גנרל חורף ניפץ את מיתוס "אפקט ינואר" בשוק ההון, ותופעת תשואת היתר בחודש הראשון של השנה ניגפה בידי אחת המערכות החורפיות הקשות שידע העולם, ובו תשואת היתר היחידה נמצאה במפלס המים שכיסו חלק מהערים המרכזיות ברחבי הגלובוס.

הירידות מגיעות לאחר סיומת חגיגית ומוצלחת במיוחד לשנת 2021, שבה נסקו אפיקי ההשקעות לשיאים חדשים והניבו תשואות דו ותלת־ספרתיות למשקיעים. אחד מאפיקי ההשקעה המוצלחים היה שוק המניות הישראלי, שהגיב לחוזקה של הכלכלה הישראלית בימי הקורונה, שסייעה בהעלאת המדדים המרכזיים בעשרות אחוזים.


האור בקצה טבלת אפיקי ההשקעה שנבחנו בידי "וואלה! כסף" ו"מעריב־עסקים" מגיעה דווקא בחודש הירידות מהיחלשות הכלכלה הישראלית אל מול זו האמריקאית והאירופית. זו הובילה את שערי מטבעות הדולר והיורו לעליות של 2.73% ו־1.27%, בהתאמה, ביחס לשקל, במהלך ינואר 2022, והן היו התשואות החיוביות היחידות בטבלה.

שאר אפיקי ההשקעה בטבלה הציגו למשקיעים מסכים סמוקים, שבהקו מהמשך דימום התשואות של המטבעות הווירטואליים שנבחנו בטבלה: הביטקוין והאתריום. אלה המשיכו את מגמת הירידה שלהם מדצמבר האחרון וגררו מטה את ממוצע טבלת אפיקי ההשקעה שנבחנה לתשואה שלילית ממוצעת שעמדה על -7.18%.


מטבע האתריום היה המשקולת הכבדה ביותר על תיק ההשקעות, עם תשואה שלילית של -27%, ולאחריו מטבע הביטקוין, שירד בחודש ינואר האחרון ב־16.9%. הירידות החדות בשווי המטבעות לא הפסיקו מאז סוף 2021, אז הוערך כי חלו בעקבות מכירות גדולות שנעשו בהם, שגם הובילו לתגובת שרשרת של מימושים.


אך לא רק המטבעות הווירטואליים עשו צניחה חופשית בגרף ביצועיהן - גם שוקי המניות הציגו ירידות חדות, שהובלו בידי לא אחר ממדד נאסד"ק 100. האחרון היה סמל העליות החדות בשווקים בשיא הקורונה בסוף שנת 2020, אך בינואר האחרון ירד בכ־8.5%. אומנם הירידות בינואר היו בצל דריכות הודעת הבנק הפדרלי שאותת על העלאת ריבית, ועל רקע תחילת פרסום התוצאות הכספיות של החברות הגדולות הנסחרות בוול סטריט, אך לא היה להן הסבר ממצה.

''המירוץ לתשואה'' (צילום: מעריב אונליין)
''המירוץ לתשואה'' (צילום: מעריב אונליין)

עלייה בזכות הדוחות


דווקא בסוף ינואר החלו בורסות וול סטריט להגיב בעליות שערים, עם פרסום הדוחות הכספיים של כשליש מ־500 החברות הגדולות הנסחרות במדד ה־S&P500 האמריקאי, שהכו את תחזיות האנליסטים והציגו רווחים גבוהים יותר מהתחזית שניבאו הגורמים בשוק. העליות הובלו בידי ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות (שמדד הייחוס שלהן דווקא ירד בבחינת ינואר כולו), שהציגו שיפור בשורה התחתונה.


לא הרחק ממדד הייחוס של חברות הטכנולוגיה, ניצב מעליו מדד שנגחאי, שהציג ירידה של 7.6%, על רקע התמודדות הכלכלה הסינית עם מחסור אנרגיה הפוגע בעיקר בפעילותה התעשייתית, משבר מעמיק בתחום הדיור ופשיטת הרגל של קבלנית הבנייה הענקית הסינית אוורגרנד.
אלה הובילו את סין להורדות ריבית, ויש הסבורים כי הירידות בינואר האחרון לובו מהחשש להשפעת העלאת הריבית בארה"ב, שותפת הסחר העיקרית של סין, שתוביל לירידת ערך המטבע הסיני.


שוקי המניות באירופה וישראל ירדו גם הם, אך הציגו את הירידות הנמוכות ביותר לחודש ינואר 2022: מדד ה־DAX הגרמני ירד בכ־2.6% ומדד ת"א 35 ירד בכ־3%. עבור אירופה מדובר בחודש ינואר הגרוע ביותר מאז 2016, על רקע העלייה במחירי הנפט, המשבר באוקראינה וחששות מעליית הריבית בארה"ב.


יש לציין כי למרות הזהירות שהחלו לנקוט המשקיעים עם איתותי הפד על העלאת ריבית במהלך חודש מרץ הקרוב, כל מדדי המניות המובילים בעולם, מלבד מדד שנגחאי הסיני, החלו את חודש פברואר במגמה ירוקה של עליות, למרות ערפל העתיד השורר בשווקים בהיעדר כיוונים ברורים.


בסיכומו של דבר, ינואר גרע מהשקעתנו כ־1,300 שקלים נוספים, המצטרפים להפסד של כ־400 שקלים שחווינו בדצמבר, כלומר, הפסד מצטבר בגובה כ־1,700 שקלים. זאת מאחר שהתחלנו את המרוץ עם השקעת דמה בגובה 20 אלף שקל, ונותרו בידינו כ־18,300 אלף שקלים בסוף ינואר האחרון.


ההשקעות היחידות שעדיין הותירו מרווח חיובי לעומת סכום הקרן לאור התשואות הקודמות הן מדדי ת"א 35 וה־DAX, שאולי מאששים את תיאוריית ההשקעות העוקבות אחר המדדים  כמוצלחת ביותר. אך עד שנברר בסוף השנה מי אכן היה אפיק ההשקעה הכדאי ביותר בטבלה, ניאלץ להישאר דרוכים וקשובים לביצועי השווקים בעולם.