קבוצת עוגן קיימה היום (חמישי) ועידה רבת משתתפים, זאת לאחר שהשלימה גיוס אג"ח ESG (Environmental Social, and Governance) ראשון בישראל בגובה 50 מיליון שקלים. במסגרת הוועידה, שהתקיימה בבורסה לניירות ערך בתל אביב, נערך דיון מעמיק בחזון לתחום ההשקעות האחראיות בישראל. 

כאמור, גיוס האג"ח של קבוצת עוגן מהווה פריצת דרך בהתקדמות שוק ההון הישראלי לכיוון של השקעות מסוג זה, עם זאת, בעוד שהתחום התפתח מאוד באירופה ובארה"ב, בישראל אין כיום היצע של מוצרי השקעות אימפקט ו-ESG, וזוהי הפעם הראשונה בה גופים מוסדיים בישראל משקיעים במוצר פיננסי ESG שמונפק ע"י ארגון ללא כוונת רווח (מלכ"ר).

לציון סיום המהלך, קיימה הקבוצה עוגן "שיח חלוצים" עם משקיעי האג"ח השונים ומנהלי גופים מוסדיים מובילים. בין המשקיעים שהשתתפו ברב-שיח: בנק הפועלים, קרן פנסיה "גילעד", חברה לניהול קופות גמל "מחר", מפעל הפיס, "עתיד" - חברת הגמל לעובדי האוניברסיטה העברית. בנוסף, משקיעים פרטיים כשירים השקיעו באג"ח בהם יואל חשין - היו"ר והמייסד של קבוצת 2b שהיה המשקיע הראשון שהתחייב, אסף חרל"פ – משקיע חברתי וחבר דירקטוריון כלמוביל, חנוך ברקת – יו"ר קרן דואליס ומנכ״ל אייפקס לשעבר, אנדרו גולדמן, יונתן קושיצקי וג'וסף גיטלר.

רות חשין, שהיתה הראשונה, יחד עם בנה יואל חשין, מבין המשקיעים הפרטיים לאישור ההשקעה של עוגן: "כמו לכל דבר טוב גם לזה צריך סבלנות, להמתין שאם יוודע יותר בציבור המשקיעים על התשואה הכלכלית מעבר לחברתית ואז יהיה יותר, הקלות ותמריצים יקדמו את הנושא גם כן. עם זאת, למשל ניתן להמחיש באמצעות חברת "מעלה" שנתנה נקודות גבוהות לחברות שהשקיעו גם בנושאים חברתיים ולא רק בהשקעות ששכרן בצידן, ובניגוד למה שחוששים לפעמים – הן בהחלט מרוויחות".

לדבריה, מסיבה זו הרווח הכפול מורגש בשטח. "גם אם היינו משקיעים במקום מס לממשלה, לאימפקט חברתי הדבר היה מקדם את הנושא. אך השמועה כבר יצאה שכדאי להשקיע חברתית עם תשואה לא פחות מהשקעות אחרות, ואנחנו בדרך לשם", הסבירה.

שגיא בלשה, משה דניאל, עו''ד אופיר עוזרי, לינדה בן שושן, אילון פנחס (צילום: גדי סיארה)
שגיא בלשה, משה דניאל, עו''ד אופיר עוזרי, לינדה בן שושן, אילון פנחס (צילום: גדי סיארה)

ישראל אליהו, יו"ר מגדל שוקי הון הוסיף כי "מגדל התחייבה לצמצם ב10% שנה את ההשקעות שאינן ESG ולהשקיע 3% לפחות בהשקעות חיוביות שמסייעות לסביבה. גם למי שמפחד מהשקעות ESG צריך לומר שעדיף שסוג זה של השקעות יהיה אין מאשר לא יהיה בכלל. סוג השקעה מבורך שצריך להכניס לחברות ולמערכת, כדי לאזן את המשוואה הקפיטליסטית מה המשמעות של תשואה – מה המשמעות שלה מעבר למספר? החוסכים לפנסיה רוצים למקסם רווחה כלכלית לעוד 40-50 שנה, לא להשיג תשואה. ולכן צריך לשנות את ההגדרות, ובמקום השקעות בחו"ל עם תשואה גבוהה לכאורה, לתת את אותן הקלות שיש להשקעות בהייטק - גם להשקעות בדברים ערכיים".

לינדה בן שושן, דירקטורית בקבוצת עוגן, הוסיפה כי "כשמדברים על השקעות אחראיות יש התייחסות רבה לעניין התשואה, שהיא טבעית ולגיטימית. עם זאת, אם בעולם אנו רואים גם שינוי פרדיגמה ברמה שמתייחסים ל-ESG כנדבך נוסף, בארץ ההתייחסות היא שונה, ומתייחסים כהשקעה מסוג אחר ולא כהשקעה לכל דבר. אנו כבר מוצאים את הדרך שיתר הפרמטרים של תשואה, סיכון וכו' יבואו לידי ביטוי ויהפכו את השקעות ה-ESG לאטרקטיביות".

"שיח חלוצים" עם משקיעי האג"ח 

נעמה הלוי פאר, בנק הפועלים הוסיפה כי "המפגש בין העולמות העסקי והחברתי, מבחינתנו זו סוג של שליחות, שכן כשאנו מסתכלים על 2022 אנו רואים פער אדיר בין אומת ההייטק לאנשים רבים שנשארים מאחור". 

דב קרומר, משנה למנכ"ל מפעל הפיס, ציין עוד כי "רווחיו של מפעל הפיס הולכים לשיפור תנאי הקהילה. הכספים שממתינים לפרויקטים שמנוהלים לרוב ע"י רשויות מקומיות ומחולקים לפי אמות מידה. בזמן שהכסף ממתין לפרויקטים אלה הוא מושקע. וברובד זה, האג"ח של עוגן התאים למדיניות ההשקעה של מפעל הפיס. ויש כאן אימפקט משולש גם ממתין לפרויקט אימפקט חברתי, גם נותן ערך כלכי חרתי בעוגן, וגם מאפשר תשואה". 

"עם החדשנות והחברתית, מדיניות ההשקעה שלנו היא לא להמר על הכסף, אלא להשקיעו בצורה חכמה ולנצלו למענקים, לכן מדיניות ההשקעה שלנו היא מעתה ב- equity ויש בה אג"ח מדינה ואג"ח קונצרני בדירוג גבוה. לכן האג"ח של עוגן נכנס לתוך ההקצאה של תיק האג"חים ומתאים לשמירה על היעד המקורי של רווחיות", הוסיף עוד.

תמיר פלג, מנכ"ל חברת מח"ר לניהול קופות גמל הסביר כי "השקעות אחראיות היא מדובר שכל חברה צריכה לאמץ. אני מחויב לתשואות לטובת העמיתים ואם זה מגיע ערך חברתי עם כלכי כמו באג"ח זה, שבא לידי ביטוי בתשואה יוצאת דופן, זה פרמטר חשוב ועל כן הערך החברתי לא מבטל את הערך הכלכלי".

"ההשקעה היא השקעה כלכלית גם ללא הערך החברתי, ואנחנו שמחים מאוד שהוא קיים ונותן נדבך ערכי נוסף להשקעה. השכבה הראשונה שיש בה רשת בטחון של 50% עם דיפולט של 0.7, זו השקעה ראוייה כלכלית ונכונה לבצע בתיק ההשקעות, אמר, "הייתי מציע לדרג את האג"ח, ואני מאמין שבמקרה כזה האג"ח יכול להגיע להיקף של מילארדים ויפתח צוהר לתחום זה עבור המוסדיים ובכלל".

חנוך רפפורט, מנכ"ל חברת גמל "עתיד" סיפר כי "לאורך השנים, אנו רואים ביקוש גובר מצד העמיתים שלנו להשקעות עם אימפקט חברתי, וגם הרגולציה מתפתחת לכיוון זה. לכן, כל גוף צריך לעשות כמיטב יכולתו ועל פי שיקוליו. היה לנו חשוב, כגוף מוסדי, לא להשקיע בגוף שעושה תספורות או פוגע סביבתית ולכן מבחינה השקעתית ראינו שכל התנאים מבחנת תשואה סיכון וכיו"ב נתן לנו ביטחון בהשקעה, וכי מדובר בגוף רציני. דבר נוסף, האחוז הנמוך של כשלי האשראי של הקבוצה, שכן האנשים שמקבלים אשראי מעוגן, העסקים הקטנים נלחמים על כל שקל על מנת להחזירו. לכן גם מיהרנו לאשר את האג"ח". 

יוסי לוי, בעלים, מייסד ומנכ"ל מור בית השקעות סיכם בוועידה: "בשוק ההון החשיבות של השיקולים בהשקעה לפי עקרונות ה-ESG הולכת וגוברת, והמשקל שלהם בהשקעות בעשור הקרוב יהיה להערכתו גבוה יותר: "אנחנו מעריכים גם שההשפעה לטובה על מחיר המניות שיעמדו בעקרונות ה-ESG תהיה משמעותית לעומת חברות מזהמות או שלא יעמדו בקריטריונים של אחריות סביבתית. מלבד הרציונל הכלכלי, אנחנו רואים שמשקיעים, בעיקר הדורות הצעירים, גילו עניין בשנים האחרונות לשים את כספם במקום שבו נמצאים הערכים שלהם. כתוצאה מכך, חברות ברוקרים וחברות קרנות נאמנות החלו להציע קרנות סל ומוצרים פיננסיים אחרים העוקבים אחר קריטריוני ESG".