סילבי אורן: "חלום יחידות האירוח התגשם"

"חיים, בעלי, ואני הקמנו את המשק במושב נתיב הגדוד בבקעת הירדן ב־1981, ואנו מגדלים ענבים, תאנים, תמרים ועוד. לפני שמונה שנים פתחנו בעזרת משרדי התיירות והחקלאות מרכז מבקרים צמוד, כי התרשמנו שיש רצון וביקוש של קבוצות מטיילים להפגש עם חקלאים ולהתרשם ממה שהם מגדלים ומייצרים."

"אני עושה להם את ההדרכה במושב, במטעים ובכרמים. במרכז המבקרים אנו מתרכזים בהליך הפקת שמן הארגן, כולל הסבר על סגולותיו הטובות של השמן הזה. יש לנו שלושה עובדים בחלק התיירותי, ועוד עובדים בענפים האחרים במשק - כולם מהאזור. הבנים והבנות שלנו גם עובדים איתנו, אף על פי שחלקם כבר לא גרים במושב".

"כשהגיעה הקורונה - מרכז המבקרים נדם, וגם היצוא לחו"ל נפסק. למזלנו, באו לעזרתנו 'אלוהי החקלאים', שאלה אנשים שהתנדבו לעזור לשווק את הסחורה דרך קבוצות מכירה ברחבי הארץ. באותה תקופה הציע הבנק לממש חלום ישן שלי - להקים יחידות אירוח. תחום התיירות הכפרית מאוד התפתח בעמק הירדן, והתברר שלאנשים יש צורך לטייל באזור יותר מיום אחד, כי סגרו להם את חו"ל. אז לפני כחודשיים סיימנו את בנייתן של חמש יחידות אירוח, והשוק לומד להכיר אותנו ואת מה שיש לנו להציע".

"לאחרונה התחלנו לעבוד עם חברה שעושה מחקר על סגולותיו של החלב (הלטקס) שמפיקים מתאנים, שרופאים בבריטניה מצאו שהוא יעיל נגד סרטן המעי. במקביל, צמצמנו את השטחים החקלאיים, כדי להתמקד באירוח קבוצות, בשמן הארגן ובהשכרת מרכז המבקרים לאירועים. תקופת הקורונה לימדה אותי שאדם צריך לקחת את גורלו בידיו - ולא להיכנס למרה שחורה בגלל מה שסביבו. לי, למשל, נוצרו חלון וטווח זמן להגשים את חלום יחידות האירוח, שזאת הזדמנות שהייתי יכולה רק לחלום עליה בכל תקופה אחרת".

הכותבת היא בעלים ומנהלת משותפת של "משק אורן – תיירות חקלאית ומרכז מבקרים".
מושב נתיב הגדוד, עמק הירדן. טל': 073-7585786,  arganoil.co.il

יורם אברג'ל קרוואן העמק (צילום: פרטי)
יורם אברג'ל קרוואן העמק (צילום: פרטי)

יורם אברג'ל: "משכירים קרוונים למחויבי בידוד"

"את החברה להשכרת קרוונים הקמתי עם רעייתי גלית בשנת 2014, אחרי שסיימתי את שירותי במשטרה. היום זה עסק משפחתי, וגם הילדים עובדים איתנו. התחלנו עם שני קרוונים נגררים, וכיום יש לנו 24־30. אנחנו עובדים בכל הארץ, אבל בעיקר בחוף גופרה ובחופים וחניונים בסובב כנרת, כמו פארק הירדן וחופי הגולן. הלקוחות רק צריכים לבוא וליהנות, כי אנחנו דואגים לכל מראש - ההובלה של הקרוונים, החיבורים למים ולחשמל, רשת צל, שולחנות, כיסאות, סדינים וכריות ועוד. אנחנו גם משכירים קרוונים ללינה עבור אומנים וחברי צוות בפסטיבלים שונים ברחבי הטבע".

"את סטירת הלחי הגדולה קיבלנו כבר בסגר הראשון, עם גל של ביטולים בחול המועד פסח אשתקד. מאידך, כשהחלו ההקלות, התברר שיש לנו יתרון ברור בתחום, כי כל קרוון הוא בעצם קפסולה משפחתית. כולם ישנים ביחד - וזו חוויה שלא תשיג בשום מלון. בנוסף, קיבלנו המון הזמנות לקרוונים מחקלאים ובעלי משקים שהפועלים שלהם היו צריכים בידוד אבל היו חייבים להמשיך לעבוד, כי במקום כמו רפת, למשל, אי אפשר לעצור את העבודה. לקחתי מהם מחירי עלות בלבד, כי זו תקופה יוצאת דופן".

"לאורך כל התקופה לא הוצאנו אף עובד לחל"ת וספגנו את העלויות ברצון. זה לא היה פשוט, כי בתחילת המשבר ירדנו לאפס הכנסות, כשהיו עדיין ההוצאות של הביטוחים וההלוואות והתחזוקה של החניון והקרוונים. גם הקפדתי כל התקופה לא לקחת כסף ממי שביטלו הזמנה. תמיד אמרתי שהפרנסה היא מלמעלה, ושהדברים האלה בסוף מתאזנים - וזה באמת מה שקרה. כמעט כל המבטלים חזרו אלינו, רובם יותר מפעם אחת, ואפילו שלחו חברים שלהם. זה לדעתי בין השאר כי לא גבינו שקל על הביטולים".

הכותב הוא בעלים ומנהל משותף של "קרוואן העמק". זלמן שז"ר 72, בית שאן, וחוף גופרה בכנרת.
טל': 052-8917610. www.caravalley.co.il

שלומי לחנה (צילום: יח''צ)
שלומי לחנה (צילום: יח''צ)

שלומי לחנה: "לינה ואטרקציות בחבילה משולבת"

"הכניסה לשגרת קורונה תחת הגבלות לא פשוטות של חופשה בחו"ל העלתה את הביקוש לנופש בארץ לרמה גבוהה מאוד. חשוב שהעוסקים בענף התיירות הכפרית יפנימו שמדובר כאן בהזדמנות פז לחשוף את עצמם לקהלים חדשים. החתירה של כל עסק ללקוחות נאמנים וחוזרים חשובה בימים אלה פי כמה, ולכן חשוב שבעלי הצימרים לא יסתכלו בראייה קצרת טווח, אלא יעשו דברים שיגרמו ללקוחות לרצות לבקר שוב ושוב".

"למשק אורן הייתי ממליץ לעדכן באתר מרכז המבקרים שלו על הצימרים החדשים שנפתחו ולהפך. הלקוח מבקש לראות חבילה משולבת של לינה ואטרקציות. סרט התדמית מצוין, והביקורות בגוגל מעודכנות וטובות. כל נושא ה־well being נמצא בתנופה, והפעילות שלהם יושבת בדיוק על מגמה הולכת וגדלה של צרכנים למזון בריא. העסק של השכרת קרוונים יושב גם הוא על צורך קיים של משפחות המעוניינות לנפוש לבד ובמסגרת שונה וחריגה בנוף. הייתי ממליץ לו לשפר את הוויזואליות באתר, לשלב יותר תמונות ואף לפתוח ערוץ אינסטגרם".

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה במכללה למינהל ובמרכז לצמיחה פיננסית

קארין שוורץ (צילום: פרטי)
קארין שוורץ (צילום: פרטי)

קארין שוורץ: "למנף את הביקוש לתיירות פנים"

"ענף התיירות הוא אחד מהענפים שנפגעו בצורה הקשה והמשמעותית ביותר בעקבות משבר הקורונה. עם זאת, לאור החשש מטיסות לחו"ל וההגבלות על החוזרים מחו"ל נוצר מצב שתיירות החוץ הצטמצמה משמעותית ונוצר ביקוש רב לתיירות פנים. ניתן לראות במצב החדש הזדמנות לענף התיירות המקומית להגיע לקהלים שללא המשבר כנראה שהיו בוחרים לטוס לחו"ל, ולספק להם חוויה אטרקטיבית וכוללת. זאת מתוך שאיפה שהדבר יביא להיכרות עם מקומות חדשים בארץ, שלולא הקורונה לא היו מגיעים לנפוש בהם".

"משבר הקורונה אילץ בעלי עסקים לעשות חישוב מסלול מחדש ולהבין כי עליהם להתאים את עצמם למציאות המשתנה. בתחום התיירות לדוגמה, אפשרו צימרים ומתחמי אירוח למבודדים לשהות אצלם, ובכך השכילו לייצר לעצמם הכנסות בתקופה זו. בעלי עסקים רבים זיהו הזדמנות במצב החדש שנוצר והצליחו למנף את העסק. זאת לצד התנהלות פיננסית נכונה, ניהול תזרים מזומנים קפדני וליווי בנקאי צמוד, שהביא לכך שעסקים אף יוצאים מחוזקים מהמשבר".

הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף בית שאן בבנק הפועלים