שבועיים אחרי שנכנס למשרד החקלאות, מינה עודד פורר את נעמה קאופמן־פס למנכ"לית שעומדת בראשו. הכהונה שלה הייתה יכולה לעבור בשקט יחסי, לולא השר החליט לעשות את מה ששרי חקלאות אחרים לא העזו - לצאת לרפורמות מרחיקות לכת בענפי הירקות, הפירות והטלת הביצים ולפתוח חזית קשה מול החקלאים. מכיוון שהנגישות אליו מסובכת יותר, הפכה המנכ"לית לשק החבטות הזמין לגברים מהסוג הישן.

הזלזול והתיעוב שהפגינו עסקני החקלאות כלפיה באו לידי ביטוי בשפע של אופנים, חלקם שוביניסטיים עד גועל. בעת ביקור בצפון צחקו מאחורי גבה: "הנה באה עוד תרנגולת ללול". וכשביקרה באחת הרפתות, התבדחו שהפרות מתקשרות היטב עם המנכ"לית, כי הן מדברות באותה שפה.

הפגנת החקלאים. צילום: התאחדות חקלאי ישראל

אבל השיא במתקפות על קאופמן־פס הגיע דווקא ממקור לא צפוי, אחרי שנחשפו בוואלה! צילומי המסך מהטלפון של אבו (אבשלום) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, שבהם נראים מסרונים ששלח לו צביקה כהן, סמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, במהלך המשא ומתן על הרפורמה בחקלאות. כהן נתן לווילן תדרוך צמוד והיה מודאג שמישהו עלה עליו ו"שרף" אותו.

במקום להכות על חטא, וילן הסתער במלוא הכוח על קאופמן־פס, הגיש נגדה תלונה לנציבות המדינה, למשטרה, ליועצת המשפטית לממשלה ולראש הממשלה בטענה שהיא או אנשיה חדרו לפרטיותו, כשצילמו את מסך הטלפון שלו. כשנשאל אם קיבל הודעות מכהן, הסביר וילן ששר החקלאות נתן לו אישור אישי לשוחח עם "הגורמים המקצועיים במשרד". גם כאן דאג להקטין את המנכ"לית והמשיך להתייחס אליה כאל פקידה נמוכת דרג, ולא כראוי לגורם המקצועי המוסמך ביותר בהיררכיה.

החקלאים משקרים?
פורר זועם על היחס המשפיל שקיבלה המנכ"לית שלו ועל האופן הבוטה שבו בחרו החקלאים לנהל את המאבק שלהם נגד הרפורמות שהוביל. "התלונה נגד צביקה כהן נמצאת כרגע בנציבות שירות המדינה", הוא אומר כשאנחנו נפגשים במשרד השני שעליו הוא מופקד, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, שבאופן אירוני נמצא סמוך למשרדו של וילן בבית תנועת המושבים בשדרות שאול המלך בתל אביב.

"המאבק שמנהלים ארגוני החקלאים מצביע על חוסר ניקיון כפיים, ואני לא מבין על מה ועל למה הם נלחמים. אתן לך דוגמה שתקל על הציבור להבין את האירוע: תארי לעצמך שבמשא ומתן בין המדינה לחברות הגז סמנכ"ל בכיר במשרד האנרגיה היה מתדרך את החברות איך לנהוג בישיבות. את חושבת שהוא היה נשאר במשרד דקה אחרי כן?".

וילן טוען שצביקה כהן לא תדרך אותו, אלא מסר לו אינפורמציה מקצועית בלבד, שאתה, במו פיך, אישרת לו לקבל מאנשי המקצוע במשרד.
"אין שקר גדול מזה מהסיבה הפשוטה שבכל דיון ביקשו החקלאים לא לנהל את המשא ומתן מול המנכ"לית".

למה?
"את זה תשאלי אותם. קבל עם ועדה אמרתי שינהלו את המשא ומתן מול הגורם המקצועי במשרד, שהוא המנכ"לית. אם יחסר להם משהו, הם יכולים לפנות אליה, ואם לא יקבלו את המענה, שיפנו אליי. מעולם לא ישבתי עם אבו וילן בארבע עיניים".

אתה טוען שווילן משקר?
"משקר ובמצח נחושה. כשאני קורא את המסרונים שפרסמת בוואלה!, אין בינם לבין נתונים מקצועיים שום קשר. אם מישהו קיבל אישור ממני לדבר עם הצד השני במשא ומתן, למה הוא חושש ש'ישרפו אותו'?".

איך משרד החקלאות יכול להמשיך להתנהל באופן תקין, כשמתגלה שסמנכ"ל בכיר הוא בעצם חפרפרת?
"זה היה הקושי הגדול ביותר בהעברת הרפורמה. המשרד הזה ראה את עצמו במשך השנים כמשרד החקלאים, כזה שמשרת את תנועת הקיבוצים והמושבים. פתאום הגיע שר שחושב ששר החקלאות אחראי לחקלאות הישראלית, כדי שתיתן את המיטב לאזרחים, וגם דואג לחקלאים. בעבר, לצערי, לא הבינו שכשעושים איתם קומבינות, לא רק לא עוזרים להם, אלא גם גורמים נזק עצום.

"ההתנפלות על המנכ"לית לא רק לא הגיעה לה, אלא אני מרשה לעצמי להגיד שלו הייתה מנכ"ל ולא מנכ"לית, היו נוהגים בה אחרת. נעמה ניהלה את המשא ומתן במקצועיות, במסירות, ביושרה חסרת תקדים ובהגינות, והיא ספגה הערות שוביניסטיות לא פעם ולא פעמיים. היא קיבלה ממני גיבוי מלא, והחקלאים ניסו לעקוף אותה בכל דרך. לו הייתי ממנה מנכ"לית לא טובה, הייתי עושה לה נזק. היא מנכ"לית מעולה.

"הגישו נגדה ונגדי תלונות, אין בעיה, אנחנו הלכנו לפי הספר, אבל אני חושב שהם חצו את כל הגבולות. תראי, אחרי הכל יש פה מאבק על הרבה מאוד כסף ועל הרבה מאוד כוח. כשמפרקים גורמים חזקים ועשירים, הם נלחמים בכל העוצמה. הם היו רגילים לנהל את האירוע, וכנראה יש להם ממה לחשוש".

קרב על מיליארדים
"שוק הפירות והירקות מגלגל יותר מ־22 מיליארד שקל. אם מורידים אפילו אחוז במחיר שלהם, פוגעים ב־220 מיליון שקל, שזה המון כסף. שווה לחקלאים לקחת משרדי לובינג ויחסי ציבור ולהוציא עליהם כמה מיליונים - זה שווה להם את הכסף. הם ארגונים כלכליים רווחיים מאוד וחזקים מאוד, והיה לי ברור מראש שהצעדים האלה ייתקלו בהתנגדות חזקה. בסופו של דבר יהיו פה חקלאים חדשניים שיקבלו תקציב אדיר להשקעות הון, למחקר ולפיתוח וגם תמיכה ישירה", מסביר פורר את מה שעומד, ככל הנראה, מאחורי האמוציות.

פורר, בגיבוי שר האוצר אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגתו ישראל ביתנו, החליט להכניס את היד עמוק לתוך האש ושחרר את הג'יני מבקבוק הלובי החקלאי, שנחשב לאחד החזקים והדורסניים בישראל, ומככב ברשימת המשפיעים על יוקר המחיה של אזרחי ישראל.

הלחץ עליו לא הופעל רק מבחוץ, אלא מתוך הקואליציה עצמה ומתוך המשרד שלו עצמו. "שתביני, בסוף הלובי והכוח של הכסף מופעלים בכל משרדי הממשלה, וכדי להצליח צריך זמן, לפחות קדנציה, כשהלוביסטים מושרשים במשרדים כל כך עמוק.

"העובדה שהאופוזיציה התנגדה לכל מה שעשינו הגיונית, אבל כשזה בא מהקואליציה, זה לא מתקבל על הדעת. כל הח"כים של הלובי החקלאי ניסו לטרפד את הרפורמה והציבו אולטימטומים. כשאני יוצא ברפורמה לפירות ולירקות, מתנפלים עליי מהמשרד לאיכות הסביבה.

כשאני רוצה לשנות את התקן לאירופי כדי לייבא שמן זית, משרד הבריאות כותב שחשוב לשמר את תעשיית שמן הזית הישראלית, 'כי משחו פה מלכים בשמן'. הראו לי מכתב שקיבל השר הקודם מתוך המשרד, שהזהיר אותו מפני יבוא של חמאה, כי זה יביא לקריסת הענף, הרפתות והחקלאים. היבוא נפתח, קווי הייצור עובדים ולפרות שלום".

אבל מחיר החמאה לא ירד למרות היבוא. חבילה עדיין נמכרת ב־10 שקלים פחות או יותר.
"אבל החמאה לא חסרה על המדפים כמו קודם, ועדיין אפשר למצוא חמאה במחיר שהיה תחת הפיקוח. זאת מהותה של תחרות. המחלות של השוק הישראלי רבות. לא רק שהוא סגור וריכוזי, יש גם מכסות.

קיבלנו משק ריכוזי עם רשתות שיווק גדולות ששולטות בשוק, וגם אחרי שמפעל הפסיק לייצר שוקולד בגלל בעיה בריאותית, אף יצרן אחר לא העז להתחרות על המקום שלו על המדפים מהפחד. "ח"כ אלכס קושניר הגיש הצעת חוק המחייבת חלוקה של שטחי מדף כדי לתת הזדמנות ליצרנים חדשים. אחלה שתמכרי דבש זול, אבל אם אין לו מקום על המדף, הצרכן לא יקנה אותו. כבר עכשיו קרפור מתחילה לשווק כאן מוצרים זולים שמתחילים לטלטל את השוק".

כלום לא חתום
נכון לרגע זה, הושגו הסכמות בין משרד החקלאות לחקלאים על הרפורמה, אבל ההסכם עצמו עדיין לא נחתם, והחקלאים כבר הודיעו שלא יקיימו אותו ומחכים להקמת הממשלה הבאה. באופן אבסורדי, מה שתוקע אותה כרגע הוא לא אחר ממשרד החקלאות עצמו, או ליתר דיוק האגף להגנת הצומח, שלא מתיר את יבוא הפירות והירקות, כיוון שאינו עומד בתקנות שלו.

"הרפורמה בפירות ובירקות עומדת על שתי רגליים", מסביר פורר את האנומליה. "הורדת המכסים הושלמה, כשרובם יורדים לאפס על פני חמש שנים, ומהצד השני שינוי תקנות הגנת הצומח. למרות התנגדות היועצת המשפטית במשרד שלי הגשתי את התקנות החדשות להגנת הצומח לכנסת, אבל לא בטוח שיו"ר ועדת הכלכלה ירצה להעביר אותן.

"זאת הפעם הראשונה שיהיה ספר מכובד שבו יהיו הדרישות של כל מדינה - תביא הצהרת מדינה ותוכל לייבא בלי צורך ברישיון. עם כל הקושי הצלחנו להביא לארץ אננס, פירות יער ושום, ורואים ירידה במחירים. הורדנו מכסים גם בדגים". אין לרפורמה משמעות שהצרכן ירגיש בכיס. על סלמון אין מכס ועל אמנון ממילא משלמים מכס זעום, ושניהם מהווים כמעט 78% מהשוק.

למי יש כסף לקנות דגי לוקוס?
"כשהם יהיו זולים יותר, אנשים יוכלו לקנות אותם".

גם יבוא הדבש שלך לא עבר בשקט.
"הסיפור הזה הזוי לגמרי. בכל שנה מייבאים דבש סביב ראש השנה. רציתי להגדיל את הכמות, אבל בגלל הבחירות זה בלתי אפשרי. בהסכם העקרונות מופיע ביטול המכס על הדבש ומתן תמיכה ישירה. יש פה מלחמה על כל נרטיב כדי להפוך אותי לאויב החקלאים. הם יכולים לספר לי סיפורים על הפגיעה בהאבקה.

"מתברר שגם דבורי הדבש צריכות תחרות, ולכן מביאים להן את דבורי הבומבוס, שלא מייצרות דבש, אבל מייצרות תחרות ומעלות את ההאבקה. לו אזרחי ישראל היו יכולים לקנות קילו דבש ב־20 שקל, הם היו צורכים יותר דבש".

הלולנים היו אגרסיביים, הפגינו נגדך, מחו והצליחו לדחות את יישום הרפורמה.
"הרפורמה בהטלה היא הצלחה גדולה. היא עברה בחקיקה ראשית, ונקבע מועד לסיומה בעוד עשר שנים".

כלומר נצח במונחים ישראלים.
"אפשר להגיד את זה על כל דבר. אם רוצים לעשות תהליך, צריך לפרוס את היישום שלו. הכל קבוע בחוק ומהרגע שמתנהלים לפי מועד הסיום ומתחילים לפדות מכסים. במקביל העברתי את התקנות לאיסור גידול תרנגולות בלולי כלובים. כל לול חדש שבונים מעתה ואילך ייבנה בסטנדרט החדש, וגם הפחתנו את המכס על ביצים ל־50%. בחלב לא ביטלנו מכסים בגלל ההסכם שמונע ביטול מכסים עד 2025, אך הצלחנו להוריד מכסים על גבינות נוספות בפטור ממכס ולבלום את עליית המחיר הצפויה. אבל אני חייב להגיד מילה על הכנס".

תגיד.
"הובלתי את ההכרזה על אזור אילות ואילת, כמרכז מחקר בינלאומי למזון מהים ומהמדבר בהשקעה של 170 מיליון שקל על פני חמש שנים. מיד אחרי סוכות יתקיים כנס בינלאומי ראשון בהשתתפות שרי חקלאות מהעולם, שיציג פיתוחים מהארץ ומהעולם. יש עוד הרבה מה לעשות בתחום ונמשיך בממשלה הבאה".

לפי הסקרים לא תהיו בממשלה הבאה שיקים נתניהו.
"אני מחזיר אותך לסקר שפורסם ב־22:00 בלילה בליל הבחירות, כשכולם היו בטוחים שנתניהו מרכיב ממשלה וזה לא קרה. כשנתניהו יבין שהוא לא מביא 61 חברי כנסת, קבוצה גדולה בליכוד תקום ותגיד: 'עד כאן'. אני רואה בליכוד פרטנר, ואנחנו חולקים אותה תפיסת עולם בפתיחת השוק ובכלכלה חופשית, אבל הם שבויים בבעיות המשפטיות של נתניהו, שכובלות אותם לחרדים, לדרעי ולגפני. הסכם הכניעה שלו בלימודי הליבה רק מוכיח את זה".

תמשיכו לשבת עם רע"ם?
"השאיפה היא להקים ממשלה ציונית ליברלית, בלי ש"ס ובלי יהדות התורה. אחרי שמנסור עבאס הגיע לבית הכנסת בלוד והצהיר שיסייע לשפץ אותו ושמדינת ישראל היא מדינה יהודית, אני לא צריך יותר. אבל השאיפה היא להקים ממשלה רחבה עם הליכוד ובלי נתניהו".

ואתה תמשיך להיות שר החקלאות והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל?
"אני אשמח לבצע את התפקיד הזה, כמו כל תפקיד אחר בממשלה. יש לי עוד מה לעשות פה".