אלחנן דרשני: "ערב טעימות ראשון אחרי שנה"

"אני בא ממשפחה שעוסקת בתחום האירועים, ולפני עשר שנים הקמתי עם שני חברי ילדות שלי, דותן לוי ואבי גונן, קייטרינג של אוכל ביתי שאמהות מבשלות. זה יריד אוכל שמציע 200 מנות שונות עבור לקוחות פרטיים וגם חברות וארגונים. לפני כחמש שנים פתחנו גם אולם אירועים עד 500 חוגגים, מתוך כוונה להציע משהו אחר בתחום. למשל, אם הלקוחות הם ממוצא פרסי, אנו נציע להם גם מנות של העדה, כדי לתת לאורחים שלהם טעם של בית. מאוד חשוב לנו שללקוחות - גם של הקייטרינג וגם של האולם - תהיה חוויה חיובית ומשמעותית אצלנו".

"ערב הגעת הקורונה העסקנו עשרות עובדים באולם ובקייטרינג, אבל עם הסגר הראשון כמעט כולם יצאו לחל"ת. למרבה המזל, הקייטרינג המשיך לעבוד, אומנם במתכונת מצומצמת, ואנחנו התמקדנו בו - תגברנו את מערך השליחויות וחיזקנו את הפרסום לקהל היעד שמתרכז בפתח תקווה ובגוש דן. חברות שעבדנו איתן נסגרו או שעברו לעבוד מהבית, כך שהרגשנו ירידה בהכנסות. אפשר להגיד שבזכות יריד האוכל של הקייטרינג הצלחנו להחזיק את הראש מעל המים".

"מסיום הסגר השלישי אנו מרגישים תנועה של הזמנות לאירועים, אבל צריך להבין שהמצב בענף השתנה. הרבה עסקים לא שרדו את התקופה, ונוצר מצב שיש ביקושים אבל גם יש עליות מחירים של האירועים. הזוגות שביטלו את החתונות קיבלו את כספם בחזרה. הקורונה הרי נתנה סטירת לחי לכולנו, ולא רצינו להפיל את ההתחייבויות האלה על זוגות צעירים בתחילת דרכם. אז בחודשיים האחרונים שיפצנו את האולם ושדרגנו אותו, ובשבוע שעבר כבר עשינו ערב טעימות לזוגות שמתחתנים. זה מעודד, אבל השנה האחרונה הרי לימדה אותנו להיות זהירים ולא להיכנס לאופוריה".

הכותב הוא בעלים משותף של קייטרינג "בישולים" ושל אולם האירועים "לה פאלומה בלאנקה".
בן ציון גליס 44, צומת סגולה, פתח תקווה. טל': 03-9506040.

דוד וקנין (צילום: פרטי)
דוד וקנין (צילום: פרטי)

דוד (דדה) וקנין: "קשה לבנות צוות בגלל החל"ת"

"את מתחם האירועים שלנו הקמנו ב־2014 ביבנה, ואני משמש כמנכ"ל וכשף. יש לנו אולם גדול שיכול להכיל יותר מ־800 חוגגים, אולם יותר קטן לעד 500 איש וכן גן אירועים מאוד מפואר ומטופח. במקצוע הזה אנחנו משמחים את עם ישראל - וזה לא פשוט. אתה צריך לקום בכל בוקר עם שמחה ואהבה בלב, כי כל יום יש לך חתן וכלה שזה היום שלהם, יום שעליו עמלו שנה שלמה יחד איתך, ואתה צריך לתת להם את האירוע הכי יפה ומרגש, עם האוכל הכי טעים".

"עד שהגיעה הקורונה העסקנו 150־200 עובדים, כולל מלצרים, טבחים ועובדי משרד, מכירות וניקיון, והעבודה רצה נהדר, עם שתי שמחות בכל ערב. פתאום החלו דיבורים על סגר ואיתם גל של לקוחות מודאגים ששואלים אותך מה לעשות. מצאתי את עצמי משמש כמטה הסברה. בחלומות הכי גרועים שלי לא צפיתי שיתחילו הסגרים והמתחם יושבת למשך יותר משנה. מאחר שהמדיניות התזרימית שלנו היא לא לקחת מקדמות מהלקוחות, פשוט החזרנו להם את הצ'קים".

"בין סגר לסגר ערכנו בכל זאת כמה חופות מצומצמות, למרות שזה לא היה כלכלי עבורנו, כי לא יכולנו לעמוד בפני זוגות שרצו להתחתן כבר. ניסינו לעזור איפה שיכולנו. עצוב להגיד, אבל ראיתי זוגות לפני חתונה שהתפרקו ונפרדו רק בגלל שהם לא עמדו בלחץ הנפשי. מאז סיום הסגר השלישי יומן ההזמנות הולך ומתמלא, אבל ברור שייקח זמן עד שהענף יחזור לעצמו ועד שיוסרו המגבלות על מספר המשתתפים באירוע. כרגע אנו מנסים לארגן צוות חדש, אבל קשה לגייס עובדים חדשים. זאת, למרות שהשכר בענף האירועים קפץ בשנה האחרונה ב־40% לפחות. אני מצפה מהממשלה שתפסיק כבר את תשלומי החל"ת, כדי לתת דרייב לאנשים לחזור לעבודה".

הכותב הוא המנכ"ל והשף של מתחם האירועים "עדיה". שידלובסקי 3, יבנה. טל': 053-9374140.

איתי צור יועץ עסקי (צילום: פרטי)
איתי צור יועץ עסקי (צילום: פרטי)

איתי צור: "התאמות בתימחור ובתזרים המזומנים"

שוק האירועים בישראל, המגלגל כ־10 מיליארד שקלים בשנה, נפגע קשות במשבר הקורונה. הסיוע של המדינה - פטור חלקי מתשלום ארנונה, הלוואות ייעודיות, הוצאת עובדים לחל"ת ותשלומי הפעימות - אכן עזר לחלק משמעותי מבעלי אולמות השמחה לצלוח את המשבר. עכשיו, כשהשוק מתעורר, ניתן לראות כי למרות העלייה בביקושים, יש גם עלייה משמעותית בהוצאות הקבועות והשוטפות של בעלי האולמות.

כמו צייר מוכשר שיודע לעצור מדי פעם ולהתבונן על יצירתו ואז לחזור ליצירה ולבצע בה שינויים, גם במקרה זה, אני ממליץ לכל בעלי האולמות לעצור ולבצע חישוב מסלול מחדש. כיום, הכרח המציאות הוא תוכנית עסקית חדשה - להבין במדויק את המשמעויות הכלכליות של העידן החדש ולהתאים אליהן את התמחור, ההוצאות והתזרים על מנת שתוכלו לשגשג בתקופה שלאחר הקורונה.

בנוסף, יש להמשיך לייצר מקורות הכנסה מקבילים (כמו שירותי קייטרינג פרטיים, שליחויות מזון וכדומה), על מנת ליצור בסיס תזרימי יציב יותר שיוכל להתמודד עם כל שינוי שיגיע.

הכותב הוא מומחה בייעוץ ובהדרכת מיומנויות עסקיות ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים

פואד דיבסי מנהל סניף פתח תקווה בנק הפועלים (צילום: פרטי)
פואד דיבסי מנהל סניף פתח תקווה בנק הפועלים (צילום: פרטי)

פואד דיבסי: "הערכת מצב של העובדים והלקוחות"

עבור עסקים החוזרים לפעילות לאחר תקופה ממושכת של סגרים, ובמיוחד עסקים כמו אולמות אירועים שתהליך חזרתם הוא הדרגתי, חשוב לבצע הערכת מצב בנוגע למספר נושאים מהותיים: מצבת העובדים, כמה מהם צפויים לחזור לעבודה, וכמה נדרש לגייס; מצב הלקוחות הקבועים והידוק ותחזוק הקשר עמם באופן שוטף וגיוס לקוחות חדשים; וניהול קשר הדוק עם הספקים לצורך המשך שיתוף פעולה יציב. הפרמטרים האלה הם עוגן חשוב לטובת חזרה בטוחה לשגרה.

במקביל, יש לנהל תזרים מזומנים הדוק עד להתייצבות ולחזרה לשגרה מלאה, ואם קיים פער תזרימי - להיפגש עם הבנקאי המלווה בסניף, כדי לדון בצורכי העסק ולגשר על הפער מהר ככל האפשר. טיפ חשוב נוסף הינו מעבר להזמנות דיגיטליות, כך שלקוח יכול לראות באופן שוטף באתר החברה מתי נשארו ימים פנויים ולשריין לעצמו אירוע, ומיד עם קבלת הפנייה יחזור נציג מטעם האולם ללקוח לתיאום פגישה לסגירה סופית.

הכותב הוא מנהל סניף פתח תקווה בבנק הפועלים

על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.
אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.