רגע לפני פתיחת עונת האירועים, מסבירים יועץ עסקי מטעם ארגון להב, מנהלת מחלקה עסקית בבנק הפועלים ושני בעלים של אולמות וגנים איך מתמודדים עם המשבר הכלכלי – ואולי אף יוצאים ממנו מחוזקים:

אייל לוגסי, קייטרינג של אוכל מוכן בסופ"שים

"שירתי 27 שנה בקבע כרס"ר של מטבח צבאי ענק, ובמהלך השנים עברתי קורסים והכשרות מקצועיות והפכתי לשף. תחום האולמות תמיד קרץ לי, ולפני כשלוש שנים, אחרי שיצאתי לפנסיה מוקדמת, פתחתי עם שותפי דודו אלון מקום משלנו. לקחנו שני אולמות במרכז דימונה, אחד שמכיל 700־800 חוגגים ואחד של 350־400 חוגגים, והשקענו בהם מיליוני שקלים. השדרוג כלל גם מנות חדשות וגם גישה קולינרית חדשה שאני הבאתי. בשנתיים הראשונות עבדנו יפה, רכשנו מוניטין באזור הדרום - ואז הגיעה הקורונה ועצרה את המומנטום.

"הסגר הראשון הוריד אותנו במכה לאפס אירועים. מתוך כ־50 העובדים השארנו את ששת הקבועים וכל השאר יצאו לחל"ת. לקח לנו זמן להבין שכבר לא ניפתח בשנה הקרובה ושצריך לצאת מהקופסה. אז הרמנו שירות קייטרינג של אוכל מוכן במגוון רחב לשבתות וחגים. במקביל, המשכנו להעניק שירותים לחתונות מצומצמות בשטח, בהתאם לכללים, ולו כדי לשמור על המערכת עובדת וכדי שלא להפסיד את העובדים. פתחנו גם שירות שליחויות עם נהג שלנו, אבל בסוף רוב הלקוחות מעדיפים להגיע אלינו, לראות בעיניים את המנות בתוך הסירים והתבניות ואז לבחור.

"עם סיום הסגר השלישי עבדנו שבועיים - ואז נאלצנו לסגור שוב כי התחילה ספירת העומר, שבה כידוע אין שמחות. כעת אנחנו מתארגנים לקראת יום חמישי הקרוב, שבו מסתיימת ספירת העומר, כי יש לנו סוף־סוף שני אירועים סגורים באותו יום - חתונה ובר מצווה. באוגוסט אנחנו מתרחבים ופותחים בהשקעה אדירה גן אירועים בוטיקי בירוחם, סמוך לאגם, כדי שייתן מענה בתחום הזה לכל היישובים במרחב. שנת הקורונה הזו נתנה לי פרופורציה על מה שחשוב בחיים, ושאם יש לך עבודה, אז תגיד תודה ואל תשב בבית ותחכה למענקים ולפיצויים".

אייל לוגסי ושותפו דודו, אולמי ''אדורה'' בדימונה (צילום: צילום פרטי)
אייל לוגסי ושותפו דודו, אולמי ''אדורה'' בדימונה (צילום: צילום פרטי)


הכותב הוא בעלים משותף של אולמי "אדורה – מקום של אירועים". כיכר ז'בוטינסקי 6, דימונה. טל': 08־6554305.

גדי כספי, "אחרי שנה, יומן ההזמנות מתמלא"

"אני 30 שנה בתחום האירועים, ולפני 17 שנה הקמתי את מתחם 'קאלה' בפאתי קריית חיים, שמשתרע על שטח של 12 דונם. עם השנים צירפתי שותף, והיום פועלים במתחם שני אולמות גדולים ומפוארים, שלכל אחד מהם גן ובריכה עם חופה על המים. עד מרץ אשתקד העסקנו 170־200 בתפקידים שונים - מלצרים, טבחים, ברמנים אנשי ניקיון ועוד - ואז הגיעה במפתיע הקורונה וסגרנו את המקום בבת אחת. בתחילת הסגר הראשון מרבית העובדים יצאו לחל"ת, חוץ ממעטים שהמשכנו להעסיק בתחזוקה, בגינון ובשמירה.

"אחרי הסגר הראשון, באמצע יוני, פתחנו לשבועיים - ומאז אנחנו עומדים על אפס אירועים. בדיעבד, אם היינו יודעים שזה מה שיקרה, לא היינו פותחים בכלל, כי זה לא פשוט להתניע מחדש מקום גדול כמו שלנו. כל השנה לא עשינו כמעט כלום, חוץ מלתחזק את המקום ולהתעסק מול 200 זוגות שהיו צריכים להזיז את תאריכי החתונה שלהם פעם ועוד פעם. בסוף הבנו שזה לא הולך להיגמר כל כך מהר ואמרנו שעדיף שנחכה לחיסונים ונפתח בהמשך.

"עם סיום הסגר השלישי בחודש מרץ השנה נכנסו לשבועיים של אירועים שכבר היו סגורים אצלנו, ואז נאלצנו לצאת שוב להפסקה - הפעם בגלל ספירת העומר. כרגע, אני מתמודד עם עובדים שלא רוצים לחזור מהחל"ת, וכשפתחנו במרץ לשבועיים הייתי צריך להביא קבלן חיצוני שיספק לי כוח אדם. מצד שני, חלק מהעובדים קבועים פה הרבה שנים והם יודעים שכדי לשמור על מקום העבודה שלהם הם צריכים לחזור מהחל"ת. ביום חמישי הקרוב יש אצלנו אירוע ראשון מזה זמן, וגם יש הזמנות לאירועים בחודש מאי. אז היומן מתמלא מחדש, ההתקדמות נראית טוב, ונקווה שזה יימשך כך".

גדי כספי, בעלים משותף של אולמי וגני האירועים ''קאלה'' (צילום: צילום פרטי)
גדי כספי, בעלים משותף של אולמי וגני האירועים ''קאלה'' (צילום: צילום פרטי)


הכותב הוא בעלים משותף של אולמי וגני האירועים "קאלה". דרך יוליוס סימון 3, מפרץ חיפה. טל': 04־8725588.


ניר שפיר, להציע אירועים למוסדות בשעות הצהריים

"חזרנו מסגרי הקורונה, ואולמות האירועים שבים ומתמלאים בחוגגים. כעת, בעלי האולמות נדרשים להמציא את עצמם מחדש ולחשוב על מקורות הכנסה נוספים כדי לכסות את ההפסדים שנגרמו להם בגין אי־הפעילות בשנה האחרונה. מכיוון שבכל אולם ניתן לקיים אירוע אחד בו־זמנית בלבד, ההמלצה שלי לבעלי האולמות היא לעבור ל'אוקיינוס כחול'".

"כלומר לחפש קהלי יעד אחרים בשעות פעילות אחרות. לדוגמה, ניתן להציע לבעלי מפעלים ומוסדות גדולים באזור לארגן באולם אירוע לעובדים, כולל ארוחת צהריים, תחת הכותרת 'חוזרים לשגרה'. כמו כן, ניתן לפתוח את המטבחים ולהציע ללקוחות תפריטים ומשלוחים לארוחות ביתיות או לאירועים מצומצמים. זה צורך השעה, שהרי בתקופה זו כולם נדרשים לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות יצירתיים במיוחד", הוסיף.

ניר שפיר, יועץ קורונה בבנק הפועלים (צילום: צילום פרטי)
ניר שפיר, יועץ קורונה בבנק הפועלים (צילום: צילום פרטי)


הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי.

זהורית בטיטו, לתחזק את היצירתיות העסקית

"נגיף הקורונה פגע קשות בכלכלה בכלל, ובענף אולמות האירועים בפרט, והם מצאו עצמם מול גל של ביטולי הזמנות וללא צפי ממשי וברור לחזרה לשגרה. בעוד עסקים רבים חזרו לפעילות בהתאם לתו הסגול, עבור אולמות האירועים החזרה לשגרה לא נראתה באופק משך תקופה ארוכה. יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה של בעלי האולמות הביאו לכך שחלקם יצרו אפיקי הכנסה אלטרנטיביים כדוגמת מכירה ומשלוחי קייטרינג לאירועים מצומצמים ומכירת אוכל לשבתות וחגים".

"שילוב בין פתרונות שהמדינה הציעה, כגון מענקים כספיים, קרן בערבות מדינה ותשלום חל"ת לעובדים, לבין פתרונות בנקאיים דוגמת התאמת מבנה האשראי למציאות החדשה ודחיית הלוואות ופריסתן מחדש, תוך התחשבות בתזרים המזומנים כך שיתאים לצורכי הלקוח, אפשרו לאולמות רבים לצלוח את התקופה המאתגרת הזו. עם החזרה לשגרה כמעט מלאה, חשוב שבעלי האולמות והגנים ימשיכו לתחזק ולשמר יצירתיות עסקית ופתרונות ייחודיים והיברידיים, לתקופות של אי־ודאות ושל שינויים בהיקפי הפעילות".

זהורית בטיטו, מנהלת המחלקה העסקית בבנק הפועלים בסניף דימונה (צילום: צילום פרטי)
זהורית בטיטו, מנהלת המחלקה העסקית בבנק הפועלים בסניף דימונה (צילום: צילום פרטי)


הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף דימונה בבנק הפועלים.