לאחר שהעביר את דוח בנק ישראל לנשיא יצחק הרצוג, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שוחח הבוקר (חמישי) עם עורך ג'רוזלם פוסט יעקב כץ, בוועידת לונדון של קבוצת הג'רוזלם פוסט בשיתוף UK Israel Business, הנערכת במועדון הכדורגל טוטנהאם בלונדון. 

"אני חושב שעל פי כל פרמטר, כלכלת ישראל גילתה חוסן רב", אמר הנגיד בפתח דבריו. בשנה שעברה גדלנו בכ-8%, ואפילו בתקופת קורונה הצטמצמנו רק ב-2.2%, שזה נמוך מאוד. מגזר ההייטק היה כיפת הברזל שלנו. 8% מהיוניקורנים בעולם מישראל, ואנחנו כמעט ברמת התעסוקה הקודמת. בשנתיים הקרובות אנחנו צפויים לגדול ב-5%". 

כשנשאל כיצד משפיעה המלחמה באוקראינה על ישראל כיום, והאם צפויה מעורבות גדולה יותר בשוק הגז העולמי, אמר: "כל עוד המשבר הזה לא יתרחב, החשיפה שלנו יחסית מוגבלת. התנודתיות שלנו מוגבלת. קשרי האנרגיה באזור שלנו הם בעלי ערך רב". 

הרבה מהתבואה מגיעה מאוקראינה ומרוסיה. האם אנחנו עומדים בפני משבר מזון עולמי?
"ה-OECD פרסמו מספר, שהאינפלציה בעולם תעלה ב-2%, השאלה היא מה יקרה עם המשבר הזה ומתי נחזור לשגרה והמחירים יירדו. צריך להבין שהאינפלציה בישראל הייתה נמוכה באופן משמעותי ביחס למדינות אחרות. המשבר באוקראינה הקשה על קביעת המדיניות המוניטרית". 

סגניתך אמרה שנצטרך להעלות את הריבית.
"היינו אחת המדינות הראשונות שהקשיחו את מדיניות הפיקוח שלנו. התנאים מתאימים להפחית את הצעדים שהתאמנו, ייתכן שהתהליך צריך להיות מהיר יותר".

איילת שקד דיברה על תקציב 2023-4. עד כמה העובדה שלא היה לנו תקציב במשך שלוש שנים השפיעה על יוקר המחיה?
"אני חושב שבמהלך המגיפה הרבה מהתכנון הואט באופן משמעותי. ברור שזה יצר עוד בעיות. התחלנו עם פער גדול בהיצע, וזה הפתרון העיקרי למשבר הדיור - הגשת היתרים מהר יותר, שחרור קרקעות, יצירת מספיק מכרזים. נצטרך גם לשנות את הדרך שבה אנחנו ממסים נדל"ן. כל הדברים האלה צריכים לקרות. בטווח הבינוני והרחוק יש להגדיל את ההיצע, והציבור צריך להאמין שזה בר קיימא. אנחנו נמצאים במצב טוב מאוד מבחינת קצב הצמיחה".