העסקים בישראל המוגדרים "קטנים ובינוניים" אחראים לכ־1.8 מיליון משרות, שאותן מאיישים כ־61% מכלל המועסקים במגזר העסקי. העסקים הקטנים הללו גם אחראים לכ־54% מהתוצרת במגזר העסקי.

אומנם שנת הקורונה הייתה קשה במיוחד לעסקים הקטנים והבינוניים, אבל לצד הקושי חזינו גם במגמה מעניינת של פתיחת עסקים קטנים חדשים בישראל, בין היתר בקרב מי שהיה עד לפני פרוץ המגיפה שכיר, והחליט דווקא בעת הזו להגשים את החלום ולפתוח עסק.

כל מי שחשב לפתוח עסק בחייו יודע שהשלב החשוב ביותר הוא שלב המימון. המימון יכול להפיל את החלום בבת אחת, אבל קבלת מימון מהבנק - באופן כללי ובפרט בתקופה כזו - היא לא דבר מובן מאליו.

בדומה לסטארט־אפים שנעזרים בקרנות מימון, גם לעסקים הקטנים יש כעת אלטרנטיבה. קוראים לה קרן נתן, קרן פילנתרופית שמזינה את עצמה, מספקת הלוואות ללא ריבית, והחזרי ההלוואות הם למעשה הכסף המעגלי שיעזור לבעל העסק הבא. מיד נעמיק בשאלות איך זה עובד ועבור מי, אבל זה אולי הזמן לציין כי בשונה מסטארט־אפים, הקרן הפילנתרופית אינה שותפה בעסקים ותפקידה הוא להעניק מימון לעסקים קטנים למי שהבנק לא מאפשר לו זאת.


זיכרונות מהמרינה


קרן נתן נוסדה בזכות נייטי קירש, יהודי־ציוני, מיליארדר דרום אפריקאי שהונו מוערך בכ־5 מיליארד דולר. קירש, המתקרב לגיל 90, הוא יזם ותיק שעשה את הונו ברשת מחסני הענק האמריקאית Jetro Cash and Carry, המאפשרת לקנות סחורה בכמויות גדולות, במזומן, במחיר נמוך ביותר. במסגרת פעילות הפילנתרופיה שלו, הוא סייע במימון של 20 אלף עסקים בסוויזלינד באפריקה, מתוך מחשבה שיש לתת לאנשים חכות במקום דגים, כדי שיוכלו להתפרנס.

"אנחנו מעניקים סיוע למי שהבנק לא נותן לו. ומדוע הוא לא נותן? לא כי יש איזושהי בעיה, אלא כי אין לו את הרקורד הנחוץ", אומרת דורית סימנוביץ' להב צור, שמנהלת את קרן נתן מיום הקמתה, לפני 14 שנה. "למשל, זוג נשוי עם שלושה ילדים. מן הסתם כבר יש להם משכנתה והלוואה נוספת שהם לקחו כדי לרכוש רכב, אולי הלוואה לנסיעה או לחגיגות בר מצווה ושיפוץ הבית, החיים עצמם. ובכך נגמר להם האשראי הבנקאי, גם אם הם שניהם משתכרים היטב. מה שקורה הוא שאם אחד מבני הזוג רוצה לפתוח עסק, לבנק כבר אין אשראי פנוי להעניק. וזו דוגמה למי שפונה אלינו, מי שבכל זאת רוצה לפתוח עסק ויש לו רק חלק מהמימון או אין לו מימון כלל".

כשקירש הגיע לארץ הוא מימן את אחד הפרויקטים הגדולים בה: הקמת המרינה בהרצליה. זה היה לפני 30 שנה, אבל הוא חש שהונו צריך לעזור ליזמים הקטנים, לבעלי העסקים הפרטיים, שכל מה שעומד בינם לבין הגשמת חלומם הוא קצת כסף. אפילו לא יותר מדי.

דורית להב צור (צילום: איציק שוקל)
דורית להב צור (צילום: איציק שוקל)

אפשר לקרוא לזה בנקאות חברתית?
"ההגדרה המדויקת יותר היא קרן פילנתרופית. ההחזר של היזם הוא בעצם הספתח של היזם הבא, ואנחנו הקרן היחידה שלא גובה ריבית על הלוואות. כשאנחנו מעניקים את הכסף, אנחנו מסבירים שכל החזרלמעשה נותן הזדמנות לבעל עסק אחר. התקציב שלנו מורכב כאמור מתרומה של התורם, שנכנסת בכל שנה. ולו, כל מה שהיה חשוב זה לתת הזדמנות שווה, לא רק לתת תרומה שהולכת לאקדמיה או לרפואה, אלא כזו שתיועד במיוחד לפרט הבודד, לעודד צמיחה של אנשים ולתת את המקום לעסקים הקטנים והפשוטים".

עד כה העניקה קרן נתן הלוואות בסכום כולל של 110 מיליון שקל ל־1,300 עסקים, מתוכם 40% נוסדו בידי נשים. הסכום המקסימלי להלוואה הוא 240 אלף שקל, והסכום הממוצע להלוואה הוא 110 אלף שקל. כל ההלוואות הן ללא ריבית וללא הצמדה, לתקופה של חמש שנים. שיעור חדלות הפירעון מיום הקמת הקרן הוא 10%. מתחילת 2021 אושרו 60 הלוואות להקמת עסקים חדשים, ועד לסוף השנה יינתנו עוד כ־100 הלוואות לאותה מטרה.

מהם הקריטריונים לקבלת הלוואה?
"קודם כל היזמים צריכים לעבור בבנק, בין אם הם נתקלים בסירוב ובין אם הם מקבלים הלוואה חלקית. הקריטריון השני הוא להיות יזם שזה עסק חדש עבורו, אבל יש לו ניסיון והכשרה בתחום שבו הוא רוצה לפתוח את העסק. אנחנו רוצים מאוד שהעסק יצליח, וכדי שזה יקרה, הפרמטר החשוב ביותר מבחינתנו הוא ניסיון והכשרה בתחום, וכמובן - המבקש חייב להיות אזרח ותושב ישראלי".

ומה בנוגע לתוכנית עסקית?
"אדם צריך שיהיה לו רעיון שמלווה בתוכנית עסקית בסיסית. אנחנו צריכים לראות במפגש הראשון שיש היתכנות כלכלית. התוכנית העסקית כוללת קורות חיים, פירוט השקעות, תמחור, מוצר, שירות. כמובן לא משהו כמו בסטארט־אפ. חשוב לי לציין שאנחנו לא תומכים בסטארט־אפים, אלא בעסקים פרטיים וקטנים. מדובר במיקרו־פיננסים. אדם שרצה לפתוח עסק ופנה לבנק - וסורב".


העדפה מתקנת


סימנוביץ' להב צור הגיעה לקרן מתחום המלונאות ולאחר עיסוק ארוך שנים בשיתוף מגזרים עסקיים שונים. "הכרתי במהלך שנות עבודתי חברות רבות ופעילויות מגוונות בתעשייה, מכל מיני ענפים, מה שמאפשר לי כיום, מלבד ההלוואה, לתת את הערך המוסף הזה לקרן ולהשתמש בנטוורקינג הרחב לטובת בעלי העסקים הקטנים לכל מיני חיבורים נחוצים".

אומנם קרן נתן לא עוסקת במנטורינג בליווי, אלא בהלוואה עצמה, אבל סימנוביץ' להב צור מתייחסת לכל אחד מבעלי העסקים שאותם היא פוגשת וגם מאשרת להם את ההלוואה באותה דאגה כמו לילדים.

מצבעה לזיווד (צילום: גלעד גטנט פרדו, יחצ)
מצבעה לזיווד (צילום: גלעד גטנט פרדו, יחצ)

"יש לי את התפקיד המרתק ביותר שיכול להיות כי אני פוגשת אנשים, ומי שאוהב אנשים, זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות לו. אני זו שעושה איתם את הפגישה הראשונה בראיון, ואין כמעט עסק שמקבל הלוואה ואני לא מגיעה אליו. הסיפוק הגדול ביותר הוא לראות איך העסק נולד ובסוף קורה. אני מתרגשת מזה, גאה בזה. מהרגע שהם פגשו אותי והמיזם אושר, נולד העסק. התהליך קצר, אבל הקשר איתם הוא לשנים ארוכות, והוא נשמר".    

בקרן נתן מקפידים על מה שמכונה "ניהול רזה", ועובדים בה ארבעה אנשים בלבד. "אני עוברת על כל בקשה שמתקבלת. בין אם אלו 100 בקשות ובין אם הן 1,000. הכל עובר דרכי. אני מכירה כל יזם וכל סיפור".

מה סוד ההצלחה של העסקים בעינייך?
"קודם כל, בשביל להיות בעל עסק צריך להיות יזם. נוסף לכך צריך המון תעוזה וחריצות, נחישות ובערה. הכוונה היא שאדם יהיה להוט מאוד. להט עבורי היא מילה נרדפת ליזמות, ואדם שיש לו להט יצליח ללא כל צל של ספק". 

אתם למעשה נותנים הלוואות עם "העדפה מתקנת" לכל המגזרים בארץ, ללא הבדל דת, גזע או מין. מהם התחומים העיקריים שעומדים בקריטריונים?
"תעשייה, חקלאות, אופנה, מזון, קוסמטיקה. כל מה שאינו סטארט־אפ או מקצוע חופשי כמו משרד עורכי דין לצורך העניין. תחום החקלאות התפתח מאוד, במיוחד בתקופת הקורונה, שהייתה ייחודית ומאתגרת בפני עצמה. עד לפני הקורונה לא היו לנו פניות בתחום הזה. נישה שהתפתחה מאוד בשנה החולפת היא חקלאות הידרופונית - גידול ללא כימיקלים על בסיס מים.

היו לנו השנה לא מעט פניות בתחום הזה, והקמנו בעקבותיהן כמה חוות הידרופוניות מצליחות מאוד. אחת מהן היא פרי יוזמה של שמוליק לרר מכפר חב"ד, שהקים חווה כזאת עם מינימום סיכון, ומהיום הראשון כבר התחיל להרוויח".

תחום חשוב נוסף שפרח בתקופת הקורונה הוא התעשייה. סימנוביץ' להב צור מספרת כי לפני כמה שנים פנה אליה היזם גלעד גטנט פרדו, שעבד במצבעה שעושה זיווד של חלקים לחברות הייטק מוכרות ולתעשיות צבאיות. גטנט פרדו היה שכיר, עד שהמפעל שבו עבד נקלע לקשיים תזרימיים. הוא ראה בכך הזדמנות, וביקש לרכוש את המפעל. "

חקלאות הידרופונית (צילום: שמואל לרר, יחצ)
חקלאות הידרופונית (צילום: שמואל לרר, יחצ)

גלעד החליט שיש פה הזדמנות פז לרכוש את העסק. הוא ביקש הלוואה והצליח להציל את המפעל. זו דוגמה שאני אוהבת מאוד, והיא אחת מני רבות. כשמישהו עובד בעסק, ויש לו הזדמנות לרכוש אותו - בעיניי אין יותר טוב מכך. הוא מכיר את העסק, את הלקוחות, את הספקים ואת העובדים. ואני אוהבת מאוד לתמוך בעסק קיים. כשאחד העובדים בו רוכש אותו, תחשבי איזה קידום נפלא זה לעובד".

ישנם קריטריונים של גיל?
"אין לנו מגבלת גיל. יזם יכול להיות צעיר וגם בן 75, ולשניהם כמובן הבנק לא נותן הלוואה. היה לנו סיפור על מישהו בן 75 שרצה להקים מפעל שבבים, היה לו ניסיון עבר עשיר ותוכנית עסקית טובה. כמובן הבנק לא נתן לו הלוואה, אבל הוא הצליח לקבל אצלנו את ההלוואה וכבר החזיר את כל הסכום".

סימנוביץ' להב צור מספרת שתחום נוסף שהם אוהבים מאוד לתמוך בו הוא חינוך וגני ילדים. "עשינו פיילוט מוצלח מאוד במגזר הדרוזי בצפון, שם כמעט בכל כפר יש פעוטון שנפתח במימונה של הקרן וכן צהרונים עם חוגי העשרה לחברה הערבית. לצד זאת, יש גם גן ילדים וצהרון שפתחנו סמוך למכון ויצמן, למי שעובדים שם שעות ארוכות ונזקקו למענה לילדים".

איך זה עובד כעסק?
"הכלל הוא שהיזם חייב להתפרנס מהעסק. זה הרי לא עסק חברתי. הוא מתפרנס מכך שהוא מקים צהרון ומשלמים לו, בין אם על פעילויות ובין אם על חוגים".

איך את מסבירה את ריבוי הבקשות בתקופת הקורונה?
"קרה דבר מעניין מאוד כי לצד המשבר אנשים מצאו את עצמם בבית, מחשבים מסלול מחדש. חלקם לא ידעו אם לחזור לעבודה אחרי החל"ת, וסברו שזה הזמן להגשים את החלום ולפתוח עסק. בשנה האחרונה עבדנו פול טיים, התארגנו בזום ופתחנו 130 עסקים חדשים בתקופת הקורונה".

יש לכם מכסה שנתית?
"אני לא מוגבלת. המכסה שלי ל־2021 היא 140 יזמים, אבל יש לי גם יכולת לעשות 200. כלומר, מבחינתנו החזון ל־2022 הוא להכפיל את מספר העסקים שמקבלים הלוואה בשנה, ואולי גם להתחיל לשלב מנטורינג בקרן"