הכותב הנו סמנכ"ל בבית ההשקעות ילין-לפידות.

בחודשים האחרונים הרשויות בארצות-הברית מאשימות חלק מאפליקציות המסחר, כמו Robinhood (רובינהוד), שלא סיפקו מספיק הגנה לסוחרים פרטיים שהשתמשו במוצרים פיננסיים בסיכון גבוה. 

לפי דיווח של הפייננשל טיימס, זרוע הברוקראז' של "פידליטי השקעות" (FBS), המנהלת כ-30 מיליון לקוחות, מואשמת בשימוש בפרקטיקות "לא אתיות ולא ישרות" בעת בדיקת הרקע של הלקוחות. במקרים מסוימים החברה אישרה ללקוחות לסחור לאחר שאלו זייפו את שנות הניסיון שלהם, לקוחות אחרים שינו את הצהרת ההכנסות לאחר שהבקשות הקודמות שלהם נדחו ועוד. FBS טיפלה ברבעון הראשון של 2021 ביותר מ-3.5 מיליון עסקאות ביום, וגייסה ברבעון הזה יותר מ-4.1 מיליון לקוחות חדשים; יותר מרבע מהחשבונות החדשים של משקיעים מתחת לגיל 35, חלקם רכשו אופציות במסגרת קמפיינים מתואמים במדיה החברתית ("מניות ממים").

טענה דומה עלתה כזכור גם נגד רובינהוד בדצמבר 2020. האפליקציה הואשמה שהיא אישרה ללקוחות לסחור באופציות מבלי שהיה להם הידע הנדרש, תוך הפרה של מדיניות החברה עצמה. בנוסף הואשמה רובינהוד שהיא משתמשת בטכניקות של עולם הגיימינג כדי לעודד לקוחות להשתמש בה יותר וביולי 2021 שילם הסטארט-אפ 70 מיליון דולר לאחר שהואשם בהטעיה בשל מתן אישור ללקוחות חסרי ניסיון לסחור בסיכון גבוה. עוד הואשמה רובינהוד שהיא מנעה בשנים 2018-2020 ממשתמשים לסחור בזמן תנודות שוק משמעותיות ובמקרה אחר היא הואשמה שוב בהטעיית לקוחות ושילמה קנס של 65 מיליון דולר. במקביל החברה עומדת מול תביעה על הפרת חוקי הגבלים העסקיים וחוקי ניירות ערך. אגב, נכון לסוף ינואר מניית רובינהוד איבדה כשני-שלישים משוויה מאז הונפקה ביולי 2021.

יצאו משליטה
גם בישראל כמות סוחרי היום (Day traders) הולכת וצומחת. גם בישראל מגיפת הקורונה האיצה את תהליך החדירה לשוק של עוד ועוד אנשים שרוכשים באופן עצמאי מוצרים פיננסיים באמצעות מערכות המסחר של חברי הבורסה השונים. על פניו, מדובר במגמה חיובית – יותר ויותר ישראלים מפסיקים לפחד משוק ההון, מסתכלים לו בלבן של העיניים, מצמצמים את פערי הידע, גם בתחומים נוספים כמו החיסכון הפנסיוני ארוך הטווח, והופכים לצרכנים פיננסיים נבונים יותר. 

אך אם נתמקד במגמה ההולכת וגוברת של מסחר עצמאי, כדאי לשים זרקור גם אל מול ההיבטים השליליים שלה. שנתיים לתוך התפרצות המגיפה העולמית, הולכת וגוברת ההבנה שמשהו בשוק ההון קצת יצא משליטה. על פני השטח הבורסה הפגינה ביצועים מרשימים (למעט הנפילה של מארס 2020 והירידות בתחילת 2022), אבל מתחת לפני השטח התפתח זרם תת-קרקעי עוצמתי שסחף לא מעט משקיעים חדשים– סוחרי ריטייל (משקיעים פרטיים, בודדים ולא-מקצועיים), שהשקיעו במוצרים שהם לא הבינו מספיק את הסיכון שגלום בהם. כן, אלה אותם משקיעים שעושים את "המחקר" שלהם ברשתות החברתיות ובפורומים של Reddit, ומקבלים המלצות למסחר בטיק-טוק ובצ'טים של פורטנייט. משקיעים חסרי ניסיון, שנשאבו לעולם ההשקעות בלי הכנה ובלי ידע, ייעוץ וכלים מתאימים – והניחו את כספם על קרן הצבי. 

חשוב להדגיש זאת שוב: כשלעצמה, כניסת משקיעים חדשים לשוק ההון היא בשורה משמחת מאוד, אבל לא כשהם לוקחים סיכונים מיותרים ובעיקר, לא כאשר הם רוכשים מוצרים פיננסיים שהם לא מבינים את המאפיינים שלהם ברמה מספקת.

שינו את החוקים (ולא טרחו להודיע)
אבל האם אפשר להאשים את אותם משקיעים חדשים? אפליקציות המסחר עלו על פטנט שמאפשר להן לשרת כמות גדולה מאוד של לקוחות במקביל. תוצר הלוואי הוא שהן יצרו מנגנון שגם משרת את ההתנהלות הפיננסית הפרועה הזאת. בנוסף לכך, לאחר פרשת השורט-סקוויז על מניית גיימסטופ במאי 2021 אמר יו"ר רשות ניירות ערך האמריקנית לקונגרס שהם בוחנים אפשרות לפקח על אותן אפליקציות מסחר שמשתמשות באסטרטגיות גיימינג (גיימיפיקציה) כדי לעודד לקוחות לסחור ולבצע יותר פעולות. 

סקר שנערך לאחרונה בקרב סוחרי ריטייל בבריטניה הראה שצעירים רבים נוטים להיות פעילים יותר בסקטורים תנודתיים בסיכון גבוה יותר. הסקר גילה שהצעירים מפגינים התנהגות השקעה מסוכנת יותר כתוצאה מהתפרצות הקורונה בעולם; שליש מסוחרי הריטייל אמרו שהם מתכננים להשקיע בנכסים בסיכון גבוה, חלקם הודו שהם לא שקלו זאת בעבר. ולא מדובר רק באפליקציות המסחר: לאחרונה הורתה רשות ניירות ערך בישראל להפסיק פרסומים בשלטי חוצות ובמדיה הקוראים לציבור לרכוש "פלוקי" (מטבע קריפטוגרפי) בטענה שמדובר בפרסום ניירות ערך ללא תשקיף מאושר.

בשנתיים האחרונות הגבולות נפרצו ושוכתבו חוקי המשחק, אבל חוקי שוק ההון עדיין רלוונטיים לעידן שבו ברוקרים צעקו על רצפת חדר המסחר. החוקים המוכרים לנו לא לוקחים בחשבון, במקרים רבים, את המהפכה הטכנולוגית שעבר שוק ההון ואת הקלות שבה ניתן לבצע פעולות, הזמינות הגבוהה של הפלטפורמות והאינטרס של הסטארט-אפים שמציעים את השירותים האלה במטרה להגביר היקפי מסחר, לאו דווקא לטובת הלקוחות.

העולם הפיננסי התפתח מאוד, אבל חייבים כל הזמן לוודא שההתפתחות היא לכיוונים בריאים. המקרים האלה מבהירים לנו שאסור לשכוח את אחד הכללים החשובים בחיים, ובפרט בכל מה שקשור להחלטות פיננסיות – זה שאפשר לעשות משהו, לא אומר שכדאי לעשות אותו. כן, גם אם הרבה אנשים עושים את זה.

יש על מי לסמוך
כששוק ההון מפגין ביצועים יפים, כדאי לזכור שהשקעה לא חייבת להיות הרפתקה ויש גם מסלול רגוע יותר לטווח הארוך – המסלול הוותיק והמוכר שמתאים את הסיכון ללקוח. איזה שינוי מרענן, הא?

ג'וני מיטשל שרה You don't know what you've got till it's gone, וזה כנראה נכון גם לגבי שוק ההון. השוק התברך במנהלי השקעות ויועצי השקעות מוכשרים; אנשי המקצוע שיודעים להסביר ולתכנן את רמות הסיכון השונות למאפיינים של כל לקוח, לתת יחס אישי ולהגיב לשינויים בשוק (וגם לגחמות אישיות). לפעמים, כל מה שצריך זה מבוגר אחראי שיסביר למה לא כדאי לבצע קנייה מסוימת, גם אם התעוררתם עם חשק מטורף לסחור ב-2:00 בלילה.

ויש עוד הרבה יתרונות: עד כמה שאנחנו קשורים לסמארטפון שלנו, מנהל תיק השקעות מנהל עם הלקוחות מערכת יחסים אישית, מכיר אותם ולוקח בחשבון מרכיבים אישיים וגם מרכיבים פיננסיים (כולל ניצול מקסימלי של זכויות המס והכנסות נוספות) כשהוא בונה עם הלקוח את התיק ואת רמת החשיפה שלו. מנהל ההשקעות מציע לא רק את עצמו אלא איסוף וניתוח מקצועי של מידע על שווקים בכל העולם, המבוסס על עבודת מחלקת המחקר של בית ההשקעות שלו, כאשר רק בעלי רשיון מנהלים את ההשקעות! כדי להוסיף ביטחון להשקעה, תיק השקעות הוא מוצר המפוקח על ידי הרשות לניירות ערך באופן קבוע, אבל בעיקר – יש על מי לסמוך: סוחרי ריטייל שמנהלים את כספם בעצמם עלולים לפעול בפזיזות במצבי לחץ, לברוח כשהשוק בירידה, ולהפסיד פעמיים – גם בירידות השערים וגם את התיקון ועליות השערים שמגיעות אחרי זה. 

הקנסות ש"חוטפות" אפליקציות המסחר, מזכירים לנו שהמשקיע הפרטי חשוף להטיה פרסומית מסוכנת. ברשתות החברתיות ובתקשורת אנחנו שומעים כל הזמן על אלו שהרוויחו בענק, ובקושי נחשפים לאלה שהפסידו את כספם (ומספרם של אלו, גבוה הרבה יותר). חוכמת ההמונים ואינטואיציה יכולים להיות כלים חשובים בארגז הכלים של המשקיע אבל אסור שיהיו הכלים היחידים. לפני שטובלים את הרגל באוקיינוס הפיננסי שנקרא שוק ההון צריך לדעת להבין את המוצרים, את הסכנות והיתרונות, לבצע אנליזות שונות, לעקוב אחר נכסים, להבין נתונים ודוחות כספיים, לבצע סקירות ולנתח ביצועים ולדעת להתמודד עם הפסדים מבלי לברוח מהשוק. או, פשוט יותר, אפשר להיעזר במומחה שיודע לעשות את כל זה. 

שוק ההון הוא עולם מרתק, יש סיבה מצויינת לכך שהרבה מאוד אנשים ברחבי העולם "גילו" אותו בשנתיים האחרונות. גם הגידול בכמות סוחרי היום הוא מגמה חיובית, אך כלל הברזל הוא שמי שלא מבין עד הסוף את מאפייני המוצר הפיננסי שהוא רוכש, מי שלא בטוח שהוא מבין גם את היתרונות וגם את הסכנות, כדאי מאוד שייעזר במומחה - במנהלי ההשקעות ויועצי ההשקעות, הם המבוגר האחראי של שוק ההון.

הכותב הנו סמנכ"ל בבית ההשקעות ילין-לפידות. קבוצת ילין לפידות עוסקת בשיווק פנסיוני/השקעות (ולא ביעוץ) ולה זיקה למוצרים המנוהלים על ידה. אין באמור תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני/השקעות המבוצע בידי בעל רישיון עפ"י דין והמתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברות מקבוצת ילין לפידות ו/או נושאי המשרה שלהן ו/או מנהליהן ו/או עובדיהן ו/או מי מטעמן אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע משימוש בכתבה זאת. אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד. המידע לעיל עשוי לכלול מידע הצופה פני עתיד המבוסס על תחזיות והערכות. אין וודאות שתחזיות אלו תתממשנה על כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע הכלול בסקירה לבין התוצאות בפועל.