יאנה-יעל פינגין, בת 29 סובלת משיתוק מוחין מילדות. זה לא עצר אותה מלהשיג שום מטרה שהיא רוצה. חוץ מעבודה. אף מקום שפנתה אליו לא הסכים לקבל אותה. אף אחד לא הסכים לבצע את ההתאמות הנדרשות על מנת לשלב אותה בעבודה אצלו. רק מנהל שירותי לקוחות של רכבת ישראל שהכיר אותה בעמותה בה התנדבה, הזמין אותה לעבוד אצלו בבזק און ליין לפני כארבע וחצי שנים ומאז היא מרגישה שווה לכל עובד בחברה וגאה על יכולתה לפרנס את עצמה. 

המשבר שפקד את העולם הפך את השנה הנוכחית למאתגרת מתמיד. הוא הביא לכך שמעסיקים רבים מצאו עצמם בהליכי ארגון מחדש של העבודה, כחלק מצמצום הוצאות כללי, או הפעלת העסק במגבלות המתחייבות מחקיקת הקורונה. מי שנפגעו במיוחד היו העובדים עם המוגבלויות.

מחקר חדש של האוניברסיטה העברית מצא פער של 20% בין אנשים ללא מוגבלות שדיווחו כי הם מועסקים לבין אנשים עם מוגבלות (69% לעומת 49%) ויותר מפי שניים אנשים עם מוגבלות הוצאו לחל"ת, 17% לעומת 8%. עובדים עם מוגבלות חשו כי מעסיקיהם העדיפו להמשיך ולהעסיק בימי הקורונה עובדים ללא מוגבלות על פניהם ו-24% מהמועסקים עם מוגבלות ציינו שמנהליהם העדיפו עובדים ללא מוגבלות על פניהם בהקשר של יציאה לחל"ת, חזרה לעבודה, שינוי בתנאים והעלאה בשכר. גם בימים אלה, למרות ההתאוששות ההדרגתית, רובם המכריע של העובדים טרם שב לעבודה. כעת לעובדים רבים במשק אין לאן לחזור ויותר מכך לעובדים עם מוגבלויות. 

אך זו פגיעה שאסור שתקרה - אדם שסובל ממגבלה ומתקיים רק מקצבת ביטוח לאומי, שהיא כ-2,400 שקלים לחודש, לא יכול ממש לחיות באופן עצמאי עם הסכום הזה. הוא לרוב נשען על ההורים ועל המשפחה לתמיכה כלכלית נוספת וצובר חובות במכולת, בחנויות או בבנקים. לעומת זאת, כאשר הוא עובד בחברה או בארגון, הוא מכפיל את ההכנסה, הופך לעצמאי, מקטין את חובותיו ותורם לחברה שאינה צריכה לכלכל אותו וכך הוא מייצר ערך לחברה כולה. אבל אם הוא נוטש את עבודתו ונסמך רק על קצבת הנכות, הוא נמצא בסיכוי זעיר לחזור לשוק התעסוקה.

חוסר שילובם יגרום לפערים להתרחב ולהישגים שהושגו בשילוב עובדים עם מוגבלות לסגת שנים אחורה. העסקת אנשים עם מוגבלות, הנה בעלת חשיבות חברתית וערכית מאין כמוה.

אנחנו מעסיקים עובדים עם מוגבלויות פיזיות ונפשיות מאז הקמת החברה לפני 20 שנה. לצד הגדלת הגיוון בארגון אנו זוכים באנשים שתורמים מבחינת היצירתיות, החדשנות והפיתוח. שילובם בחברה לא פגע ברווחים. להפך, מדובר בכוח אדם נאמן המגלה מחויבות עזה. הרי אנשים עם מוגבלות נפשית יכולים לעבוד בכל סוגי העבודות, לרבות פיזיות, ואנשים עם נכות פיזית יכולים להשתלב בכל עבודה שלא תדרוש מהם פעולות פיזיות משמעותיות כמו רבות מהמשרות המשרדיות. 

כחברה, אנו מתאימים את סביבת העבודה ואת פעילויות הגיבוש והטיולים לצורכי המוגבלויות השונות ובכך מגדילים את מעורבות העובדים והמנהלים. שמנו לב שהפכנו לארגון גמיש, נגיש ופתוח לקליטת אנשים נוספים עם מוגבלות והגדלנו משמעותית את הערך והגיוון אצלנו.

החזרת העובדים עם המוגבלויות צריכה להפוך למשימה לאומית שתתרום לכולם: לעובדים, שישפרו את מצבם הכלכלי, איכות החיים שלהם, בריאותם ורווחתם ולחברה - בה הלכידות החברתית תגדל ואיתה גם היצירתיות וכפועל יוצא גם הפריון. ככל שנתאים את הסייגים בהעסקה של אנשים עם מוגבלות לצורכי שוק העבודה, כך נפרוץ את החסמים והשוק העסקי והחברה הישראלית יצאו מורווחים. 

הכותב הוא מנהל גיוס בבזק און ליין המעסיקה כעשרות עובדים עם מוגבלויות