הפנייה הבאה מיועדת לקוראים הצעירים מביניכם, אך לא לצעירים מדי. עצמו רגע את העיניים ודמיינו את צמד המילים "סוכן ביטוח". סביר להניח, ולא משנה בני כמה אתם, שהתמונה הראשונה שתעלה לכם לראש היא של איש מעונב הלובש ז'קט מעומלן, מרכיב משקפיים ובעל שיער מאפיר.
למה לא התמקדנו בקוראים הצעירים מאוד? כי אין ספק שבעידן הדיגיטלי נותני שירות בכלל וסוכני ביטוח בפרט נמצאים "בסכנת הכחדה". אנחנו חיים בתקופה שבה אפשר לעשות הכל בקליק מהמכשיר הסלולרי בטביעת אצבע, תקופה שבה אפילו לא צריך לפתוח את המחשב הנייד ולשחזר סיסמאות כדי לבצע פעולות קריטיות בדבר היקר לנו ביותר - הכסף שלנו.
לפני כמה שנים תדמיתם של סוכני הביטוח נפגעה עוד יותר, לאחר שעלה לאוויר הקמפיין "שוקה", שביקש להבהיר לכולם שהגיע הזמן להתקדם. אולם, מאז שיצא "שוקה" הראשון, זרמו הרבה מים בנהר, לפחות על פי הפרסומות בטלוויזיה, שדווקא בשיא עידן הדיגיטציה מתחילות להעביר מסר קצת אחר.
מי מאיתנו לא חווה תסכול מה, כשהבנק לא ענה בדיוק ברגע הקריטי שבו היינו זקוקים לו יותר מכל? ומי מאיתנו לא כמעט ניפץ את הטלפון לרסיסים, כשענה לו בוט בשירות חברה מסוימת? הקמפיין של דביר בנדק עבור בנק מזרחי־טפחות מעלה את השאלות: "האם הגזמנו עם הדיגיטציה?" ו"האם מענה אנושי הוא משהו שאנחנו זקוקים לו?". אז מתברר שכן, ולא רק בבנקאות.
מאיצים את התהליך
"לדור הבא של סוכני הביטוח חשיבות רבה בעתיד עולם הביטוח, על כן בלשכה משקיעים רבות בדור הצעיר", אומר ענר אדרי, יו"ר ועדת הצעירים בלשכת סוכני הביטוח. "הקמנו ועדת צעירים בלשכת סוכני הביטוח אשר מטרתה לקדם את הסוכנים הצעירים מבחינת ידע, מקצועיות וקשרים בחברות הביטוח - וכל זאת כדי לקדם את צעירי הענף למרכז הבמה".
"עולם הביטוח נמצא בעיצומו של תהליך התייעלות ומעבר ממערכת מסורבלת למערכת דיגיטלית פשוטה יותר, וסוכני הביטוח הצעירים מאיצים את התהליך הזה ומציבים רף לחברות הביטוח - רף של מענה מהיר, גמישות וחשיבה מחוץ לקופסה. לא לכל חברה זה מתאים ולא תמיד מצליח, אבל זה חלק מהתהליך שעובר עולם הביטוח. וכפי שנראה כרגע, המתנגדים ייאלצו להתאים את עצמם למציאות החדשה".
אדרי מאמין בצורך במקצוע, והוא סבור כי עולם הדיגיטציה שהולך ומתפתח לא יוכל להחליף סוכן ביטוח מקצועי בעל ידע שמטפל בעניינים באופן שוטף לאורך כל תקופת הפוליסה.
מתאימה את עצמי ללקוח
"אני מאמינה שהדרך לאושר ולהצלחה כלכלית אינה תלויה בבחירת מקצוע שנחשב למבוקש, אלא בבחירת תחום שמעניין אותנו ומבליט את תכונות האופי החזקות שלנו. באופן אישי, תמיד רציתי לעבוד עם אנשים ולתת להם ערך אמיתי", אומרת רוני שחק, סוכנת ביטוח בתחום הפיננסי־פנסיוני.
"תחילה, היא חיפשה מה ללמוד באוריינטציה פיננסית, ומכיוון שהיה לה חבר שעשה משלוחי אוכל לחברות ביטוח וחשב שזה תחום שעשוי לעניין אותה, היא החליטה להיכנס אליו, ולטענתה, היא לא הכירה סוכן ביטוח מימיה עד שנהייתה אחת. "בעיניי, עולם הביטוח מרתק וחשוב מאוד. תכנון נכון של ביטוח ושל חיסכון יכול להציל משפחות מהתמודדויות כלכליות מורכבות מאוד ולאפשר לבעלי הכנסה לצאת לפנסיה בכבוד. מבחינה זו אני באמת מאמינה שבחרתי במקצוע עם שליחות".
"שנית, מדובר במחסור בידע. כמעט כל לקוחותיי בפגישה הראשונה מציינים כי הם אינם מבינים דבר בביטוח. והרי כשאנחנו לא מבינים במשהו, לרוב אנחנו לא אוהבים לדבר עליו ואין לנו כלים נכונים להתמודד איתו, אפילו מבחינת סוג השאלות שיש לשאול. לכן, כמו בכל תחום, חשוב לבדוק מי בעל המקצוע שנותן לנו שירות".
"אני מרגישה שהדור הצעיר עובד קשה מאוד למתג את תפקיד סוכן הביטוח מחדש. ממוכרן שעובר מדלת לדלת ומוכר 'ביטוח', כיום סוכן הביטוח שואף להיות האוטוריטה המקצועית של המשפחה בנושאי כספים והשקעות, ירושות, יציאה לפנסיה, מסים וניהול סיכונים. לפיכך, בחרתי להיות חלק מ'תמורה מלאה' - גוף שחולק את 'האני המאמין' שלי ונותן שירותים מקיפים לסוכני הביטוח בכל עולמות התוכן הנ"ל".
לא סוכן מכירות
מתן אדרי, בן 27 מחולון, סוגר שנה כסוכן ביטוח עצמאי העוסק בביטוח פנסיוני ובביטוחי פרט. הוא הגיע לתחום אחרי שארוסתו עבדה במוקד המכירות של חברת הפניקס, וכך הכיר לראשונה את העולם. "מעטים מאוד מהצעירים בני גילי יוכלו לספר לך שהם הצליחו להציל ולהאריך את החיים של לקוחותיהם, למשל, בתיאום תור מהיום למחר לבדיקת CT או MRI או בקביעת ניתוח חירום דחוף שבלעדיהם היה נקבע לעוד חודשים ארוכים", הוא מספר. מבחינתו, ביטוח הוא שליחות.
"במציאות הכלכלית של היום כל אדם חייב להבין הרבה יותר לעומק בנושאי ההשקעות, החסכונות וההתנהלות הכספית שלו כדי להבטיח את הרווחה הכלכלית העתידית שלו. לכן אני ממליץ מאוד לכל אחד ואחת להשקיע כמה שעות וללמוד את הנושאים החשובים האלה. אל תקלו ראש בחסכונות ובהשקעות שלכם - בחירות נכונות יכולות ליצור הבדל של מאות אלפי שקלים בגיל פרישה".
"היתרון שלנו כצעירים", אדרי מבקש להוסיף, "הוא הראש הפתוח והוורסטיליות לתת מענה ופתרונות מגוונים ללקוחות, הן בטכנולוגיה והן במענה אנושי. אנחנו גם מבינים טוב יותר את הצרכים של הדור שלנו. הרוח החדשה שאנו מביאים מתבטאת ברעב עצום ללמוד ולהתפתח בכל רגע נתון. עצם העובדה שהדור שלנו נחשף למקורות מידע עצומים בזכות האינטרנט, הרשתות החברתיות, הפודקאסטים ועוד מאפשר לנו להביא רעיונות ופתרונות יצירתיים גם מענפים אחרים".