הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון החליטה השבוע להקפיץ את הריבית ב־0.75% לשנה - השיעור החד ביותר ב־20 השנים האחרונות. עקב כך, ישנה אפשרות להיחלשות השקל ועליית הריבית במשק. סיון כהן שוחחה על כך היום (חמישי) ברדיו 103FM עם יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים, אשר הציג את משנתו בנושא.

כלכלן בכיר מסביר: מדוע בנק ישראל מעלה את הריבית ועוד בכמה צפויה לזנק?
זינוק משמעותי: הנגיד הודיע על העלאה של 0.75% בריבית

בפתח שיחתם, בן אסאייג התייחס להתפתחות השקל מול הדולר: "אפשר לומר כאן שהעלאת הריבית אצלנו צימצמה את אותו פער ולכן הנטייה להיחלשות השקל פחותה מאשר הייתה קודם, ומכאן ההתחזקות היחסית שלו מול הדולר. הנקודה השניה שבאמת בוערת אצל כולם היא 'עד לאן הריבית יכולה להגיע?'. השאלה הזו מטרידה מאוד את כל משקי הבית שההוצאות שלהם תלויות בריבית הזו. כולנו יודעים שכל העלאה בריבית מוסיפה מאות שקלים להחזר החודשי של המשכנתה, של הלוואות שניתנו לכל מיני צרכים, וכמות האשראי גדלה מאוד בשנים האחרונות".

עוד טען בן אסאייג כי "אחת השאלות הקשות הגדולות שבנק ישראל מתמודד איתן היא לנסות להעריך מה יהיה גובה הריבית בה זה כבר יהיה קשה מנשוא. קשה מנשוא במובן שיותר משקי בית עשויים להיכלא לאותו קושי, להביא לקריסתם וגם לסוג של כדור שלג שיכול להתגלגל הלאה, תלוי עד מה המשק יכול לספוג. זו נקודה שבכל העולם דנים בה ומנסים לחשב אותה".

באשר לפנסיות והשפעתן בעקבות עליית הריבית המשק, הוא הבהיר: "הנקודה פשוטה - כשיש העלאות ריבית - מחירי העמלות יורדים. עם הפנסיות הדאגה היא פחותה, הן לטווח זמן ארוך ועוד תשתנה מגמת הריבית, נדע הרבה מאוד עדכונים וגם שוק המניות יודע להתאושש גם ממצבים כאלה. לכן זה פחות מטריד. בנקודה הזו אני יכולה להרגיע - לטווח זמן ארוך, לכן השינויים הנוכחיים הם לא אלו שיעשו את הפנסיה ליותר טובה או פחות טובה".