רשות התחרות הכריזה היום (שלישי) כי היא צפויה להכריז על ויסוצקי כמונופול בכפוף לשימוע במגזר הקמעונאי ובשוק התה. בעקבות כך, עו"ד איתי מילברג, ראש צוות משפטי הממונה על התחרות ברשות להגבלים, שוחח עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM על הסוגייה ונשאל מה נשתנה, ומדוע הוחלט על ההכרזה כעת, כאשר ויסוצקי היא יצרנית בלעדית מאז ומעולם.

"לפי חוק התחרות לא צריך להכריז על מונופולים, אין לזה הרבה משמעות, כך שמונופול לא יכול לנצל את המעמד שלו, גם כאשר הוא לא מוכרז", ציין מילברג בפתח השיחה. "אבל בשוק המזון יש לנו את חוק המזון, ויש לחוק משמעות להכרזה על מונופולים. זה שם את הספק במקרה הזה, במקום של ספק גדול, וזה מכיל עליו כל מיני חובות ואיסורים שלא חלים עליו כשהוא לא מוגדר כספק גדול. כמו לדוגמה להתערב, או להמליץ לרשת באיזה מחיר למכור את המוצר שלו". 

דוידוב טענה כי זה כבר ידוע שרשת ויסוצקי היא המונופול, מבלי להכריז עליה ככזאת-ולכן מטבע הדברים, המחירים עולים בהתאם, ועל כך ענה מילברג כי "כפי שאמרתי - גם עוד קודם להכרזה, ויסוצקי לא הייתה יכולה לעשות דברים שלמונופול אסור לעשות. מה שמחדש את ההכרזה בחוק המזון, שעכשיו יש דברים מבניים, לא פעולה נקודתית כזו או אחרת אלא משהו יותר מבני שבמידה ונחליט להכריז עליה כמונופול לאחר השימוע, יהיה אסור עליה לעשות כל מיני פרקטיקות".

באותו נושא, דוידוב תהתה האם כעת אסור יהיה על ויסוצקי להעלות מחירים, וראש הצוות המשפטי הסביר ש"יש את המחיר שויסוצקי מוכרת לקמעונאית, והלקוח קונה את המוצר מהסופר, מהרשת. הוא לא קונה ישירות מויסוצקי". 

בכל הנוגע לקנייה הישירה מויסוצקי, שהיא בהרבה מהמקרים יקרה, השיב מילברג: "נכון שהם יותר יקרים מהמתחרים שלהם. רוב המכירות נעשות ברשתות הקמעונאיות לכן חשבנו שחשוב להשקיע את המשאבים כי הכרזה אולי נשמע מאוד פשוט, אבל מאחורי ההכרזה הזו יש בדיקה ארוכה, מעמיקה, שצריכה לעבור בסוף במבחן של בית משפט במידה ונחליט להכריז". 

מילברג סתר את הטענה כי ויסוצקי פעלה נגד המתחרים היותר קטנים שלה בכוחנות יתר. "כפי שאמרתי - לפעול בכוחנות יתר, לעשות דברים שמה אנחנו קוראים לנצל את המעמד לרעה, זה היה אסור לויסוצקי עוד קודם. להכרזה אין הרבה משמעות במובן הזה. אנחנו כאן בהכרזה שהמשמעות שלה היא מבנית", ציין. 

קניות, סופר מרקט (צילום: מרק ישראל סלם)
קניות, סופר מרקט (צילום: מרק ישראל סלם)

דוידוב שאלה לסיום האם במשך 20 שנה לא הייתה חברה אחת שאפשר היה להכריז עליה כמונופול, ומילברג הרחיב: "ההכרזות הן לפחות במספר לא מועט של שנים אחרונות, מקושרות. כדי שזה לא יהיה רק הצהרה, הן בדרך כלל מקושרות לאיזשהו ניצול כוח, מעמד, כלפי מתחרים. לכן כשהיו הכרזות הן תמיד היו מקושרות לאיזושהי הפרה. אם אנחנו מדברים על שוק המזון, אז בשוק המזון יש חובות על ספק שהוא גדול אם הוא מוכר מעל סכום מסוים. רוב הספקים הגדולים שאנחנו מכירים עומדים ברף הזה, ולכן אין צורך להשקיע את המשאבים. ויסוצקי היא מקרה ייחודי, לכן חשבנו שכאן כן נכון להשקיע משאבים על מנת לקבוע האם היא מונופול. יש לזה משמעות. רק היום שלחנו את מכתב השימוע, אנחנו נשמע את ויסוצקי ונחליט. עדיין לא הגיבו". 

 סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM