בנק יהב הוא הזול ביותר בעמלות עובר ושב במערכת הבנקאית, כך מגלים נתוני הפיקוח על הבנקים שהוגשו אתמול לוועדת הכלכלה של הכנסת.

לפי הנתונים, בנק יהב גובה עמלה של 1.2 שקלים על פעולה ישירה (באינטרנט או באמצעים אוטומטיים). הוא גם גובה את העמלה הנמוכה ביותר (4 שקלים) על פעולה הנעשית באמצעות פקיד. מדובר בעמלה הנגבית בגין הפקדת מזומן, העברה לחשבון, הפקדת צ'ק, תשלום שובר ועוד.

מאידך, את עמלת "ערוץ ישיר" הגבוהה ביותר (2 שקלים לפעולה) גובים בנק מרכנתיל ובנק מסד. מסד גובה 2 שקלים לפעולה כזאת, כשעד לפני שנה עמד גובה העמלה אצלו על 2.9 שקלים. "עמלת הפקיד" הגבוהה ביותר (6.8 שקלים לפעולה) נגבית במזרחי טפחות.

במהלך השנה האחרונה התאימו שני הבנקים הגדולים (הפועלים ולאומי) את מדיניות העמלות. בנק הפועלים הקפיץ את עמלת "ערוץ ישיר" מ־1.35 שקלים לפעולה ל־1.75 שקלים לפעולה. מאידך, הוריד את עמלת פעולה דרך פקיד מ־6.5 שקלים ל־5.3 שקלים.

עמלת פקיד בלאומי (5.5 שקלים) גבוהה במקצת בהשוואה לבנק הפועלים. מאידך, עמלת ישיר בלאומי (1.65 שקלים) נמוכה במקצת בהשוואה לבנק הפועלים. לקוחות הבנקים יכולים לרכוש סל של עמלות ב־10־22 שקלים לחודש, וכך לחסוך את תשלום העמלות לפעולות ספציפיות.

לפי נתוני הפיקוח, בשנת 2021 נרשמה ירידה של 47% בהכנסות מעמלות ביחס ל־2008 המיוחסת למעבר לערוצים ישירים. עלות ניהול חשבון עו"ש ירדה ב־4.7% לעומת 2020, והסתכמה ב־10.8 שקלים בממוצע. בעשור האחרון ירדה עלות ניהול העו"ש מ־20.4 שקלים ל־10.8 שקלים.

עלות השימוש בכרטיסי חיוב גדלה ב־7.7% ל־13.8 שקלים, ונבעה מגידול בהכנסות מעמלות עסקאות ומשיכות במט"ח. העלות הממוצעת של ניהול העו"ש והחזקת כרטיסי חיוב גדלה ב־2021 ב־1.9%, ועומדת על 24.6 שקלים לחודש. סך ההכנסות מעמלות הסתכם ב־5.81 מיליארד שקלים.

המפקח על הבנקים יאיר אבידן: "שירות 'מסלול בסיסי' מפוקח, ומאפשר קבלת חבילת שירותים בסיסיים במחיר מוזל של 10 שקלים. הכנסנו לפיקוח גם עמלת פקיד, עמלת ערוץ ישיר, מסלול מורחב ומסלול מורחב פלוס".

לדבריו, "הפיקוח שם דגש על הצבת הלקוח במרכז. אני שב וקורא לציבור להשתמש בערוצים ישירים ובאמצעים דיגיטליים שהם זולים מפעולות באמצעות פקיד, ולבחון את כדאיות שירות המסלולים עבורם". 

יאיר אבידן (צילום: דוברות בנק ישראל)
יאיר אבידן (צילום: דוברות בנק ישראל)