דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ב-103FM על המאבקים בין רשתות השיווק לספקיות הגדולות בארץ על העלאת מחירים והעריך האם שופרסל צפויה להצליח במאבק מול העלאת המחירים של טרה. 

רשתות השיווק ייכנעו? הספקים דורשים עליית מחירים כבר בנובמבר

בפתח הדברים סיפר שטרום כי "זה קורה אחת לכמה שנים בצורה יותר בולטת, ומדי פעם קורה במאבקים וכיפופי ידיים שלא מגיעים לכותרות. זה קורה, זה קורה בעיקר בתקופות רגישות וכשספקי מזון רוצים לעלות באופן משמעותי את המחירים ורשת השיווק חושבת שזה עלול לפגוע במכירות והציבור לא עורך לשלם את התשלום הנוסף הזה".

כשנשאל כמה זמן שופרסל תצליח למשוך את טרה השיב: "תראי, אני אפתיע אותך ואגיד שרשת שופרסל יכולה למשוך את טרה ולהגיד לה שהיא אינה מוכנה לעלות באגורה את המוצרים ולא יקרה שום דבר לצרכן הישראלי. החוק הוא חד משמעי - מוצרים שאינם מוצרים מונופוליסטים ושנתח השוק לא מגיע לכדי 40 או 50 אחוז הם יכולים לרדת מהמדף. אולי זה ישתנה אם הצרכנים יראו לטרה שהם לא מוכנים לקנות מוצרים עתירי רווח, לא יקרה שום דבר אם עכשיו יקנו תנובה ולא טרה".

על השאלה אם יש משהו או מישהו שיכול לסייע לשופרסל השיב כי "שופרסל היא חברה עם כתפיים רחבות מאוד. הגורמים הטבעיים שיוכלו לסייע לשופרסל במהלך כזה היא רשת רמי לוי שהיא בהחלט אחת הרשתות הזולות, והיא זו שמועמדת להיות הסרבנית הבאה של עליות המחירים. הציבור יכול להחליט ולבחור באיזה מוצר שבא לו ולזכור שיש רשת נוספת שמביאה מוצרים נוספים, אבל שווה לנסות ולהקל על יוקר המחיה בעצמנו". 

הוא ציין כי יש מקום להתערבות הרשות להגבלים עסקיים והוסיף: "תראי, אני כבר תקופה ארוכה חושב שיש מקום להתערב בכל מה שקורה ביחסים שבין היצרנים הגדולים והיבואנים הגדולים מול רשתות המזון. יש דברים שאינם כשרים ותקינים והגיעה השעה לחשוב אם לא צריך לפרק את הקבוצות הענקיות האלה, ואז ליצור מתחרים נוספים". 

עם זאת, הוא הסביר כי "בכדי לעשות צעדים גדולים כאלה צריך לקבל גיבוי פוליטי, ולצערנו אנחנו לא רואים אותו. אנחנו לא רואים גיבוי פוליטי שדוחף לכדי רפורמה אמיתית בשוק המזון. לפני חצי שנה שר האוצר הכריז שהוא מקים צוות לבחינת הריכוזיות בשוק המזון - האם קיבלנו את מסקנות הצוות הזה? אני לא שמעתי". 

לסיכום נשאל אם הצרכן הישראלי שונה מצרכנים ממקום אחר והשיב כי "הצרכן הישראלי מתאפיין כבר עשרות שנים בזה שהוא הרבה יותר סובלני להעלאות מחירים. הוא הרבה יותר עצלן בלהטריח את עצמו ולנסות להשתמש במוצרים זולים. הוא רגיל לקנות את מה שהוא רגיל לקנות ודבק במוצרים האלה. החברות הגדולות מנצלות את זה, ועכשיו כשיש משבר כלכלי יותר אנשים ירצו להוזיל את המחירים ואת הסל שלהם. הצרכנים הוותיקים יותר שמרניים מאוד. אגב, במדינות כמו אנגליה וארה"ב יש תרבות צרכנית מפותחת. שם כשמקפיצים את המחירים מיד מפסיקים לקנות". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM