לאחר שמחירי החשמל והדלק עלו, גם מחירי המים והתחבורה הציבורית צפויים לעלות. בממשלה חוששים מהמשך גל ההתייקרויות ומתחילים להרגיש את הלחץ הציבורי, אך מענה כלכלי ראוי לכך עדיין לא נראה באופק. ישראלים רבים כורעים תחת הנטל כשהתוצאה כבר מורגשת בכיסם וברקע מתעוררת מחאת צרכנים. שר האוצר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט התארח הבוקר (שלישי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס ליוקר המחיה ולעליית המחירים.

בפתח הראיון נשאל השר לשעבר האם היה מושך בחזרה מענקים שאנשי קיבלו עכשיו. על כך השיב: "המענקים האלה חלק ניתנו לא בצדק וחלק ניתנו בצדק. אנשים שקרסו ב-90 ימי סגר שהיו ולא היו להם הכנסות זה בסדר, אבל זה התבסס על דיווח אישי של אנשים שירדו מתחת לסף מסוים של מחזור, נראה לי ירידה של עד 40%. אלה שלא עשו את הדיווח האמיתי או בשגגה או בכוונה, יש כאלה ויש כאלה בלי צל של ספק והם צריכים להחזיר כל שקל שניתן להם, אבל אני במקום הממשלה כרגע עד אשר הדברים יתייצבו - הייתי עוצר את הדרישה, לא מבטל אותה. אותו בן אדם שדיווח דיווח שקר ושכנו שהיה איש הגון ולא דיווח ולא קיבל מענק, הוא משלם לאותו איש על דיווח שקר והממשלה עשתה מעשה נכון שנתנה בלי בדיקה בשעתו. לא לוקחים ריבית אבל צריך להחזיר כל שקל מהדבר הזה".

במענה לשאלה האם היה מזרים עוד כסף השיב שוחט: "באופן מאוד נקודתי, ספציפי ומאוד מצומצם. כולנו יודעים שהמשק פועל בהילוך יותר איטי, כל אלה שפועלים בהילוך יותר איטי כמו מסעדות לא צריכים לקבל אגורה כי יש להם הכנסות. יש כמה נקודות ספציפיות בהן יש קריסה מוחלטת ושם צריך לתת עזרה. צודק שר האוצר שהוא אומר שהוא רוצה לראות חודש אחד את תשלומי המע"מ".

"אני בעד שיתנו לאלה שנפגעו באופן אמיתי. אי אפשר ב-45 יום של האטה רצינית במשק. המשק פתוח, נסעתי אתמול בערב לחבר, עברתי את אבן גבירול ודיזנגוף, הסתכלתי ימינה ושמאלה במסעדות וראיתי שהיה מלא, השתגעתי", אמר והוסיף: "במועד הדיווח החודשי על חודש ינואר יראו באוצר מי נפל בצורה כזאת ולהם צריך לתת".

בהמשך התייחס למידת אשמתה של הממשלה בעליית המחירים, ואמר כי "יש עליית מחירים גדולה מאוד. אני אתחיל מהגורמים החיצוניים – מחירי התובלה הימית עלו בשנתיים האחרונות ב-700%, פי שבע. אנחנו מדינת ייבוא גדולה, כל מוצר שמגיע הנה ההובלה עלתה פי שבע. מחירי הדלק בחודש אפריל 2020 - חבית דלק עלתה 30 דולר, היום עולה 88 דולר. יש את ההתייקרות של ההובלה, את ההתייקרות של פי שלוש ממחירי הדלק שמשפיעים על מחירי המים, על התעשייה והחקלאות ועל ההוצאה האישית. צריך לזכור שהתפתחה אינפלציה בעולם, ואנחנו יחסית בסדר. בלי צל של ספק היו העלאות מחירים מסוימות בתקציב שבעיניי היו מוצדקות. כולן התייחסו לאיכות הסביבה, פחמן וההעלאות האלה. בסך הכול המיסים הנגבים בישראל הם קרוב ל-400 מיליארד שקלים. בשקל התוספת הייתה פחות ממיליארד".

למה העלו מיסים על שמנים לרכב? את הארנונה? למה העלו משקאות ממותקים? נשאל שר האוצר לשעבר. "יש נושאים שכרוכים בדברים המבניים שלנו, אין ספק שיש בישראל ריכוזיות גדולה מאוד ומונופולים מסוימים של יצרנים ויבואנים", השיב.

לסיום נשאל מה היה עושה עם החברות שהודיעו שהן מעלות מחירים לו היה שר אוצר כיום. על כך השיב: "קודם כל אני לוחץ עליהם. אנחנו משק חופשי אבל כל דבר מונופולי הייתי לוחץ עליהם. אני רוצה לחזור ולהגיד דבר נוסף, ארבע שנים לא היה חוק הסדרים שבו מטפלים בבעיות מבניות של המשק. ארבע שנים מטעמים שאתם יודעים בדיוק למה לא היה חוק הסדרים. בחוק ההסדרים הקיים יש ארבעה חמישה דברים שכולם באים להוריד מחירים – חשיפה לייבוא חקלאי במידה ובזהירות, עניין הכשרות, עניין של טיפול במונופולים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm