שנת 2020 תיזכר כשנה מאתגרת ביותר, גם לחברות בתחום מוצרי הצריכה שנאלצו להגיב מהר למשבר הקורונה. ובכל זאת, רגע לקראת סוף הרבעון הראשון של השנה שכולם חיכו לה - 2021 - ניכרת התאוששות מהירה יחסית. שנת 2020 הייתה שנה מאתגרת במיוחד גם לעמרי לוטן, מנכ"ל נירלט, שנכנס לתפקידו באוקטובר 2019, עם הרבה אמביציה ושאיפות להגדלת רווחים. אלא שלעולם יש חוקים משלו וקבלת הפנים שעשתה לו הקורונה שיבשה זמנית את התוכניות.
"תכננתי להתחיל את הרבעון הראשון שלי בחברה חזק, גם כדי לבנות את האמון של העובדים וגם של הדירקטוריון", אומר לוטן, "אלא שאז התברר שהרבעון הראשון של 2020 הוא החלש ביותר בשנים האחרונות, זה היה מפח נפש גדול, אבל זה גם מה שאתגר אותי עוד יותר להיות יצירתי ולראות איך יוצאים מהר מהמשבר הזה ומפיקים ממנו את המיטב".
הסגר הראשון דרש התאקלמות מחדש, הוצאה לחל"ת והתארגנות כמה שיותר מהירה של החברה במצב החדש, אבל לוטן ידע שמהמשבר הזה הוא יוציא את המקסימום. אחרי ההלם הראשוני הגלגלים חזרו לנוע. "השוק היה בתנופה בלתי רגילה, ואנחנו הבנו שגלים מגיעים אלינו ואנחנו צריכים לתפוס את ההזדמנות ולדעת לרכוב עליהם יפה. שזה גם משהו שצריך לדעת כדי להצליח, לא רק לראות את הגל אלא גם לדעת איך לתפוס אותו. הצלחנו לכסות הרבה מאוד ממה שהפסדנו ברבעון הראשון, ואת חצי השנה האחרונה אנחנו מסכמים כמוצלחת ביותר".
בתקופת הקורונה נחלק השוק לשניים: שוק השיפוצים, שפרח, ושוק הדירות החדשות - שנעצר. "אנחנו כמובן הרווחנו מכך שהרבה אנשים פתאום הבינו שהם לא רוצים לעבור דירה אלא רק לשפץ ולשדרג וזיהינו את הצורך. זה אולי בשורה התחתונה סיכום של מה שקרה בשנת 2020, שנה שהתאפיינה בלנהל את המשבר בזהירות ובחוכמה, ומצד שני להפיק את המיטב מההשלכות של המשבר".
אסטרטגיה וטקטיקה
ההשקה החדשה היא בעצם מהלך חדשני שתפקידו לשנות כללי המשחק בשוק הצבעים האקריליים. מדובר בשוק שמגלגל מדי שנה 350 מיליון שקל, ומהווה כ־ 30% משוק הצבע בישראל. בשנה החולפת יותר ויותר משקי בית ואנשים פרטיים נחשפו למונח "צבע אקרילי", וגם הבינו שהם יכולים לעשות את זה לגמרי בעצמם. סדרת אקווניר החדשה בטכנולוגיית USP ייחודית בעצם מחליפה את סדרת הצבע הקיימת "נירוקריל". מדובר במיתוג מחדש למותג הוותיק שנוסד בשנת 1982 בקיבוץ ניר עוז בעוטף עזה. מטרתה של הסדרה החדשה היא לכבוש את השוק ולהוביל על פני המתחרה טמבור.
טוב לאדם, טוב למותג
ללוטן ניסיון רב בהובלת חברות תעשייה. בתפקידו האחרון כיהן כמנכ"ל מפעל הפיס במשך שלוש שנים, לפני כן כמשנה למנכ"ל קבוצת אסם־נסטלה ומנכ"ל חטיבת המזון המוכן באסם, מנכ"ל קבוצת נגב קרמיקה, מנכ"ל טבעול, מנכ"ל פלסטרו ויו"ר העוגנפלסט. הוא גם כיהן במשך 11 שנים בתפקידי ניהול שונים בקבוצת פרוקטר אנד גמבל העולמית.