בכירים בקרן ברל כצנלסון טוענים כי מדיניות הממשלה להחזרת המובטלים לשוק העבודה, שכוללת את ביטול זכאותם של מרבית בני 45 ומעלה לדמי אבטלה, כשלה. בקרן מדגישים כי כ־69 אלף בני אדם צפויים לאבד בעקבות סעיף זה את זכאותם לאבטלה עד סוף השבוע. עוד הוסיפו כי קצב ההתאוששות האיטי של שוק התעסוקה עלול להותיר את רובם בלי עבודה ובלי דמי אבטלה. 

אביעד הומינר־רוזנבלום, מנהל מדיניות וחוקר בקרן ברל כצנלסון, חתום על נייר מדיניות חדש שבו מוצעים מספר פתרונות לסוגיה זו כמו: הכשרות מקצועיות ומתן דמי קיום למשתתפים, קצבת ביניים זמנית, מעבר לחל"ת גמיש (המודל הגרמני) ועוד.

"כאשר מאות אלפי ישראלים לא מצליחים לחזור לעבודה כבר חודשים ארוכים, והתחזיות של המדינה עצמה הן שרבים מהם יישארו מובטלים לפחות עד 2022, אסור להפקיר אותם מאחור ולהמשיך באופן גורף במתווה ביטול דמי האבטלה", מסביר הומינר־רוזנבלום. לדבריו "התעלמות מאנשים אלו היא בעיה ערכית, ופגיעה לטווח הארוך במשק הישראלי".

אביעד הומינר־רוזנבלום (צילום: אליה טל)
אביעד הומינר־רוזנבלום (צילום: אליה טל)


עוד הוסיף כי "בשל סיבות לא ענייניות, הממשלה הקודמת כשלה בניצול ההזדמנות שנקרתה לפתחה בימי השיא של המגיפה, לביצוע נרחב של הכשרות מקצועיות לרבים שנעשו מובטלים בתקופת הקורונה ולשדרוג יכולותיהם המקצועיות. ניתן לתקן באופן חלקי את הכשל, ולפתוח ללא דיחוי במבצע נרחב של הכשרות מקצועיות, שישדרגו את יכולותיהם המקצועיות של המובטלים ויקלו עליהם לאייש את המשרות הפנויות. בדומה למודל המוצע במתווה להעלאת גיל הפרישה, יש לתת למשתתפים כ־2,500 שקל דמי קיום, שיתמרצו אותם להשתתף בהכשרות, ויקלו עליהם את ההתמודדות עם תקופת האבטלה".