים המלאה של הפסטיבל, חפשו בגוגל - דרום אדום.
המידע בכתבה נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.


תמונת האישה עם הגדי (נראה לי גדי - צילום: רון רחמים)
תמונת האיש עם האפניים: אין קרדיט גם בכתבה עצמה