חברת רפאל היא אחת מחברות ההייטק הגדולות והיציבות בישראל. רפאל היא המעסיק הגדול בצפון ועוגן תעסוקתי מרכזי ומשמעותי באזור. היא מעסיקה יותר מ־8,000 עובדים בפריסה ארצית ועוד כ־20 אלף קבלני משנה וספקים. כחברה ממשלתית, גלובלית, רווחית וחדשנית, היא מפתחת ומייצרת מערכות לחימה בחזית הצורך המבצעי ובקדמת הטכנולוגיה, ולכן עובדיה חיוניים כל השנה.

ניכר כי בתקופה הנוכחית העובדים מחפשים הרבה יותר ממקום העבודה - בין אם תחושת ביטחון, פעילויות פנאי בשעות העבודה או מחוצה להן או מענה לבן/ת הזוג והילדים שנמצאים בבית ללא מסגרת. ברפאל הבינו כי השילוב בין בית לעבודה מחייב התייחסות מיוחדת, דבר שקורה בשגרה, אך עלה ביתר שאת בזמן הקורונה בשל בני הזוג שנוכחים יותר בבית וילדים שלא שוהים במסגרת.

האתגרים שהועמדו בפני חברת רפאל חייבו התארגנות מהירה והתאמות לעבודה בתנאים חדשים, זאת תוך שמירה מתמדת על היציבות התעסוקתית ודאגה לרווחת העובדים בארגון. איריס הולצקן, ראש יחידת חות"ם ברפאל (חוויית עובד, תהליכים ותפעול ומערכות ואנליטיקה), מספרת: "בתקופה מורכבת כזו חשוב כי מקום עבודה יהיה לא רק משענת כלכלית אלא גם מקום המייצר תחושת ודאות, ביטחון וגם כזה המאפשר פעילות פנאי לעובד ולמשפחתו הנמצאים בביתם בבידוד או בסגר".

"האתגר הראשון של החברה היה לשמור על רפאל כמקום עבודה בטוח בעידן המגיפה", אומרת הולצקן, שבין יתר תפקידיה היא גם ממונה על ענייני הקורונה ברפאל: "ראשית, שמירת בריאות העובד עמדה לנגד עינינו על ידי התאמת סביבת העבודה, והסברת פנים רחבה, שקופה ובהירה. יצרנו פלטפורמה אונליין לעובדים - הנגשת אינפורמציה באופן שוטף בפלטפורמות פנימיות וחיצוניות, ובעיקר בנינו מערכת של אמון בין החברה לעובדים. דאגנו להזין את העובדים במידע רלוונטי ובזמן אמת, וגם פתחנו ערוצים חדשים, מסורתיים ודיגיטליים, כך שעובד יכול לפנות במגוון רחב של ערוצים ובכל זמן נתון לקבל מענה. זיהינו שמהלכים אלו הגבירו את אמון העובדים במערכת ובאדפטציה המהירה לאירועים המשתנים", קודם כל לצורך שמירה על הבריאות אבל גם ליצירת חוויית עובד איכותית ומותאמת".

איריס הולצקן, ראש יחידת חות''ם ברפאל (צילום: דוברות רפאל)
איריס הולצקן, ראש יחידת חות''ם ברפאל (צילום: דוברות רפאל)

חיזוק והתאמת סל הרווחה לעובד למציאות המשפחתית החדשה היה הצעד הראשון בתחילת התקופה, רפאל זיהתה את ההזדמנות ובתגובה מהירה ל"רוח התקופה" ביצעה התאמות לתוכנית הרווחה בהתאם למגבלות התקופה והתאמת ההטבות למגוון האוכלוסיות. "בין הפעילויות שהתאמנו, העובדים ומשפחותיהם יכלו לבחור בין מגוון חוגים, סדנאות, קורסים כמו קומיקס, קורס תיאוריה לנהיגה, בישול או קורס לרשת החברתית טיקטוק", מפרטת עירית שחם־ישראל, מנהלת האירועים ברפאל, שהצליחה לבצע שינוי של 180 מעלות מניהול אירועים פיזיים גדולים לניהול אירועים וירטואליים מותאמים לקורונה: "חולקו מדי שבוע שוברים לפיצות, גלידות והטבות נוספות, יצרנו ארגז 'חדר בריחה' מותאם למשפחות. היינו חלוצים בתחום ההופעות, ובשיתוף מועדון הזאפה הבאנו את הזמרים עד למסך בבית. ערכות יצירה לילדי העובדים לתעסוקה בחופש הגדול ובסגר, ולמבוגרים פתחנו מבחר רחב של הרצאות מומחים וידוענים לכל תחום בחיים. בתקופת הקיץ והחגים כל משפחה בחרה מתנה, והן ניתנו בשילוח עד לבית העובד, וזה רק על קצה המזלג.

לאורך כל השנה הקפדנו לתת דגש על צורכי כל המשפחה, ולא רק על צרכיו האישיים של העובד, שכן השנה הזו באיזשהו מקום הפרה את האיזון וההפרדה בין בית לעבודה. למשל, בדרך כלל ברפאל מתקיים יריד חגיגי וססגוני לכבוד ילדי העובדים העולים לכיתה א', השנה בשל המגבלות ביצענו התאמות ושלחנו ערכות מושקעות עבור הילדים. משלוח עד הבית של כל הציוד שהם צריכים על מנת להתחיל את השנה, וכמובן גם פינוקים נוספים".

היוצאים לדרך חדשה

בעוד רבים מדברים על אתגרי הגיוס והתאמות למציאות החדשה שנכפתה על ארגונים רבים, גם רווחת העובד הפורש עמדה לנגד עינינו. סדנאות הפרישה ברפאל מתקיימות פעמיים בשנה במתכונת מיוחדת עם בני ובנות הזוג. מתוך דאגה לעובדים הפורשים, ומתוך הבנה כי תהליך הפרישה מעבודה ארוכת שנים היא נקודת מפנה המציבה את הפורש ומשפחתו בפרידה מתהליך של פעילות משמעותית והתפתחות מקצועית. וכן ההבנה שהמעבר מחיי עבודה לחיי פרישה כרוך בשינויים כלכליים, חברתיים ורגשיים, נעשו ההתאמות הנדרשות וכלל המידע הונגש ישירות לבתי הפורשים.

בשונה משנה רגילה, השתתפו השנה מעל ל־100 פורשים בסדנת פרישה דיגיטלית בזום "יוצאים לדרך חדשה", בסימן יצירת חיים בעלי ערך ומשמעות, המותאמת לגיל ולמצב.  מה שהגיע לבתים זו חבילת פינוק קטנה הכוללת שובר זוגי לארוחת בוקר, עם שליח עד הבית. כאשר התכנים הועברו באופן דיגיטלי, אתי לפל, עובדת סוציאלית ואחראית השירות הסוציאלי ברפאל: "הפרישה היא תהליך משפחתי משמעותי, לכן קיימנו סדנה של ארבעה ימים במתכונת של למידה מרחוק שהותאמה במיוחד לתקופה מאתגרת זו לחיים של 'אחרי רפאל'. ריכזנו את טובי המרצים בתחום הפרישה ואפשרנו לפורש ולבן/בת זוגו להשתתף. בין התכנים שהועברו דובר על הפרישה כשלב משמעותי בחיים הבוגרים, כיצד נכון להתנהל ולהתכונן פיננסית לקראת פרישה, מהן הזכויות בביטוח לאומי ואפילו קיימנו 'חדר כושר למוח' - כיצד לשמור על התפקוד הקוגניטיבי".

אתי לפל, אחראית השירות הסוציאלי ברפאל (צילום: דוברות רפאל)
אתי לפל, אחראית השירות הסוציאלי ברפאל (צילום: דוברות רפאל)

הולצקן מסכמת את השנה האחרונה והמאתגרת: "אומנם חלק מהדברים נעשו מכורח המציאות אבל למדנו להפיק את הטוב מהם ולשמר את חלקם גם לעתיד, שכן הקורונה שינתה גם תפיסות ניהוליות. שמחנו להיות עבור עובדינו ומשפחותיהם אי של יציבות ושפיות בימים אלו".