לאחר מספר דיונים בנושא, בראשותו של ראש הממשלה יאיר לפיד ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, סוכם אתמול כי עליית מחיר הלחם תתמתן. פעימה נוספת בעליית המחירים תתקיים בחודש דצמבר. עוד הוחלט כי הסרת כלל סוגי הלחם מפיקוח מלא ייכנס לתוקף באפריל 2023.

"תולדה של מדיניות": מנכ"ל רשת מזון גדולה מסביר מי אשם בהעלאת המחירים

עליית מחירי הלחם המפוקח: מי באמת משלם את המחיר?

עו"ד ירון קוסטליץ, המייצג את מאפיות אנג'ל וברמן, שוחח היום (שלישי) עם גדעון אוקו ב-103FM והתייחס להחלטה: "זו החלטה נכונה שתואמת את ההמלצה של הוועדה המקצועית של משרד האוצר והכלכלה. פיקוח מחירים הוא לא טוב למשק תחרותי, זאת התערבות של הרגולטור במשק. כשיש תחרות חופשית זה מקנה את המחירים הכי טובים לצרכן".

בהמשך, התייחס להחלטה גם להסיר את כלל סוגי הלחם מפיקוח ואמר: "מבחינתו של הצרכן תחרות היא המפתח הכי טוב למחירים מוזלים. לגבי סיוע לשכבות החלשות, מחקרים כלכלים מראים שהדרך הטובה ביותר היא סובסידיות לאותן קבוצות ולא באמצעות פיקוח מחירים כללי שחל על מחיר כיכר הלחם שניתן לאדם שידו מושגת ולאדם שלא. כיום, כדי שהמאפיות לא תפסדנה יש מנגנון בחוק שמגדיר את המחירים. לכן וועדת המחירים הייתה חייבת להעלות את המחירים בגלל עליית התשומות בעולם. ברגע שהפיקוח יוסר והמשק יהיה תחרותי אז התחרות היא זו שתקבע את המחירים. מי שהמליצה בחום על הסרת הפיקוח זו אותה רשות התחרות שבדקה והגיעה למסקנה שהמשק הוא תחרותי ביותר".

"הם לא מרוויחים בכלל על המוצרים האלה, זו הזעקה של אותן מאפיות. בשנות השמונים היה פיקוח אבל למצדו המדינה סבסדה את המאפיות כי לא ייתכן שהן אלה שתסבסדנה על חשבונן את הציבור. זה א' ב' בכלכלה. בוודאי שצריך להתחשב בשכבות החלשות אבל זה צריך להיות באמצעות סובסידיות של הממשלה", הוסיף.

בסיום טען עו"ד קוסטליץ' כי "המנגנון של הפיקוח על המחיר הוא תמיד מגנון של פיקוח בדיעבד. כשמעלים היום את המחירים מפצים את המאפיות. כשמורידים את המחירים זה מתגלגל לצרכנים אבל פה, בהנחה שבית המשפט העליון יקבל את הסדרת הפיקוח, תנודות השוק בוודאי שישפיעו על המחירים, כמו כל שוק תחרותי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm