על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

אבי בן חמו: "שיניתי את רישיון העסק למסעדה"
"מתחם האירועים המפואר שלנו פועל מ־2008 והוא משתרע על 12 דונם, כולל אולם גדול שיכול להכיל 1,000 אורחים ואולם קטן יותר עד 500 איש. הייחוד שלנו גם בתפריט המאוד איכותי וגם בכך שיש במתחם מלונית קטנה המכילה שש סוויטות שמיועדות לחתן ולכלה ולבני משפחותיהם אחרי האירוע, כולל ארוחת בוקר מפנקת.

"אני הצטרפתי באופן זמני מההתחלה כי חמי נכנס כשותף לעסק, אבל אז התוכנית השתבשה ובמקום מילוי מקום של חודש אני משמש כמנכ"ל המקום כבר 13 שנים ברציפות".

"בסגר הראשון ישבתי בבית וחשבתי מה לעשות. מאחר ורק למסעדות היה מותר לעבוד, שיניתי את רישוי העסקים למסעדה וזה נתן לנו אוויר לנשימה. בשלב השני החלטתי לאמץ את הרעיון של הגשה כמו במסעדה גם לאולמות האירועים. יש לא פעם בעיה שאורחים מבוגרים נאלצים לעזוב לפני הגשת המנה העיקרית בגלל השעה המאוחרת. אז שיפצנו והפכנו למטבח פתוח שפועל ככה עד היום. כעת, כל אורח שמגיע יכול להזמין ישירות מהתפריט את כל המנות שהוא רוצה, בלי קשר להתנהלות של החתונה".

"מאז סיום הסגר השלישי היומן שלנו לחודשים הקרובים מלא, וזה כולל לקוחות שדחו את החתונה שלהם קרוב לשנתיים כי רצו להתחתן רק אצלנו. מצד שני, בימי ההפצצות מעזה בשבוע שעבר שוב חווינו דחיות וביטולים. כמו כולם בענף, גם לנו יש קושי בלהחזיר עובדים שיצאו לחל"ת, גם בגלל שחלקם מצאו עבודות בתחומים אחרים. מתוך 150 מלצרים שהעסקתי, נשארו עשרה בלבד. כל השאר הם עובדים חדשים שצריך להדריך ולשפשף וגם לשלם על הטעויות שלהם. ובאמת, כשחזרנו לעבוד אחרי ל"ג בעומר זה היה מבחינתנו כמו לפתוח אולם חדש עם צוות שלא מכיר עדיין אחד את השני".

הכותב הוא מנכ"ל מתחם האירועים "טרויה". מתחם בני דרום, אשדוד. טל': 1-800-800-870

בן חמו (צילום: יחצ)
בן חמו (צילום: יחצ)


שלומי ויצמן: "לתגמל את העובדים החיוניים"

"את הקייטרינג הקמתי לפני כעשר שנים, ובהמשך הצטרף חברי מהמילואים אהוד אנטמן, שהוא טבח מקצועי שעבד אצלי בהתחלה כשכיר ובהמשך צירפתי לשותפות. לא באתי מרקע של בישול, אבל אני איש מארח במהות שלי. על המפיות שלנו כתוב 'אנשים שעושים אוכל', כי אנחנו אנשים של אנשים. מאוד חשוב לנו להבין את הרצונות של הלקוח וליישם אותם. הלקוחות שלנו הם גם פרטיים וגם חברות ועסקים, ואנחנו יודעים לעשות קייטרינג גם לאירועים של 5,000 איש.

"עד שהגיעה הקורונה הענף היה בשיא עם אירועים בהיקפים גדולים יותר, במיוחד באירועים העסקיים של ענף ההייטק - ואז נכנסנו לסגר הראשון כמו רכבת שטסה במהירות 200 קמ"ש ונעצרת בבת אחת. היה כאוס, כי בהתחלה חשבנו שזה יסתיים תוך שבועיים־שלושה. כשיצאנו מהסגר הראשון - שם היה לנו משבר לא קל. במהלך התקופה ביצענו כמה התאמות שבדיעבד עזרו לנו לשרוד - צמצמנו את המערכת והשארנו רק עובדים שהיו חשובים לנו, התחלנו לראשונה לעשות שליחויות של אוכל מוכן גם ללקוחות פרטיים וגם לעובדי חברות שעברו לעבוד מהבית - ונכנסו לשת"פ עם גן האירועים 'עדן' בקיבוץ ניר אליהו בתור המטבח המבצע שלו".

"בתקופה מאז סיום הסגר השלישי העבודה בטירוף - כל יום חתונה. הבעיה היא בכוח האדם שאי אפשר לגייס למרות שהשכר בתחום קפץ מאוד, כי מי שיצא לחל"ת לא רוצה לחזור לעבוד. חבל רק שבשבוע שעבר חזרו הטילים מעזה שגרמו לנו לכמה וכמה ביטולים של אירועים. הקורונה לימדה אותי שיש להפעיל מערכת רזה שיודעת לעשות הכל כמו יחידה מובחרת. היום אני יותר מדויק בעסק, מבין את היקף העבודות אל מול כוח האדם - ומחזק את העובדים שכן חיוניים ואף מתגמל אותם יותר".

הכותב הוא בעלים משותף של "אנדיב קייטרינג", ארז 12, שדי חמד. טל': 052-4605305
ויצמן (צילום: פרטי)
ויצמן (צילום: פרטי)


נאור נרקיס: "חשיפה בקהילות המתחתנים בפייסבוק"
תהליך קבלת ההחלטות בתחום האירועים היום מושפע מאוד ממה שקורה בקהילות הדיגיטליות הרלוונטיות. ברשת שורה של קהילות פייסבוק לכמעט כל סוג ואופי של מתחתנים ומתחתנות.

נוכחות דיגיטלית בקהילות האלו יכולה להגדיל מאוד את כמות האנשים הרלוונטיים שנחשפים לקונספטים ולשירותים שונים בתחום האירוח, הקייטרינג והאירועים. עם זאת, מנהלי הקהילות האלו לא יתירו לכל בעל או בעלת אולם להיכנס אליהן ולפרסם תמחורים ופרסומים. צעד כזה עלול להתקבל אפילו בהוצאה שלכם מהקהילה, ולכן עליכם לעשות זאת בצורה מתוחכמת יותר.

"ראשית, מפו את הקבוצות הרלוונטיות (חיפוש קל בפייסבוק עם המילה ״כלות״ או ״מתחתנים״ יניב לכם שלל תוצאות). שנית, הכינו רשימה של הלקוחות הכי מרוצים שלכם ובקשו מהם להעלות תמונות מתוך האירוע לאחריו ואף לפרסם סיפור אישי שמתאר כמה עזרתם להם ביום המאושר שלהם. כמובן, עשו זאת בטפטופים. כדי שזה לא ייראה כמו תהליך שיווקי מהונדס מדי. צעד כזה יבטיח חשיפה יפה וחדשה לעסק שלכם במחיר אפסי".

הכותב הוא מומחה לנטוורקינג ולניהול קהילות בפייסבוק ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים.

נרקיס (צילום: צוף פטרסון)
נרקיס (צילום: צוף פטרסון)


משה אליהו: חשיבות התגובה למציאות החדשה

"הקורונה כידוע פגעה בצורה קשה במשק, ובעיקר בציבור העצמאים, כאשר מסעדנות ואולמות האירועים היו מהענפים שנפגעו בצורה החמורה ביותר. בעלי עסקים שהצליחו לשרוד ולהתגבר על המצב היו אלו שידעו עוד לפני הקורונה לנהל את עסקיהם בצורה יעילה מבחינת ההוצאות: ניהול תפעולי הדוק, העסקת כוח אדם בצורה יעילה, צמצום למינימום של הוצאות מיותרות, הקפדה על ניהול תזרים מזומנים מסודר, עם יצירת עודפים שישמשו את העסק במצב חירום".

"במקביל הגיבו העסקים האלה גם במהירות למציאות החדשה שנוצרה: מעבר למשלוחים ולאיסוף עצמי במסעדות, ושינוי מושכל במגוון המוצרים הנמכרים כדי שיתאימו לרוח התקופה. למשל, הצעות למכירת ארוחות שלמות ארוזות למשפחות לסופי שבוע, תוך הקפדה על רמת היגיינה גבוהה, וכמובן מעבר ופריסה רחבה יותר של השימוש בדיגיטל לביצוע רכישות והזמנות אונליין של מוצרי מזון ובכלל. אין ספק שכולנו למדנו והפקנו לקחים מהמשבר שפקד אותנו ב־2020, וחלק מהכלים שבעזרתם התמודדו העסקים בזמן הקורונה שימשו אותם גם במציאות שנכפתה עלינו נוכח סבב הלחימה בדרום, ויוכלו לשמש אותם גם בעתיד".
הכותב הוא מנהל סניף יבנה בבנק הפועלים

אליהו (צילום: פרטי)
אליהו (צילום: פרטי)

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.