קביעת מס על שימוש בכלים חד־פעמיים ועל משקאות ממותקים - שינוי כללי התנהגות וקידום אורח חיים בריא ולא לצורך התעשרות קופת המדינה. משרד האוצר פרסם בימים אלה, כחלק מטיוטת חוק ההסדרים לשנים 2021־2022, קביעת מדיניות מס מכוונת התנהגות. במאמר זה נתמקד בשני נושאים שהצליחו לעורר בציבור עניין רב וריבוי דעות, מאז פורסמה טיוטת חוק ההסדרים.

הנושא הראשון הוא "הפחתת השימוש בכלים חד־פעמיים מפלסטיק". כדי להפחית את השימוש בכלים חד־פעמיים מפלסטיק, לנוכח ההשפעות החיצוניות השליליות והנזקים הסביבתיים הכרוכים בייצורם, בצריכתם ובסילוקם, מוצע להטיל מס קנייה על כלים חד־פעמיים אלו. בדברי ההסבר להצעה צוין: "צריכת כלים חד־פעמיים מהווה איום חמור על המערכות האקולוגיות וכן על בריאות הציבור אשר נחשף לחלקיקי מיקרו־פלסטיק שמתפזרים במים, בקרקע ובאוויר".

עוד צוין כי מטרת ההצעה להביא להפחתת הצריכה בכלים חד־פעמיים ועל מנת לעודד את הציבור למעבר לשימוש בכלים רב־פעמיים ובכך להפחית את הנזק הסביבתי. לעמדת משרד האוצר, הטלת המס תאפשר שינוי התנהגות באופן גמיש, תוך שמירה על מרחב בחירה וחלופות אפשריות כגון כלים רב־פעמיים. כך, בהתאם לעיקרון "המזהם משלם", מי שיבחר לצרוך כלים חד־פעמיים ברמות גבוהות יותר, יישא באופן משמעותי בעלות הנזק הסביבתי.

הנושא השני הוא "קידום אורח חיים בריא", ובמסגרתו העלאת מס קנייה עבור משקאות ממותקים ומשקאות עם תחליפי סוכר (ממתיקים מלאכותיים וטבעיים), כדי לצמצם את התחלואה העודפת הנגרמת מצריכת משקאות אלו. בדברי ההסבר להצעה צוין כי קיימת מגמת השמנה מדאיגה בקרב אזרחי ישראל. מנתוני הלמ"ס משנת 2017 עולה כי 48% מהישראלים בני 20 ומעלה הם עם עודף משקל. ברור כי להשמנה השלכות בריאותיות קשות, בין היתר, עלויות עתק המושתות על מערכת הבריאות. בדברי ההסבר צוין כי השמנת יתר נובעת מהרגלי תזונה בעייתיים, בהם צריכה מוגברת של סוכר, ממתיקים ורכיבים מזיקים אחרים.

יודגש כי בשנים האחרונות מדינות רבות בוחרות להתמודד עם תופעת ההשמנה באמצעות מיסוי מזונות מזיקים בכלל ומשאות מתוקים בפרט. בין המדינות שבחרו להעלות את המס מצריכת משקאות מתוקים: פינלנד, דנמרק, מקסיקו, הונגריה וצרפת. מחקרים הראו שאכן קיימת אפקטיביות של מיסוי על הרגלי צריכה של אזרחים וכי אפשר להפחית משמעותית את צריכת המשקאות המזיקים ולהביא לשיפור ניכר בבריאות התושבים בטווח הארוך.

בשני המקרים שצוינו, כפי שאפשר לראות, מטרת משרד האוצר להביא לשינוי התנהגות כחלק ממדיניות חברתית, לצורך קידום אורח חיים בריא יותר בחברה הישראלית. לאחרונה נשמעת ביקורת רחבה, שלפיה מדובר בהעלאת מסים ושמטרת החקיקה להביא כספים לצורך התעשרות קופת האוצר. לעמדתנו, זו טעות לחשוב כך. אנו עדים למגמה פסולה, ובמשך שנים ארוכות התרגלנו לצרוך מוצרים המזיקים לבריאותנו. מטרת משרד האוצר היא לנסות ולחנך את השוק לשינוי הרגלי צריכה פסולים בחברה שבה אנו חיים.

דוגמה לכך, כפי שצוין לעיל, במדינות רבות בעולם, באמצעות העלאת מס הקנייה על משקאות ממותקים הצליחו להביא לשינוי הרגלי הצריכה ולעידוד אורח חיים בריא הרבה יותר. אפשר להשוות את העלאת מס הקנייה להחלטה לפני כמה שנים להעלות את המס על הסיגריות, בין אם הצליחו לשנות את התנהגות הצרכנים ובין אם לא, מדובר ב"מסי חטאים", שמטרתם לשנות הרגלי צריכה והתמכרויות "דרך הכיס", לפי העיקרון שצוין לעיל: "המזהם משלם". יובהר כי אין מדובר רק בחינוך השוק, אלא גם בהפחתת עלויות עתק המושתות על מערכת הבריאות, כתוצאה מצריכת המוצרים הממותקים שגורמים להשמנה בקרב הציבור ולמחלת הסוכרת הארורה.

בעבר החליטה הממשלה על הטלת מס רכישה על דירה שנייה ושלישית. מס רכישה זה, היה גם הוא שנוי במחלוקת, אולם אז לא ביקרו את הממשלה כאילו מדובר בהעלאת מסים, אלא בניסיון של הממשלה לצמצם את הביקוש לדירות מגורים.

בין אם העלאת המס תצליח לשנות לחלוטין את הרגלי הצריכה ובין אם תצליח להקטינם, ולו במעט, לעמדתנו, משרד האוצר מקדם פה מטרה נעלה ביותר להנהגת אורח חיים בריא בחברה שבה אנו חיים. אם במדינות רבות בעולם כבר הצליחו להביא לשיפור במצב הבריאותי של התושבים בטווח הארוך, אין כל מחלוקת כי אנו בהחלט צריכים לנסות ולקדם מהלך מבורך שכזה. ככל שהמהלך יצליח יותר, תצומצם הצריכה, ייכנסו פחות מסים לקופת המדינה, והמטרה תושג וגם זאת ראיה שאין מדובר בניסיון להעלאת המס.בבב

*גילוי נאות: עו"ד (רו"ח) ברזלי חבר בקבינט היועצים של שר האוצר אביגדור ליברמן