מאחורי הקלעים מתנהל בימים אלה מאבק על עתידה של קרן מעגלים. מעטים אולי שמעו עליה, אבל מדובר בקרן שעם הקמתה הוזרמו לקופתה על ידי המדינה 600 מיליון שקל, כדי לסייע לעובדים במקצועות שוחקים.

בסוף נובמבר יגיעו לסיומן עשר השנים שהוקצו לה, ומאחורי הקלעים רוגשות הרוחות. האם לאור הממצאים על אודותיה והביקורת שהוטחה בניהולה יש לה זכות להמשיך ולהתקיים?

מתוך 600 מיליון שקל שהוקצו בתחילת פעילותה נוצלו 370 מיליון שקל. בקופה נותרו 230 מיליון שקל ללא שימוש, כשחלק הארי שיועד למימון פנסיה מוקדמת לא נוצל. באוצר דורשים שהקרן, המעסיקה 20 עובדים עם הוצאות שכר של יותר מחצי מיליון שקל בשנה למנכ"לית יפה ויגוצקי שמשמשת בפועל גם כיו"ר הקרן, תגיע לסוף דרכה.

האוצר יכול לנצל את 230 מיליון השקלים ליעדים כמו מימון ההוצאות העודפות הנובעות מההחלטה על העלאת גיל הפרישה לנשים. אפשרות נוספת היא לממן חלק מתקציב העלאת שכר חיילי החובה בצה"ל.

מבקר המדינה פרסם בתחילת 2018 דוח ביקורת קטלני, שקבע שהנהלת הקרן בזבזה כספים, התנהלה שלא ביעילות, וכספים שנועדו להכשרה מקצועית שימשו בפועל לקורסים להעשרה ופנאי בניגוד ליעדים המקצועיים.

שלי יחימוביץ', ששימשה בזמנו כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ביקרה קשות את ההתנהלות. משרדי הנהלת מעגלים נמצאים בבניין הנהלת התאחדות התעשיינים בתל אביב. הסכם השכירות זכה לביקורת על כך שלא נבחנו חלופות אחרות.

למרות הביקורת, נעשים מאמצים להנשים מלאכותית את הקרן ולאפשר את המשך פעילותה, אולי במבנה ניהולי אחר. מנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינאל, יו"ר ארגוני המעסיקים דובי אמתי ומזכ"ל ההסתדרות ארנון בר־דוד סבורים שלמרות ההתנגדות, יש להמשיך את פעילות מעגלים במתכונת שונה.

בקרוב הם ייפגשו עם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ואז יוכרע גורל הקרן. גורמים בקרן מעגלים אומרים שלהמשך קיומה יש חשיבות רבה. "במהלך מגיפת הקורונה עשתה הקרן עבודה מדהימה, קיבלנו הרבה מכתבי תודה ממעסיקים, והצלחנו לסייע לאוכלוסייה שעד היום התייחסו לאנשיה כשקופים", הם אומרים.

מההסתדרות נמסר בתגובה כי עתיד מעגלים נמצא בימים אלה בדיונים. לא התקבלה תגובת יפה ויגצוקי.